Mijn Utopia

vbimport

Naar aanleiding van de thread van Smart@$$ zal ik een stukje schrijven over ‘mijn Utopia’. Bij voorbaat een waarschuwing dat ik niet weet hoe lang het gaat worden en dat ongetwijfeld veel mensen het niet met me eens zullen zijn. De gebruikelijke zaken als ‘geen honger’, ‘wereldvrede’, ‘geen armoede’ en dergelijke laat ik achterwege omdat die in mijn ogen voor zich spreken. Ik beperk mij tot de directe samenleving en mijn verwachtingen/wensen van de directe samenleving.

Waar het in de maatschappij nog wel eens aan ontbreekt, zo lijkt het, is de Homo Rationalis, de rationeel denkende mens. De mens van tegenwoordig lijkt steeds meer te handelen naar irrationele gedachten en denkpatronen. Mensen gaan steeds meer op het uiterlijk af, op wat andere mensen denken.

Een mooi voorbeeld van deze oppervlakkigheid blijft in mijn ogen toch wel de presidentsverkiezing in de Verenigde Staten. De presidentsverkiezingen in Amerika zijn al jaren een kwestie van uitstraling en imago in plaats van op inhoudelijke punten, alhoewel je dat bij Bush toch ook in twijfel kunt trekken (de gelijkenis met een chimpansee is bijzonder treffend :wink: ).

Het feit dat mensen zich erg laten beïnvloeden door anderen en daardoor snel meepraten met anderen (of juist zich er tegen afzetten) kent ook vele voorbeelden. Een aansprekend voorbeeld voor dit forum is denk ik wel de discussie tussen Intel en AMD of Windows versus Linux. Hoeveel mensen brabbelen wel niet dat Linux zo goed is omdat ze een keer iemand hebben horen zeggen dat het goed is en ze graag mee willen praten (of in een Windows-liefhebbers omgeving willen stoken), maar als je dan even doorvraagt (het hoeft echt niet zoveel te zijn) dan beginnen ze te hakkelen en zouden graag een ander onderwerp aansnijden.

Het lijkt wel of mensen te weinig nadenken bij wat ze doen. Het zou een stuk beter zijn voor de wereld als mensen zelf eens gaan nadenken over hetgeen ze doen, voordat ze iets gaan doen. Eenvoudige principes lijken niet meer te gelden, “Bezint eer ge begint” is er bijvoorbeeld een. Nu pleit ik niet voor een situatie waar eerst in drievoud een idee ingediend moet worden, deze door een onafhankelijke commissie moet laten beoordelen alvorens überhaupt iets te kunnen doen, maar heel veel problemen zouden wel voorkomen kunnen worden door even afstand te nemen en de zaak in een ander perspectief te plaatsen.

Mensen zijn tegenwoordig erg gericht op hun eigen leefwereld, alleen datgeen dat hen direct raakt nemen ze in de overweging mee, het grotere geheel wordt vaak niet gezien. Deze kortzichtigheid in combinatie met het korte termijn denken van de mens heeft onder andere geleid tot bijvoorbeeld de angst voor de Euro die per 1 januari ingevoerd gaat worden als wettig betaalmiddel. Mensen zien alleen de prijsstijgingen op korte termijn en schrijven die toe aan de komst van de Euro, maar vergeten gemakshalve de stijging van het BTW-tarief dat gedurende het jaar is doorgevoerd in de prijzen, de inflatiecorrectie (toch al aardig hoog dit jaar) en natuurlijk ook een poging tot afronding in mooie Euro-prijzen. De prijsverhoging is het enige dat ze zien, maar de besparingen die het op grote schaal oplevert zien mensen weer niet. De transactiekosten die omlaag gaan is toch wel de belangrijkste, maar voor mensen die nooit buiten de lansgrenzen komen denken ze dat het niets uitmaakt. Iedereen heeft te maken met dit voordeel, misschien niet direct, maar toch zeker indirect (bedrijf bespaart kosten, de prijs van het product daalt misschien niet, maar zullen ook niet stijgen terwijl dit wellicht anders wel was gebeurd).

Een mooi experiment op het gebied van korte termijn denken is met kinderen. Deze kinderen kregen een snoepje op de tafel gelegd met de boodschap dat als de begeleider terug kwam en het snoepje lag er nog, ze dan twee snoepjes kregen. De overgrote meerderheid had het snoepje op voor de begeleider terugkwam en moest het dus met het ene snoepje doen. Ik denk dat een dergelijk experiment met volwassenen ook nog steeds van toepassing is, alleen de beloning moet iets groter zijn, meer in het straatje passen van de volwassene (hetzelfde geldt dan voor de verleiding natuurlijk).

Ook het respect en begrip voor elkaar lijkt vaak ver te zoeken. De toenemende criminaliteit en agressiviteit bijvoorbeeld lijkt de laatste paar jaar hoogtij te vieren. Als je tegenwoordig ook maar iets zegt over iets dat je niet bevalt dan krijg je een grote bek terug, als je het niet eens bent met een bepaalde mening dan word je meteen raar aangekeken of vervloekt. De eigen mening is de enige juiste, mensen luisteren niet meer naar een ander. Als mensen nu eens luisteren naar andere mensen, nadenken over hetgeen gezegd wordt en dan zelf met een eigen mening komt, die ook nog eens op een rustige manier onderbouwd wordt…dan zou de wereld er een stuk beter uit zien. Respecteer andermans mening, het niet eens zijn met iemand wil niet zeggen dat die ander niet recht heeft op die mening. Iemand is niet een minder mens omdat hij of zij een andere mening heeft.

Ik denk dat als iedereen wat vaker verder kijkt dan de eigen voortuin, wat vaker afstand kan nemen van de directe belevingswereld en wat verder om zich heen kijkt, respect toont voor de overige mensen in de maatschappij en niet iedereen wil laten conformeren aan de eigen denkbeelden…dat de wereld er een stuk beter uit zal zien. Anders zijn is niet verkeerd, maar wat jij jezelf gunt moet je ook een ander gunnen, wat jij niet wilt dat jou aangedaan wordt, doe dat ook een ander niet aan.

We zijn samen op deze aardbol en we moeten daar samen het beste van maken. Niemand is meer mens dan een ander, religie, politieke opvatting, ras, geslacht of seksuele voorkeur. Wellicht een onbereikbare ideaal, maar als je al uitgaat van die onbereikbaarheid zal het inderdaad ook altijd zo blijven. Er moet iemand zijn die begint met een ideaal aan te hangen, hopelijk volgen er meer, maar met bij voorbaat opgeven kom je helemaal nergens. Je kunt een opvatting niet opleggen aan anderen, alleen aan jezelf en hopen dat anderen het met je eens zijn.

Een aantal spreuken die erg cliche zijn wellicht, maar op dit verhaal wel van toepassing staan hieronder. Ik probeer deze voor mezelf zoveel mogelijk vast te houden:

[ul]
[li]Bezint eer ge begint.
[/li][li]Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
[/li][li]Verander de wereld, begin bij jezelf.
[/li][li]De maatschappij, dat ben jij!
[/li][/ul]

Zow, weer een lang verhaal, ik hoop dat ik er nu weer even vanaf ben hoor, dit heeft me de hele middag gekost :wink: Smart@$$ is een slijmbal, maar verder wel een goede jongen. Veel leesplezier (als iemand al het hele verhaal gaat lezen :p)

Yes ! het is me gelukt ik heb het helemaal doorgelezen :slight_smile:

Weet je wat nu xtreem lullig zou zijn? Als ik het hele verhaal als een quote gebruik… Ik heb en par deeltjes gelezen en:

Als gij met den hoofd schrijft zal het nooit het hart van den ander beroeren.

Odin Supreme :cool:

Originally posted by Da_Taxman
Naar aanleiding van de thread van Smart@$$ zal ik een stukje schrijven over ‘mijn Utopia’.

Ongelooflijk dat je serieus op dat verzoek bent ingegaan! :slight_smile: Eén woord: BRAVO!

Best wel aardig verhaal.

Ik ben het wel aardig eens met de standpunten , maar dan wel dat de mensen die we gekozen hebben om voor ons te leiden (de mensen die geacht worden hersens te hebben en ze daadwerkelijk gebruiken) voor onze standpunten vechten.

Nu Jaap de Hoop Scheffer , Bush , Clinton , Prins Charles anekdotes de lucht vrolijk tieren vergeet iedereen dat deze achterlijke dankzij het volk op hun troontjes zitten. We hebben het allemaal zelf gedaan , omdat ze ons zoveel beloften gaven , we hebben vertrouwen in ze , omdat ze dat zeggen tegen ons… marreuh… hebben we na 2000 jaar oorlog dan nog niks geleerd ?

Ik in ieder geval niet veel.

de gelijkenis met een chimpansee is bijzonder treffend

Daar denk ik nou echt bijna elke keer aan als ik die vent zie! En die gedachte wil maar niet weggaan :).

[B][ul]
[li]Bezint eer ge begint.
[/li]> [li]Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
[/li]> [li]Verander de wereld, begin bij jezelf.
[/li]> [li]De maatschappij, dat ben jij!
[/li]> [/ul]

1. Mee eens, ondoordachte acties zorgen vaak voor minder plezierige gevolgen… (haastige spoed is zelden goed!)

2. Ook mee eens… over het algemeen is dat een van mijn principes, in sommige gevallen uitgezondert (indien iemand mij een klap geeft dan geef ik een klap terug, ondanks het feit dat ik geen klap zou willen geven…)

ps ik ben helemaal geen aggressief type hoor dat was maar een vb…

1. Doe ik ook, maar ik sta best een beetje alleen dus komt er niet veel van… maarja blijf toch lekker wie ik ben

2. Neej ik ben de maatschappij niet… als ik de maatschappij was dan zag het er hier wel anders uit (of dat beter was weet ik niet, mijn levensstijl is nooit in massa getest ;))…

Originally posted by Azrael

Ongelooflijk dat je serieus op dat verzoek bent ingegaan! :slight_smile: Eén woord: BRAVO!

Ik wist gewoon dat hij het niet laten kon :stuck_out_tongue:

Moet wel zeggen dat het af en toe wat kronkelig is en het vollediger had gemogen, maar dat zal wel door het tijdgebrek komen (hier was je kleine 4 uur mee bezig geweest?)

In het begin lulde je wat over dat je eerst rustig de tijd moet nemen enzo. Daar heb je wel een beetje gelijk in, maar soms heb je de tijd niet.
Begin maar op school, voor jouw misschien een paar jaartjes terug, maar voor mij het dagelijks leven. Als je weer zon verrot toetsje moet maken, moet je volgens jouw de tijd nemen enzo. Maar je hebt maar 45 min. soms 20 als het een ‘‘kleine’’ toets betreft. Maar dan kom je toch in tijdnood als je voor elke opgave een tijdje nadenkt? En zo is het op wereld niveau ook. Als elke belegger een dag nadenkt over wat hij zou gaan doen, dan stort de beurs in en is niemand blij.

Als iedereen gaat nadenken kom je dus in de problemen. Als niemand na gaat denken ook. Daarom zijn er nu mensen die nadenken en meteen beginnen. Bush en zijn knoruiten willen afgahnistan plat leggen. Nederland en nog een paar landen denken even na terwijl bush staat te popelen. En zo komen ze ongetwijfeld op een goede oplossing. De ongeduldigheid van Bush zorgt ervoor dat de vaart erin blijft, het nadenken van andere landen zorgen ervoor dat Bush op de juiste manier Afgahnistan aanpakt, en op die manier blijkt dat alleen Bin Laden de blauwe boon in zijn hoofd krijgt.

Was het namelijk zo dat Bush zijn zin meteen kreeg, dan had heel afghanistan een blauwe boon gekregen. Als de Nadenkers hun zin hadden, dan waren die terrors vij-uit gegaan.

En zo zit het op school ook. Omdat er een paar leerlingen zijn die meteen ‘‘rushen’’ en zo snel mogelijk de Toets af willen hebben, hebben ze waarschijnlijk een laag cijfer wegens slordige fouten. Maar die verbeteren ze omdat ze zien dat anderen nog bezig zijn.

Als de hele klas rustig de tijd nam, hebben ze niet eens hun naam op het blaadje geschreven.

Doordat de nadenkers zien dat andere mensen hard bezig zijn, gaan ze wat sneller denken en schrijven ze ook wat op waardoor ze ook dingen goed hebben zodat ze een cijfer krijgen. Echter, ze hebben het niet helemaal af dus hebben ze ongeveer een even hoog/laag cijfer als de ‘‘rushers’’.

Dus. Een klas met alleen ‘‘rushers’’ hebben de leerlingen een laag cijfer. Wegens te snel etc.
Een klas met alleen Nadenkers hebben de leerlingen een laag cijfer. Wegens niet af.
En een gemixte klas van Rushers en Nadenkers zorgen voor een gemiddelde van een voldoende. Als het goed is. De Rushers denken ‘‘De Nadenkers zijn nog bezig, dus ik zal wel wat foutjes hebben, en die vissen ze eruit’
Én de Nadenkers denken:’‘Die Rushers zijn al aan het schrijven, laati k het ook doen’’ en zo krijgen ze de toets af.

En zo is het maar goed dat er een mix is, en niet zoals jij zegt dat iedereen: Bezin eer gij Begint.
Maar soms beginnen mensen voor ze bezinnen.

Het blijft een kwestie van goed nadenken over hetgeen je doet, de stappen die je onderneemt. Natuurlijk zijn er momenten dat er weinig tijd is om na te denken, maar door jezelf een bepaalde discpline aan te wennen om niet blindelings ergens in te stappen eigen je jezelf een bepaalde manier van handelen toe.

Een bepaald denkpatroon heeft absoluut zijn voordelen op het moment wanneer acute actie nodig is. Over het tentamen/examen voorbeeld dat je aanhaalt kan ik heel eenvoudig zijn. Diegenen die het goed voorbereid hebben, er goed over nagedacht hebben kunnen sneller tot een weloverwogen oordeel/antwoord komen dan iemand die de vraag dan pas voor het eerst ziet.

Vaak helpt het bij een examen/toets ook enorm door niet blind bij 1 te beginnen en net zo lang met een som bezig te blijven tot deze af is, alvorens met de volgende som te beginnen. Kijk de toets eerst vluchtig door, beantwoord die vragen die je zeker weet het eerst en werk dan zo toe naar de vragen waar je geen flawu benul van hebt. Als je die vragen niet meer kunt beantwoorden door tijdgebrek is er maar weinig verloren, die had je dan waarschijnlijk toch wel fout gehad…

En het feit dat mensen meer zouden moeten nadenken wil niet zeggen dat dit het enige is dat ze moeten doen. De Homo Rationalis pur sang kan ook niet overleven, net als de Homo Emotionalis ook niet kan overleven. Het moet een balans tussen beiden zijn, als Yin & Yang. Het probleem is dat mensen bij die problemen waar ze bij na moeten denken te kortzichting en op te korte termijn denken en bij veel problemen waar ze wel kunnen denken dit gewoon niet doen en er gewoon van alles uitflappen zonder na te denken of het wel klopt wat ze zeggen en proberen met een grote bek zich staande te houden.

Als je die vragen niet meer kunt beantwoorden door tijdgebrek is er maar weinig verloren, die had je dan waarschijnlijk toch wel fout gehad…

thx voor de tip. Nu is er weer een perfect human being bijgekomen :wink:

goed over nagedacht hebben kunnen sneller tot een weloverwogen oordeel/antwoord komen dan iemand die de vraag dan pas voor het eerst ziet.

zie jij de tentamen vragen dan voor dat je het maakt? Ik zie ze pas wanneer ik in de klas zit :frowning:

En het feit dat mensen meer zouden moeten nadenken wil niet zeggen dat dit het enige is dat ze moeten doen. De Homo Rationalis pur sang kan ook niet overleven, net als de Homo Emotionalis ook niet kan overleven. Het moet een balans tussen beiden zijn, als Yin & Yang. Het probleem is dat mensen bij die problemen waar ze bij na moeten denken te kortzichting en op te korte termijn denken en bij veel problemen waar ze wel kunnen denken dit gewoon niet doen en er gewoon van alles uitflappen zonder na te denken of het wel klopt wat ze zeggen en proberen met een grote bek zich staande te houden.

