Meningsverschil

vbimport

Ik zit met een probleem ik doen ict opleiding in rotterdam maar nou ik heb namelijk een meninigsverschil met een klootzak van een docent en die wil mij niet gelijk geven. Hij vind namelijk dat ‘digitaal technologie’ het volgende betekent: Technologie waarbij gegevens worden opgeslagen en gebruikt op basis van getallen’. Ik ben van mening dat dit hetzelfde is als 'technologie waarbij gegevens worden opgeslagen en gebruik op basis van het binaire getallenstelsel.

wie zou mij kunnen helpen hiermee ik weet toch bijna zeker dat het zo is naar mijn mening of waar ik het kan opzoeken wat digitaal betekent

greetz stratenboek

Volgens mij specificier jij het gerichter… maar beide beweringen lijken me juist?

Niet alle structuren van data hoeven opgebouwd te zijn uit een binair stelsel.

Toegegeven in principe is ieder getal stelsel terug te brengen naar een binair , octaal of hexadecimaal stelsel , maar de fysieke opslag hoeft niet perse digitaal te zijn.

Sterker nog , digitale technologie hoeft niet eens te spreken van opslag. Het in code uitzenden van een bericht over je 27MC bakkie hoeft niet opgeslagen te worden , terwijl er toch gebruik wordt gemaakt van digitale technologie.

Het woordje opslag vind ik in principe zowiezo dus fout.

www.vandale.nl zegt het volgende over digitaal :

di·gi·´taal (bn.)

1 cijferverwerkend, betr. hebbend op gegevens in de vorm van cijfers <=> analoog
2 op de vingers of de tenen betr. hebbend

en over technologie :

tech·no·lo·´gie (de ~ (v.))

1 leer van de handelingen waardoor de mens de voortbrengselen van de natuur tot stoffen verwerkt tot bevrediging van zijn behoeften
2 systematische toepassing van natuurwetenschap of andere georganiseerde kennis voor praktische doeleinden

Ik denk dat je dus digitaal (1) en technologie (2) moet gaan combineren. Zo iets als :

cijferverwerkende systematische kennis

Webster’s Dictionary zegt :

digital :

DIGITAL, a. [L.] Pertaining to the fingers, or to digits.

technology :

TECHNOL’OGY, n. [Gr. art, and word or discourse.]

1. A description of arts; or a treatise on the arts.

2. An explanation of the terms of the arts

Hier zoiets als : The art of partaining to digits.

Klinkt allebei wel lekker :slight_smile:

Meer woordenboeken op : www.babelfish.org

bedankt voor de uitleg zal ik zeker gebruiken morgen

greetz stratenboek

Volgens mij wordt ook veel informatie opgeslagen volgens het hexadecimale stelsel. Jouw docent gebruikt een iets algemenere omschrijving dan jij als ik het goed begrijp.

Jouw definitie is een deelverzameling van zijn definitie…om het eens mooi te zeggen :wink:

Ik moet toch zeggen dat ik het meer eens ben met die docent want binair is namelijk de aanduiding voor een getallenstelsel tewijl digitaal alleen meer een aanduiding is voor bijvoorbeeld waar/niet waar.

De relatie die je bijvoorbeeld hebt met digitaal en binair is is dat ze bijde vrij goed samengaan omdat digitaal eigenlijk maar 2 waardes kent aan/uit waar/“niet waar” 1/0.

wat wel veel gebeurt is dat men de digitale waardes omzet naar een binaire uitlezing of hexadecimale of wat dan ook.

Ik vind dat jij ook gelijk hebt, stratenboek…

Immers binair betekend automatisch 0/1 oftwel aan/uit. Dat er bij de opslag evt. voor andere stelsels gekozen wordt is niet relevant… Het gaat ten slotte om de VERWERKING van data, die in ALLE gevallen “Discreet” dient te zijn, een bit kan alleen 0/1, aan/uit of waar/niet waar zijn (noem’t-zoals-je-wil)

De “Technologie” geeft volgens mij meer aan op welke manier deze gegevens verwerkt kunnen worden. Ik zou dan ook veel eerder het woord “processor” of “verwerkings eenheid” in een dergelijke definitie verwachten!

Res. Beide stellingen zijn dus eigenlijk niet geheel juist…

“digibeet”
Samentrekking van ‘digitale analfabeet’
Een digibeet is een persoon met geringe kennis van digitale techniek (computers en Internet).

(nou maar bidden dat je dat extra puntje nog kan scoren… :p)

Mazzl

Mee eens!

Stratenboek 4 president! :stuck_out_tongue:

Tja ik heb er weinig aan toe te voegen. Ik vind je docent wat kortzichtig op dit punt aangezien je het digitaal opslaan (ik prefereer hier digitale notatie) op vele manieren kunt doen, zie de uitleg van Mr Belvedere…

met dank aan de babel fish dan wel ! :slight_smile: