Mijn cdromspeler 'ziet' geen cdr en cdrw meer

hi allemaal

ik heb een probleem;

ik werk met windows 98 se (engelse versie)

ik heb een a-open cdrw 40write 12 rewrite en 48x lees
en ook een a-open 56x cdromspeler

het is deze speler die plotseling geen cdrw’s en cdr’s herkent
hij heeft het altijd wel gedaan, maar nu niet meer

ik heb de cdromspeler al meerdere keren verwijdert en opnieuw door win98se laten herkennen, maar zonder success

het probleem is dat het device gewoon functioneert, dwz hij wordt in alle configs en door alle tools/programmas herkent
hij wil alleen geen cdrs en cdrw’s meer lezen

wat kan hier de oorzaak van zijn?
groeten van de pechvogel

ps:dit is al mijn 4e speler in ± 5 jaar( de cdrw speler werkt nog steeds, maar de cdromspelers ‘hebben’ iets tegen mijn pc denk ik (lol)want ze gaan hoogstens een half jaar of een jaar mee
:confused:

Hai,

Zijn het alleen zelf gebrandde cd’s die hij niet leest of zijn het ook cd’s die je niet zelf hebt gebrand? Als het alleen zelf gebakken cd’s zijn zou ik denken dat je brander niet goed functioneert op de een of andere manier. Misschien is er iets met de lezer van je cd rom speler. Ik weet niet of je de speler nieuw hebt gekocht en zo ja hoe lang het geleden is. Anders zou ik denken aan garantie.
Als je cd-romspeler voor de rest goed functioneert dwz alle andere media gewoon leest ligt het toch echt niet aan je speler.

mzzl Dunedaïn

God maakte de man en zei: “Goed!” God maakte de jongen en zei: “Nog beter!” God maakte de vrouw en zei: "Twee op drie is niet slecht”

:slight_smile: hallo,

de cdrw worden niet meer herkend(ongeacht van het formaat dat ik ze brand: mp3, audio, mode1 mode2 vcd etc etc)

de cdrs worden alleen herkend als er een autoplay menu op staat
(dus backups van games en zo)

het belangrijkste zijn echter de zgn. data cds( backup files van je pc, images , pictures, wav files, midi files , enz enz)
en daar heb ik er heel veel van, en die worden niet meer herkend
sommige audio cds(cdr’s) ziet hij wel andere weer niet

mijn a-open cdrw heeft er gelukkig (nog ) geen probleem mee,
maar een cdrw is niet geschikt om continue als speler te gebruiken(dwz tijdens het spelen van bv diablo 2 lord of destruction is het niet erg lekker spelen via de cdrw)

het geval is pas 9 a 12 maanden oud, en zou nu al kapot zijn?
vreemd?(maar ja ik ben ook de pechvogel)
(vb: ik upgrade moederbord en een paar uurtjes naderhand(als alle euros op zijn) knalt mij cdspeler of soundblaster naar het hiernamaals)

enfin, het zal er weer op uitdraaien dat ik weer maar eens 25 euro(die krengen worden gelukkig wel goedkoper(gaan ook wel eerder kapot, maar ja )
kan dokken voor (weer maar eens) een aanschaf van een nieuwe cdspeler

philips neem ik nooit meer en a-open komt nu ook op de blacklist
(misschien probeer ik dit keer een lite-on)

hoe het komt weet ik niet, ik ben toch echt geen pc leek of computer analfabeet, maar cdromspelers gaan er altijd op mysterieuze wijze aan.

mijn ouwe zip drive (100 mb) werkt nog steeds en mijn oude floppy drive werkte na 6 jaar ook nog steeds( zelfde geld voor al mijn spullen(behalve natuurlijk die verdraaide cdspelers)

een screenshot is bijgevoegd:

hai,

Hmmzz idd een interresant probleem. Dit:

(het belangrijkste zijn echter de zgn. data cds( backup files van je pc, images , pictures, wav files, midi files , enz enz) en daar heb ik er heel veel van, en die worden niet meer herkend sommige audio cds(cdr’s) ziet hij wel andere weer niet )

probleem ken ik wel maar heb er geen duidelijk antwoord op. Heb hetzelfde af en toe maar dat zou kunnen liggen aan de kwaliteit van mijn schijfjes. Ik heb er ooit een hele hoop kunnen kopen voor een lage prijs. En geregeld leest alleen mijn brander de schijfjes terwijl mijn cd romspeler en mijn dvd speler er nix van kunnen maken. En soms zelfs leest mijn brander ze niet eens. dat niet eens terwijl ik zeker weet dat ze goed gebrand worden. Drom gaat ik ook dvd brander kopen :smiley: Maar wat betreft dat kapot gaan. Het zou kunnen uiteraard. Zal niet de eerste keer zijn dat dat gebeurt. Heb het al vaker gezien zelfs bij apparaten die net uit de verpakking kwamen en toen al stuk waren. Ik zou zeggen kijk of je nog garantie hebt en kijk of je hem kunt ruilen dan wel laten repareren. En ik weet ook niet welke schijfjes jij gebruikt om je data op te branden. Want als je cd-romspeler wel originele cd’s leest ligt het toch echt aan je brander denk ik zo.

mzzl Dunedaïn

Ik snoof ooit Coke, maar de ijsblokjes blokkeerden mijn neusgaten.

Ik heb daarstraks wat zitten ‘klooien’ met nero 6.0 tools(drive speed en dergelijke)

Alle tests wijzen erop dat mijn cdromspeler nog onder de levenden is :slight_smile:

ik heb vanmidaag alle cd’s kunnen lezen :slight_smile:
maarre ik heb nu pas weer win98se opgestart en ik begin alvast weer te beven(lol)

doet ie het? of doet ie het niet? (lol)

mijn cdr/cdrw merken zijn:

philips(zijn wel aardige cds)
maxell(ook wel)
tdk(geod voor audio :slight_smile:
nashua(deze doen het over het algemeen toch vrij goed in mijn cdspeler en cdrw)
sony(ben ik ook niet echt over te spreken)
imation(goed)
fuji(matig)
basf(is waardeloos)
trust( had ik eens een keer 40 cds waarvan er dertig het niet deden)(rommel dus)

op dit moment koop ik het meeste nashua en tdk cdrs/ cdrw’s

mmz dit lijkt op slijtage van de cd-romspeler. Ik heb (had) een Aopen dvd-speler maar op een gegeven moment herkende hij nauwelijks dvd-schijfjes meer en cdrw had ie ook veel moeite mee. Trouwens de levensduur van zo’n dvd-station ligt nie al te hoog; heb afgelopen 5 jaar al een stuk of 6 a 7 spelers versleten (gellukkig 3 nog binne dr garantieperiode…) maar dat komt ook omdat de cd-rom spelers volcontinue dag in dag uit gebruikt worden.

mzzl