Mijn LAN is opeens heel erg traag

OK, dit is dus echt onvoorstelbaar. Sinds gisteravond is de snelheid van mijn LAN gigantisch afgenomen.

Een bestand van 50mb verplaatsen van de ene naar de andere computer duurt ongeveer 2 uur. Doe ik dit weer tussen 2 andere computers, dan duurt het maar 5 minuten (wat overigens ook veel te lang is…).
Het gekke is, dat alleen tussen de Windows computers de snelheid zo laag is. Communiceer ik tussen de Linux computers, of gemengd, dan gaat het gewoon snel…

Ik heb de computers stuk voor stuk eens afgekoppeld en opnieuw gestart, maar dit mag niet baten.

Mijn lan:
6 PC’s, waarvan 2 puur Linux, 2 dualboot Windows/Linux, 2 puur Windows.
Alle PC’s zijn voorzien van 100mbit netwerkkaarten (3Com 3c905b-tx) en aangesloten op een 100mbit switch. Aan deze configuratie is sinds een week of 2 niets meer aan veranderd.

Ohja… communicatie over internet gaat trouwens wel goed, ik heb net evetjes getest met een nieuwsgroep: 280k/sec!

Het enige wat ik me kan bedenken, is dat er ergens op 1 systeem een programma draait wat het verkeer over de Windows netwerken stoort… maar wat, hoe etc etc?

Heb ik ook last van… ligt aan Windows’ ipx/spx en netbeui drivers… even nuken.

Originally posted by Mr. Belvedere
Heb ik ook last van… ligt aan Windows’ ipx/spx en netbeui drivers… even nuken.

Die zijn beiden niet geinstalleerd… alles loopt op TCP/IP

Originally posted by Dee-ehn
[B]

Die zijn beiden niet geinstalleerd… alles loopt op TCP/IP [/B]

Heej… vreemd…

Zou dat dat aan dat Q Packet filter ding kunnen liggen ?

Anders ikke ook niet weet.

Wat kan ik zo direct bedenken…

hmm soms een antivirus proggie geïnstalleerd op één pc

staat alles op full-duplex of half-duplex (die eens wisselen maakt ook al veel snelheid uit)

voor de rest weet ik het ook niet hoor.

Wat ik in zo,n geval doe is alles eruit gooien en opnieuw installen.
In jou geval dus eerst alleen de windows machines.
Als ik dat hier doe loopt het weer een paar maanden lekker.
Heb by the way nu een gigabitnetwerkje klaar hiero :bigsmile:
Loopt als een trein.

Ik heb het weer aan de praat… het was wel enig geklooi, maar nadat ik alle NIC’s uit alle machines software matig verwijderd had en een herinstallatie had uitgevoerd ging het allemaal weer goed. Ik blij :slight_smile:

voor wat ik weet heeft het met de qs packet planner temaken.

die qs packet planner reserveerd 20% van de bandbreedte per computer en doet er helemaal niet mee.
voor noodgevallen ofzo nou mooi niet.

ik constateerden dat als mijn pc’s meer dan een paardagen aan stonden dat ik precies het zelfde probleem kreeg.

restarten hielp dan ook niet.
de eerste keer had ik dus nog geen idee en alle computers opnieuw geinstalleerd en ja dan liep het weer goed.

maar 2dagen later had ik het weer ik een beetje snuffelen en toen kwam ik achter die qs packet planner maar als je hem uitzet houd het niet meteen op.

dus idd eerst alle nics gedeinstaleerd opnieuw geinstalleerd en geen probleem meer.

computers draaien 3maanden zondr problemen

greetz sphereman

@sphere man: 0,8 . 100mbit = 80mbit -> 10mb/sec!

ik haalde amper 40k/sec (over het LAN) -> het zal niet die qs packet planner geweest zijn in dit geval!