Wat die Homo Rationalis pur Sang mag wezen. Weet jij wel, maar ik niet.
En dat over een grote bek, daar heb je wel gelijk in. Maar vaak krijgt iemand die een grote bek heeft gelijk. Ook al heeft hij ongelijk. Dat zal wel met het kortzichtigheid te maken hebben. Maar in zon geval heb ik toch liever een grote bek, zodat ik gelijk krijg zonder dat ik het heb, dan gelijk hebben, zonder het te krijgen.

In 1999 was er het prachtig mooie nummer “wear suncream” van baz luhrmann.
en daarin word de luisteraar dus ongeveer dezelfde "tips"gegevens als wat tax ons nu geeft, het gekke is dat als je het leest je altijd denkt van ja klopt helemaal, en zouden we zo moeten doen, het gekke is dat iedereen dat denkt, maar in Real Life merk je daar maar weinig van.

Originally posted by xian
In 1999 was er het prachtig mooie nummer “wear suncream” van baz luhrmann.

Heel goei nummer met heel veel wijze adviezen - echt waar: DOWNLOADEN DUS! :slight_smile: (en rap een beetje)

BTW
het heet Baz Luhrmann - Wear Sunscreen (niet ~cream)

Nou TAX-man je hebt jezelf weer overtroffen met deze wijze kijk op ’t leven, of moet ik zeggen op de wereld? Immers; het leven op andere planeten kon er wel eens aardig anders aan toe gaan. Ik heb je post met plezier gelezen en zo’n grote moeite was dat ook weer niet. Van lezen word je slim en die paar Kb tekst kunnen mijn oogjes wel hebben. :slight_smile:

Grotendeels geef ik je gelijk. De mens gaat vaak uit van het negatieve, als om de relatie onderling gaat of de gevolgen van nieuwe ontwikkelingen. O.K. ik weet best dat een daling van de Euro koers positief uitpakt voor onze export positie naar het buitenland. En zo kan ik je nog een aantal positieve voorbeelden geven. Maar het feit is dat er mensen zijn die gulden zien als een onderdeel van hun eigen indidenteit. En, eerlijk is eerlijk, een slechte munt was het niet. Ondanks dat de hardheid van de gulden mede bepaald werd door de koers van de D-mark, hadden we niets te klagen denk ik. De voordelen op lange termijn zijn net zo speculatief als de nadelige gevolgen die er in de toekomst zouden kunnen ontstaan….

Voor wat betreft je opmerkingen over iedereen in zijn waarde laten en respect voor elkaar wil ik het volgende zeggen. Ik ben niet zo’n fan van die multiculturele orgie die momenteel op de wereld gaande is het schept alleen maar meer onbegrip tussen mensen. Het ideaal wat jij nastreeft is mooi, echter ook onbereikbaar. Communisme was ook een eerlijk beginsel, waarbij mensen in harmonie konden leven. Realiteit is dat de mens beschikt over een aantal eigenschappen, die werken als stimulans voor zijn eigen ontwikkeling of die leiden tot jaloezie of overlevingsdrang. Met zoveel verschillende overtuigingen, culturen, etc. zal je alleen maar onrust kweken. Mensen sluiten zich nou eenmaal graag aan bij een groepje, partij, forum (Ja… zelfs deze!), etc… Daar doe je niets aan, het is de natuur……… (Darwin Rulez)

Voor de rest heb je helemaal gelijk, alleen jammer dat er nooit een moment zal komen waarop iedereen dat vindt! Tot die tijd is het: “Fuck the world save our selves”
:rolleyes:

Originally posted by Marsz-=FX

Voor de rest heb je helemaal gelijk, alleen jammer dat er nooit een moment zal komen waarop iedereen dat vindt! Tot die tijd is het: “Fuck the world save our selves”
:rolleyes:

Als iedereen zo blijft denken zal er ook nooit wat veranderen…dat bedoel ik dus zucht

Tsja, maar voorlopig is het dus zo dat als je iets geeft, je erg veel moeite voor moet doen om er iets voor terug te krijgen. Gewoonweg omdat er geen schakelaar is. En dan ipv Aan /Uit, Sociaal/Asociaal.

