Mijn muis kapt ermee (usb op MSI board)

vbimport

Gaat een tijd goed (ik kan dan gewoon alles doen wat ik gewend ben te doen… maar op sommige momenten kapt de Logitech Optical muis er gewoon mee, dit op een pas gekocht MSI moederboardje met AMD Thunderbird 1,4 ghz (ik heb 2 hdd’s afzonderlijk op een raid controller aangesloten, dus ieder op Master)

Nu kwam dit probleem ook al voor op de Abit Kt7 Raid moederbord… hoe zou ik dit kunnen verhelpen?

Lijkt mij dat je USB nie helemaal naar behoren werkt!
Kijk eerst eens of er geen IRQ conflicten zijn met je USB controller. (hoewel USB meestal z’n prive irq heeft.)
Ik heb zelf me USB nog nie eens getest op me Asus bordje, heb nm muis gewoon in PS/2 gat gepropt! :wink:

er zijn idd veel apparaten die gebruik maken van dezelfde IRQ (irq-11)

ik heb ut ooit eens op de com poort aangesloten maar vond de dpi niet best meer tov wat ik gewend was op de USB (niet gezegt dat usb beter zou zijn dan com of wat dan ook, want das onzin natuurlijk, maar meer de convertor maakte de kwaliteit minder)

wat ik ook wel raar vind is dat ik de irq voor ALLE apparaten niet kan veranderen (blijft grijs) ik heb ACPI enabled, zou ut daar aan liggen? (dus dat ik geen irq kan instellen)

Heb je niet een programmaatje draaien dat de verversingssnelheid van je muis versnelt? Zoals Ps2rate? Dus dat je muis op 100 of 200 Hz draait? Ik heb dat nl ook een tijdje gehad. In 3Dshooters is dat heel fijn. De muis beweegt dan veel smoother. In windows is het ook wel mooi.
Afijn, ik heb al een paar van zulke proggies gehad, en enkele gingen zich na een tijdje vreemd gedragen(bv. spontaan heel wild over het scherm bewegen).

Het is heel misschien mogelijk dat de mouseman software voor de problemen zorgt. De oudere versies hadden de vervelende eigenschap dat ze de gehele tijd alle poorten af zochten naar een mogelijk logitech apparaat. Als de software geen juist reply van een van de poorten kreeg crashte het geheel wel eens.
Ergens in de registry onde hkey local machine staat de portsearchorder, daar alles wat je niet gebruikt weghalen en het probleem is opgelost. De preciese locatie van de key weet ik helaas niet meer, ik heb gewoon die software gedeinstalleerd en dat werkte ook.
Wie weet helpt dat bij jou ook.

Suc6 ermee

bedankt, maar ik heb geen software voor de muis geinstalleerd… dus daar ligt ut probleem niet.

Tis ook zo lastig want ik kan vaak erg lang doorgaan zonder probs en dan opeens wanneer ik ut niet verwacht stopt ie ermee (ik kan wel gewoon doorgaan zonder muis overigens)

Het lijkt ook wel een op soort gelijk probleem dat op deze site staat omschreven, ik heb inmiddels al de USB filter geinstalleerd…

:slight_smile:

Heb je je USB poorten wel een eigen IRQ gegeven? Toggle die setting in het BIOS eens…

En als je geen Mouseware hebt geinstalleerd: doe het eens en kijk wat het oplevert…

een eigen irq geven heb ik al geprobeerd maar dat wil niet lukken, w2k verdomd ut om irq’s in te stellen (handmatig) en ook in de bios diverse instellingen veranderd (acpi aan/uit, OS:yes/no) nou goed alles wat te maken heb met irq’s iig… ik weet niet precies wat mouseware kan betekenen dus dat ga ik dan maar proberen… als ut echt niet lukt dan koop ik wel een muis die gewoon op de com poort aangesloten kan worden, moet minimaal zo goed zijn als die logitech natuurlijk :slight_smile:

Originally posted by Loek2001x
ik weet niet precies wat mouseware kan betekenen dus dat ga ik dan maar proberen…

Nou, die Mouseware zorgt voor die extra aansturing/instelling voor je muis. Denk ook nie dat het daar aan zal liggen maar je kan het natuurlijk proberen! :wink:
Denk eerder dat je USB poort de boosdoener is! :frowning: Heb je al eens geprobeerd om een ander USB apparaat erop aan te sluiten?! Kijken wat die doet als je muis het nie meer doet!

ps. Bij logitech muizen zit toch altijd zo’n verloop stukje voor ps/2?!

als het nog niet lukt, heb je misschien wel een add-on kaartje gekregen als je meerdere USB-appareten wil aansluiten? Moet je probere of het via dat kaartje nog steeds problemen geeft…zelf heb ik een Asus A7V en alleen het addon kaartje zorgt ervoor dat ik usb-en kan…de gewonen poorten werken bij mij niet…ligt niet aan mobo maar conflict wat ik nie kan ontdekken…nix te ontdekken in winblows btw :o

okie dokie

ik zit nu weer onder w98se te werken want ook daar draaide de boel vast als ik het Asus Live programma’tje laadt en vervolgens een filmpje opneem (dan stopt ie ermee na ongeveer 10 seconden. Ik dacht dus dat ik op die mannier zou kunnen nagaan waar het nu precies aan ligt… wat blijkt, als ik de SBLive drivers NIET installeer en dan nogmaals een filmpje opneem deze dan wel goed word opgenomen, dat deel ligt dus duidelijk aan de SB Live (op zich niets vreemd want ik heb al heel wat narigheid gelezen met de SBlive) momenteel ben ik LiveWare aan het downloaden (eens zien of dat wel goed gaan onder w98se)

toch blijft het vreemd dat de muis op ieder willekeurig moment er mee stopt (is aangeloten op een USB poort) maar ik zag ook dat W2k nogaal veel apparaten op share had staan (5 of 6 apparaten op IRQ 11 waaronder ook de USB poorten) dit heb ik inmiddels veranderd (acpi) alleen start W2k niet meer op, wat een hel he :mad: maarja ik experimenteer gewoon wat en dankzij Ghost zet ik gewoon me W2k terug (acpi weer ffies aan zetten en ik kan weer door) ikke dus erg blij met Ghost wookie :wink:

Ik ga dus daarna ook de mousedrivers installeren (logitech) en ik had niet een apart kaartje voor USB wel een plaatje die je in een vrije slot kan steken (maar gaat niet in mamaboard) en ook dat heb ik geprobeerd, zonder succes

okie dokie allemaal bedankt en ik laat nog van me horen hoe ut erbij staat…

hmm, ik heb er ook last van :frowning:
ligt niet aan usb of moederbord volgens mij , ligt gewoon aan die optische muis , sinds ik het heb kapt ie er ook weleens , vooral als modem in gebruik is :confused: