Meerde systemen op 1 PC

vbimport

ik heb de volgende vraag ik wil op 1 PC meerdere systemen draaien eigenlijk wil ik alle systemen draaien ik wil 95 98 ME en windows 2000 pro laten draaien weet iemand hoe ik dat kan doen. :slight_smile:

Ik weet dat het mogelijk is maar weet niet hoe ik dit voor mekaar moet krijgen en wel proggie ik moet gebruiken.
:confused

Alvast bedankt

Cord :o

Dit programma kun je ervoor gebruiken http://www.powerquest.com/partitionmagicpro/
Ik neem aan dat je iets van computers weet anders wordt het een zware klus.
Ik zou maar eens bij de link kijken en dan over dat programma lezen.
Zou je nog wat meer willen weten horen we het wel.
:cool:

multiboot is wel heeeel erg simpel als je der eerst windows 98 op hebt staan…dan ram je gewoon de volgende op cd erin…bijvoorbeeld winy2k en maakt ie er zelf een multiboot van…als je daarna verder gaat met meerdere besturingssystemen moet je wel rekening mee houden dat je veeel hd-space nodig hebt en het liefste op verschillende partities!

Maar uhh waarom zou je er zoveel doen?

Gebruik zoekfunctie eens voor de gein…is al vaker behandeld.

Maar Bootmagic, dat inbegrepen is bij Partition Magic Pro is het heel erg handig, in Windows2000 zit ook een bootmanager.

Originally posted by -=HeadLesS=-
[B]multiboot is wel heeeel erg simpel als je der eerst windows 98 op hebt staan…dan ram je gewoon de volgende op cd erin…bijvoorbeeld winy2k en maakt ie er zelf een multiboot van…als je daarna verder gaat met meerdere besturingssystemen moet je wel rekening mee houden dat je veeel hd-space nodig hebt en het liefste op verschillende partities!

Maar uhh waarom zou je er zoveel doen? [/B]

Het probleem is dat ik windows ME op het moment er op heb staan en die wilt nix

Originally posted by cord
[B]

Het probleem is dat ik windows ME op het moment er op heb staan en die wilt nix [/B]

aha dus d8 je van…laat ik er een quadrupple-boot van maken ofzow? Als ik jouw was zou ik er gewoon ff Winy2k bijknallen en kijken of dat wel wat wil? :stuck_out_tongue:

Als je nu ME erop hebt staan moet dat allemaal wel goed komen zodra je 2K op D: (ofzo) installed!
Heb dat zelf ook zo en werkt prima! :wink:

Lees dit eens door…

PM is the best natuurlijk maar als je dat te duur vindt:
(ja sommige mensen kopen ook software ja !)
install dan XOSL

http://www.xosl.org/
XOSL

is gratiz
(voor de hollanderzzz)

Originally posted by -=HeadLesS=-
[B]multiboot is wel heeeel erg simpel als je der eerst windows 98 op hebt staan…dan ram je gewoon de volgende op cd erin…bijvoorbeeld winy2k en maakt ie er zelf een multiboot van…als je daarna verder gaat met meerdere besturingssystemen moet je wel rekening mee houden dat je veeel hd-space nodig hebt en het liefste op verschillende partities!

Maar uhh waarom zou je er zoveel doen? [/B]

Ik doe dit omdat ik werk op een help desk en wil met mijn compter snel kunnen over schakelen naar een ander systeem vandaar:)

Originally posted by cord
[B]

Ik doe dit omdat ik werk op een help desk en wil met mijn compter snel kunnen over schakelen naar een ander systeem vandaar:) [/B]

Snel switchen!? Elke keer rebooten… wil ik nie de klant zijn die aan de andere kant v/d lijn hangt te wachten! :wink: hehe!

Originally posted by Wookie

Snel switchen!? Elke keer rebooten… wil ik nie de klant zijn die aan de andere kant v/d lijn hangt te wachten! :wink: hehe!

klant is koning en betaald ha ha ha

Maar vraagje ik heb nu 98 er op geknalt en kan ik nu gewoon 2000 pr er op zetten ik heb ME geprobeerd maar dat wilt hij niet(zo als gewoonlijk bij windows dat progie zou eens wat willen)

:confused:

Het is me gelukt om windows 2000 pro naast win 98 te zetten nu wil ik ME er bij zetten en krijg ik de volgend melding
Your computer alraedy has an operating system installled, wich cannot be upgradded by this version of setu.You need to obtain the windos mellenium edition upgrade.
Message SU01168
Maar het probleem is ik wil geen upgrade ik wil hem er naast laten draaien maar hij vertikt het op alle manieren die ik nu geprobeerd heb please help me :rolleyes:

Thanks Cord

Je zult eerst meerdere bootpartities moeten aanmaken met een programma bijv Pqmagic en de bootpartities beheren met Pqboot.

Lees dit maar eens heb ik uit Pqmagic

About Create

Use Create operation to create primary partitions, extended partitions, and logical partitions. On a single hard disk, you can have up to four primary partitions, or three primary partitions and one extended partition. Within an extended partition, you can create unlimited additional subdivisions called logical partitions.

Before You Create a Partition

Generally, you should create primary partitions to install operating systems and logical partitions for all other purposes, such as storing data and applications. If you have multiple hard disks, you can improve speed by installing operating systems and applications on separate disks. If you do not know what type of partition you want to create, it may help you to read the topic Understanding Partitions.
Creating a new partition can make your drive letters change, causing applications not to run because application shortcuts, initialization files, and registry entries refer to incorrect drives. DriveMapper, a utility included with PartitionMagic, helps you easily update drive letter references. Under certain conditions, DriveMapper runs automatically after you create a partition.

While you can use DriveMapper to update references to files, for the least impact on your system, consider creating all new partitions on the highest disk (for example, disk 3 in a three-disk system) and to the right of existing partitions.

Creating Bootable Partitions

Before creating a partition where you plan to install an operating system (a bootable partition), you should understand the information outlined in the following table.

Operating System Boots from Primary or Logical Supported Partition Types Boot Code Boundary Space Required
DOS 6.22 (and earlier) Primary FAT 2 GB 8 MB
Windows 95 Primary FAT or FAT32* 8 GB 90 MB
Windows 98 Primary FAT or FAT32 8 GB 175 MB
Windows Me Primary FAT or FAT32 8 GB 295 MB
Windows NT Primary** FAT or NTFS 8 GB 125 MB
Windows 2000 Primary** FAT, FAT32, or NTFS 8 GB 1 GB
Linux Either Linux Ext2 8 GB 250 MB
OS/2 Either FAT or HPFS 4 GB 110 MB

• A FAT32 partition is only accessible from Windows 95 OSR 2 (4.00.950B) or above.
    ** Windows NT/2000 must boot from a primary partition on the first drive. However, only a few Windows NT/2000 files must reside on that partition; the remaining files can reside on a logical partition, which can be located on the first or a subsequent drive. The Windows NT/2000 boot partition can be shared with another operating system. Additionally, Windows NT must be installed on a FAT partition and Windows 2000 must be installed on a FAT or FAT32 partition. During the installation, you can convert the partition to NTFS.

Important: When you create, move, or resize a bootable partition, the partition must begin below the boot code boundary specified in the above table in order for the operating system to boot. With the exception of DOS 6.22 (or earlier) and OS/2, partitions beyond 8 GB are visible to the current operating system.

PartitionMagic displays a warning if you attempt to create, move, or resize a bootable partition outside of the 2 GB boot code boundary. If you continue with the operation, you may not be able to boot or see the partition. In either case, you can resolve the problem by moving the partition back within the boot code boundary.
Some I/O cards (typically older RAID cards) only provide access to the first 8 GB of a disk under DOS. Consequently, if you resize the operating system partition beyond 8 GB and it becomes unbootable, the PartitionMagic rescue disks may not allow you to manipulate partitions on that drive. You should be cautious about resizing any operating system partition beyond 8 GB.

To create a partition
Create Scenario: To create a logical partition on a secondary hard disk
Create Scenario: To create a Linux logical partition
Create Scenario: To create a primary partition for Windows NT

Als je er niet veel over weet zou ik er NIET aanbeginnen want je kunt je systemen er ook mee verneuken en dan kun je opnieuw beginnen.
Hopelijk heb je er wat aan:cool:

test de zoekfunctie even. Deze topic is al uitgebreid behandeld in het verleden.

PM is trouwens overal te downen zie wel dat je minsten de 6.0 hebt vroegere versies ondersteunen win ME niet.

Xosl is super : www.xosl.org dacht ik

PowerQuest Boot is redelijk

Nt heeft het in zich

Iedere Linux versie heeft het in zich

Win2K heeft het in zich

mogelijkheden te over !

met vmware kun je van os wisselen zonder te rebooten en zonder je schijf te delen.
je moet er dan wel eerst win2k op zetten dan vmware installeren en dan kun je er win98 opzetten.

inderdaad, VMware is de beste keuze hiervoor. Kun je ook diverse systemen naast elkaar laten draaien. Heb je wel een snelle pc nodig met veel geheugen (>= 256mb is aan te raden!!)

Originally posted by bmad
met vmware kun je van os wisselen zonder te rebooten en zonder je schijf te delen.
je moet er dan wel eerst win2k op zetten dan vmware installeren en dan kun je er win98 opzetten.

Ik heb hem er op staan maar ik krijg op het scherm te zien dat hij niet HPFS of NTFS heb geinstalleed en dat ik eerst een MS dos op start partitie moet maken voor een windows installatie.

Ik heb windows 2000 pro er al op staan en wil 98 er nu naast gaan zetten is er nog een andere optie dat ik hem wel kan installeren?

Gr Cord n :confused:

als je vmware opstart dan moet je de configuration wizard gebruiken en als besturings systeem other kiezen en met de opstart diskette van win98 in de diskette drive de wizard afmaken

Originally posted by bmad
als je vmware opstart dan moet je de configuration wizard gebruiken en als besturings systeem other kiezen en met de opstart diskette van win98 in de diskette drive de wizard afmaken

Hij blijft zeuren dat er een HPFS of NTFS heb geinstalleed heb je toevalig een opstart disk die je mij toe kan sturen in een zip naar mijn e-mail?

Gr Cord:p