Verder is het communisme op zich goed, iedereen gelijk in bezit ed. Alleen jammer is dat iedereen het bezit van de allerarmste krijgt. niets dus.
Daarom denk ik maar dat de allerarmste moeten denken: Ik gun het die rijke mensen. En de Rijke, wat zielig voor die armen, ik geef hen dagelijks brood.
Helaas voor de Rijken, je mag niet discrimineren. Als je dus 1 iemand in nood helpt, wordt je opgepakt en wordt je de vraag gesteld: Waarom heb je die ander niet geholpen.
Dus, om uit die problemen de blijven zijn de rijken niemand gaan helpen, en de armen gaan stelen, omdat ze niet geholpen worden en toch voedsel moeten hebben.

Kortgezegd:

• Het communisme moet iedereen gelijk stellen met de rijkste bewoner van het land (de dictator)

• Rijken kunnen niemand helpen omdat ze onmogelijk iedereen kunnen helpen, en wanneer ze iemand helpen, discrimineren.

• De armen zijn zeer bedroefd dat ze geen hulp krijgen, dus zorgen ze zelf (misschien wel door stelen) voor hun dagelijkse kost.

PS: Lang niet alle armen stelen. Het is alleen maar om een makkelijke scheidslijn te trekken. Net zoals niet alle rijken, armen willen helpen wanneer er geen discriminatie bestond.

wat we dus moeten doen:

Een schakelaar maken, die 1 jan. 2003 (2002 is wat te dichtbij)
wordt omgezet, en iedereen elkander zo veel mogelijk moet helpen met hun problemen. Wie om voedsel vraagt, zal gevoed worden. Die in problemen zit, zal geholpen worden.

Zeg maar wat hier gebeurt. Heb je een vraag, bij soft/hard-ware Q. dan komt er toch wel heel vaak een antw.

Als iedereen zo blijft denken zal er ook nooit wat veranderen…dat bedoel ik dus zucht

ja maar als jij zo niet denk dan zul je zien dat je een van de weinige bent die anders denk en word er dus alleen maar van je geprofiteerd…

Originally posted by xian
[B]

ja maar als jij zo niet denk dan zul je zien dat je een van de weinige bent die anders denk en word er dus alleen maar van je geprofiteerd… [/B]

Xian , dit is al de derde tagline die je hebt met spelvauten er in … da’s gewoon niet leuk meer … (eigenlijk wel)

Maar je hebt wel gelijk , er wordt schandalig veel geprofiteert van die paar % van de mensheid die het WEL goed voorhebben met de wereld.

Begrijp me goed die ":rolleyes: " is een blik van afkeuring. “You are Damn Right!”, alleen een Utopie zal altijd een droom blijven! Dat mensen een bepaald droombeeld nastreven vanuit hun ideologie is geen probleem. Ik juich het zelfs toe… Ik probeerde je slechts duidelijk te maken dat alles relatief is…. Er zijn immers mensen die alles op alles zetten om hun idealen op te dringen aan de ander… (niet in jou geval, natuurlijk!)

Ik zie mezelf als realist! De wereld is ziek…., (en ik voel me ook al niet zo lekker…)

Het is gewoon zonde als ik zie dat mensen zich er in berusten in plaats er iets aan te doen. Ik besef ook wel dat er mensen zijn (erg veel zelfs) die daar misbruik van maken, maar dat wil niet zeggen dat ik het maar op moet geven.

‘You reap what you sow’ (je oogst wat je zaait)
Als jij goed bent tegen mensen dan zullen zij ook goed terug doen (uitzonderingen daargelaten). Mensen verdienen het voordeel van de twijfel, de eerste keer dat je dat vertrouwen beschaamt…kan gebeuren (ligt aan omstandigheden), de tweede keer…is niet tof, volgende keer anders aanpakken…mocht er dan nog een derde keer komen dan kunnen ze het vergeten…

Vervelende is dat ik nooit lang boos kan blijven op mensen. Boos zijn op iemand kost teveel energie die ik liever aan iets anders besteed. Bij een lach gebruik je minder spieren dan bij een frons…laat mij maar lekker vrolijk door het leven gaan en dan een paar keer mijn neus stoten in plaats van altijd op mijn hoede te zijn of niet iemand een mes in de rug steekt.

Naïef…ja, Dom…hoop het niet :wink: