Merk dvd

Hai,

Ik heb van de week een DVD Brander gekocht een Pioneer 106.
en hoorde ik toevallig ergens vallen dat het ook uit kan maken welk merk DVD’s ik ga gebruiken om te bakken. Nou weet ik wel dat hij met een hele hoop overweg kan maar wat zijn zo een beetje de gangbare merken die goed zijn. En uiteraard ook een beetje betaalbaar lol

mzzl Dunedain

Het is zeker zo dat de kwaliteit van media (of het nou CDR, DVD-R, DVD+R of de een of andere rewritable is) niet bij ieder merk gelijk is. Sterker nog, er zijn gigangtische verschillen waar te nemen.

Het uiteindelijke resultaat is echter niet alleen afhankelijk van de gekozen media, maar ook van de brander die je ermee gebruikt. Op dit punt zit je met de Pioneer erg goed, zelfs op de laagste kwaliteit DVDR media brandt deze drive nog op een kwaliteit (wat overigens niet direct een reden is om zomaar de goedkoopste media te kopen).

Wat je moet kiezen? Tja… waar wil je het voor gebruiken? Voor de meeste doeleinden doen zowel de -R als de +R media het prima, maar soms heb je expliciet één van de twee typen nodig (voorbeeld: bijna alle PS2’s kunnen alleen met -R omgaan). Daarnaast is het nog eens zo dat de heffing in Nederland op -R schijfjes het dubbele is dan die op +R media (1 euro / 50 cent)…

Indien je erg geinteresseerd bent in kwaliteit, is een bezoekje aan ons Media forum zeker aan te raden. Vooral de DVDR media tests sectie is handig…!

Zelf ben ik nogal content met PioData en MAME/Mitsui DVDR schijven. Deze koop ik bij de CD Freaks webshop tegen een zeer gunstige prijs en de resultaten zijn uitstekend, zelfs op mijn NEC1300a, die qua kwaliteit niet kan tippen aan de 106 (niet dat het een slecht apparaat is, maar de 106 is gewoon beter)…

Hai,

:bow: :bow: :bow: :bow: Dank u zeer voor deze info

mzzl Dunedain

Eventjes nog een aanvulling van mij wat betreft die Pioneer 106 DVD brander: ik heb deze brander ook nog niet zo lang in bezit en ben er zeer blij mee! Ik brand nu met Princo’s 1-4x en ze branden uitstekend op 4 speed. Een probleemloze brander lijkt mij omdat ze ook verschilende media aankunnen. De meeste branders worden beveiligd… te goed dus…

Even over de Princo schijfjes. Die zouden niet al te lang bewaard kunnen worden.
Na “verloop van tijd” kunnen ze niet meer gelezen worden.
Dit hoorde ik op de HCC dagen van verschillende handelaren.
Misschien iets om mee te nemen in je beslissing.

Ik dank u alleen zeer voor deze info. Meer is uiteraard altijd welkom.

mzzl Dunedain

:frowning: :frowning: Hmmm da’s niet zo mooi dat die Princo DVD’s niet goed bljven… Ik heb net een spindeltje van 100 st. ingekocht op de HCC beurs via Opus Supplies… Maar weer afwachten of deze goedblijven… Zouden die Arita’s dan toch goed zijn?

Het kan verstandig zijn eventjes te testen welk schijfje er echt onder een bepaald merk/type zit. Je kunt dit doen door gebruik te maken van een progamma als DVD Identifier (http://dvdidentifier.cdfreaks.com). Indien je meer over een bepaald soort media wilt weten, kun je prima de media code (uitgelezen met DVD Identifier) als zoekterm voor onze search gebruiken…

Originally posted by --> Cronos <–
Even over de Princo schijfjes. Die zouden niet al te lang bewaard kunnen worden.
Na “verloop van tijd” kunnen ze niet meer gelezen worden.
Dit hoorde ik op de HCC dagen van verschillende handelaren.
Misschien iets om mee te nemen in je beslissing.

Welke zijn dan wel goed!

Originally posted by MasterF
Welke zijn dan wel goed!

Het hangt natuurlijk een beetje van je drive af, maar normalerwijs kun je blindelings vertrouwen op de schijfjes die door Tayo Yuden geproduceerd worden. Er zijn daarnaast ook nog zat andere goede media, maar het hangt altijd een beetje van je drive af. Schijfjes geproduceerd door bijv Ricoh en de nieuwere generaties van Ritek (G04) zijn bijvoorbeeld ook goed van kwaliteit…! Je kunt het beste even neuzen in ons Media forum (vooral DVD media) om te kijken wat goed en niet goed is…!

Zelf gebruik ik sinds enige tijd de MAME/Mitsui discs van de CDFreaks shop (http://shop.cdfreaks.com) en daar ben ik prima tevreden over. De PioData schijfjes van de webshop zijn ook erg goed…

Dank je wel Dee-ehn!
Ik heb binnenkort die Pioneer A06, dus vandaar!

Ik heb nu zelf de 4X van datatrack. Deze werken in iedergeval prima. Of ze goed blijven kan ik je over een paar jaar vertellen.
Het mooie van deze DVD’s is wel dat ik ze met mijn plex 708 A
op 8X kan branden. Moest wel eerst de firmware updaten naar
1.04. Ik heb wel gehoord van mensen die er de eerste versie nog
in hadden zitten, dat het ook werkte, ik had versie 1.03 en die wilde het niet doen op 8X.

[beetje offtopic]
@Cronos: het is wellicht interessant om eens zo’n Datatrack DVD op zowel 4x als 8x te branden en de kwaliteit van de geschreven discs te vergelijken. Dan kun je meteen zien hoe deze schijfjes hierop reageren (generiek geval: lichte daling in kwaliteit, maar binnen de normen)
[/beetje offtopic]

Ik heb het getest met een geripte HQ DVD film. Ik kon hier geen noemenswaardig verschil ontdekken.
Ik weet niet of er een proggie is waar je de eventuele fouten mee op kan sporen en loggen. Zoja dan hou ik me aanbevolen.

Het testen van DVD media doe je niet door te kijken naar de beeldkwaliteit van een kopie, maar de PI (parity inner) en PO (parity outer) waarden van een disc. Dit zijn niet de enige factoren die de kwaliteit van een DVD bepalen, maar wel degene die het makkelijkste te testen zijn en wellicht ook wel de belangrijkste. Indien je meer wilt weten over de betekenis ervan, laat maar weten :).

Goed, hoe testen we op deze fouten? Verreweg de beste tool (voor de thuisgebruikers althans) om te testen is KProbe. Een nadeel is echter dat deze tool ALLEEN met LiteOn hardware overweg kan! En om het nog erger te maken, alleen de LiteOn DVD branders geven zeer nauwkeurige waarden (de DVDROMS doen het ook niet slecht, maar ze geven geen nauwkeurige indicatie).

Ja het lijkt me wel een aardige materie om eens in te duiken.
Het is wel jammer dat er dus blijkbaar geen goede tool is om het met een plextor brander te testen.
Maar als er zal toch wel iemand zijn de een liteon brander heeft en de nieuwe datatack’s. Ik ben zelf namelijk ook heel benieuwd.

Maar als je wat meer uitleg wil geven over het testen van media ben ik een en al oor.

Originally posted by Dee-ehn
[B]Het testen van DVD media doe je niet door te kijken naar de beeldkwaliteit van een kopie, maar de PI (parity inner) en PO (parity outer) waarden van een disc. Dit zijn niet de enige factoren die de kwaliteit van een DVD bepalen, maar wel degene die het makkelijkste te testen zijn en wellicht ook wel de belangrijkste. Indien je meer wilt weten over de betekenis ervan, laat maar weten :).

Goed, hoe testen we op deze fouten? Verreweg de beste tool (voor de thuisgebruikers althans) om te testen is KProbe. Een nadeel is echter dat deze tool ALLEEN met LiteOn hardware overweg kan! En om het nog erger te maken, alleen de LiteOn DVD branders geven zeer nauwkeurige waarden (de DVDROMS doen het ook niet slecht, maar ze geven geen nauwkeurige indicatie). [/B]

Is hier niet toevallig een review over geschreven?
Lijkt me een stuk makkelijker dan alles zelf testen ;):stuck_out_tongue: