Minder geheugen vermeld dan aanwezig

vbimport

Maat van mij heeft vorige week een Promedion laptop gekocht. Hierin zitten oa twee geheugenmodules van 256 MB in (512 mb ram dus). Windows XP geeft echter aan dat er (ik geloof) 221 MB aanwezig is. Dit terwijl EVEREST Home Edition, opvolger van AIDA32, bevestigd dat er twee werkende modules van 256 MB aanwezig zijn. Rara hoe kan dit? Wordt dit geheugen dan niet benut, of is het onbelangrijk wat XP aangeeft bij zijn systeemeigenschappen?

kan het ook zijn dat het geshared wordt met je videokaart…?!?

? Jah! Er zit idd een 64MB shared videokaart in waarbij everest aangeeft dat ie 32 MB intern heeft. Ik nam eigenlijk aan dat de overige 32 MB idd van die 512 mb af zouden gaan. mis ik nog 512-32-221=295 mb

Het lijkt wel of de laptop van elke module 32MB voor het shared video geheugen neemt.

Het lijkt dan ook wel alsof of Windows het geheugen niet goed detecteert of dat het geheugen niet 100% correct werkt (bijvoorbeeld door een module die niet goed geplaatst is).

Je kunt eens wat dingetjes nagaan:

1. Kijk eens of het BIOS van het systeem het geheugen wel goed detecteert (waarschijnlijk wel, ik denk dat Sandra de informatie gewoon uit het BIOS trekt)
  2. Draai eens een rondje Memtest86+ (http://www.memtest.org/). Dit programma is een standalone (bootable) Linux programma dat geheel los staat van allerhande Windows problemen.

… en laat ons dan maar weer horen wat je uitgevonden hebt :slight_smile:

Bedankt.

… en laat ons dan maar weer horen wat je uitgevonden hebt

Zal ik zeker doen. :iagree:

Ik heb ook zo iets raars voor met me laptop.
Na het installeren van sp2 zegt ie dat ik een pIV 302Mhz heb terwijl het wel degelijk een PIV 2.53 is

Had er eerst de kale xp op. Later ook sp2. Weet niet of het al zo was.

Memtest inmiddels laten lopen. Geeft exact dezelfde waarde aan. Blijft nog over:

1. module is niet 100% correct geplaats
  2. opgelicht en module is niet geplaatst

wordt vervolgd…

Tja dan denk ik dat het iig een tripje naar de leverancier wordt. Je kunt natuurlijk wel dat ding opentrekken, maar de kans dat de garantie daarmee verloren gaat is redelijk groot (niet doen dus).

idd een tripje naar de dealer. we gaan voor mogelijkheid 3, nuanceren het wat. mogelijk dat de module er niet goed inzit. in geen geval schroef ik dat ding nu open.

Tripje naar de leverancier gaf uitkomst. Geheugen zat er wel in, maar maakte op een of andere manier geen contact. Opnieuw insteken en alles werkt.