Midi in-out?

vbimport

Ik heb even een vraag. Een vriend van me heeft zon keyboard.
Een redelijk dure geloof ik, en nu is het zo dat ik dus totaal geen verstand heb van die keyboards etc. En hij heeft geen verstand van pcs en dergelijke. Nu zit er dus bij hem op dat keyboard een in- en uitgang van MIDI op, (het is een klein rond stekkertje met 5 polen dacht ik, het lijkt een beetje op een video S stekkertje)
Hij heeft te horen gekregen dat hij daarmee dus dat keyboard op zn pc zou kunnen aansluiten ,maar dat stekkertje past nergens in. Nu is dus de vraag moet je daar een speciale kaart voor hebben?? zo ja welke?? Ik heb al wat rond gekeken en bij die soundblaster live kaartjes staat overal bij de specificaties dat ze midi in en out hebben ,maar als ik dan een plaatje van dat kaartje zie ,zie ik nergens die ingang zitten. Hoe zit dat dan??
Alleen geloof ik bij de Platinum versie, maarja het lijkt me dat er toch ook wel goedkopere kaartjes zijn die dat moeten kunnen.

Alle info is welkom.
Alvast bedankt !!!

Als ik het goed heb is dat een PS/2-aansluiting.
Er is een mogelijkheid om een ‘verlengstukje’ aan de stekker te koppelen zodat je hem in een USB-poort kan stoppen.
:confused: :slight_smile:

Originally posted by Buba
Als ik het goed heb is dat een PS/2-aansluiting.
Er is een mogelijkheid om een ‘verlengstukje’ aan de stekker te koppelen zodat je hem in een USB-poort kan stoppen.
:confused: :slight_smile:

het lijkt inderdaad op een PS2 stekkertje ,maar volgens mij is het ietsje groter. Is er iemand misschien die ervaring heeft met keyboards op pc aansluiten??

Elke geluidskaart heeft een MIDI-aansluiting, dit is namelijk de aansluiting waar de Joystick (ook) op aangesloten kan worden.

Als je bij de duurede geluidskaarten kijkt, bijvoorbeeld de Soundblaster Live Platinum met Live Bay, daar zitten een aantal extra aansluitingen op.

Je moet dus een verloopstekkertje hebben van die ‘PS/2’ aansluiting naar een 15-polige MIDI aansluiting, of een add-on voor je geluidskaart kopen waar die aansluiting wel bij zit (als dat mogelijk is met je geluidskaart)

Deze stekkertjes kun je bijna bij elke keyboard shop kopen , zijn soms wel hondsduur , 60 gulden of zo.

Ik heb toen zo’n stekkertje een keertje gekocht die van joystick plug naar 2 x din en joystick gaat… CUbase op de pc geinstalleerd en spelen maar , werkte perfect.

de aansluitin op je keyboard is een 5 polige DIN aansluiting, deze kun je mbv een verloopkabel naar de midi in(joystick aansluiting) van je geluidskaart sturen maar dan ben je je joystick aansluitin kwijt daarom kun je beter zo`n midi blaster van creative kopen, kost iets van 150,- ofzo en dan krijg je een kastje die je op je joystick uitgang aansluit met 5 midi uitgangen en 1 joystick uitgang.

Mijn kabeltje lust joystick gewoon door hoor.
Niet dat ik ooit dat ding ook maar gebruik…

Thnx voor alle reply’s , Ik weet dus nu dat het dus moet gebeuren met zon verloopstekkertje, maar nu is de volgende vraag. Zorgt dat stekkertje dan tegelijkertijd voor Midi out, of is het alleen maar een ingang?.
En vraag 2, als het dus allemaal aangesloten is en werkt, is het dan dus mogelijk als er dus een stuk op dat keyboard gespeeld wordt, dat je het dan als een Midi file kunt opslaan. (lijkt me wel ,maar ik vraag het maar even voor de zekerheid)

Alvast bedankt.

Midi poort is zowel in als uit.

En dus moet je ook wat je speelt op kunnen slaan op je PC, met de juiste software.

Originally posted by Da_Taxman
[B]Midi poort is zowel in als uit.

En dus moet je ook wat je speelt op kunnen slaan op je PC, met de juiste software. [/B]

Ik heb nu zojuist zon kabeltje gekocht en lijkt er perfect uit te zien, kan iemand me nu aan de juiste software helpen ,waarmee dan alles wat er op het keyboard eventueel gespeeld wordt kan worden opgeslagen.
Ik heb al vaak iets gehoord over die cubase ,zou iemand me daar bijv. aan kunnen helpen, ik heb al gekeken en hij staat op TL 59, maar die heb ik toevallig niet.

Alvast bedankt !!!

Eindelijk iets waar jullie weinig verstand van hebben. (merk ik uit de antwoorden!??! )

Hier vind je CU Base Klik! Take me to the Danger-zone!

Maar om te beginnen met Midi kun je beter hier kijken Maz Sound Tools Midi is zeer complex en kent diverse controllers die je vanuit de software kunt besturen, op deze site kun je wellicht wat wijzer worden…

Goodluck…

P.S. Zorg dat HUBI midi plug/loopback installeerd, en kijk of je de juiste drivers van je soundcard hebt voor CUbase (ASIO drivers!!)
Heb je een SB live, probeer dan eens APS drivers (echt rete snel) lees hier meerhttp://people.freenet.de/apslive/

Mazzl