Maxtor 60 Gb = 32 Gb?

vbimport

Ik heb in mijn systeem o.a. een DiamondMax 60 Plus zitten van ~61 Gb (type 5T060H6). Daar heb ik geen problemen mee.

Waar ik wel problemen mee heb, is zo’n identieke schijf die ik vandaag gekocht heb. Mijn BIOS en WinXP blijven maar volhouden dat het een 32 Gb schijf is! Dat sukt de pan uit… :frowning:

Op de Maxtor site heb ik het volgende gevonden:

32 GB limitation.
This condition is caused by the Award BIOS inability to address hard drives greater than 32GB. Award has been made aware of this issue and has fixed their “core” BIOS as of 6/99. They are passing this information along to the motherboard manufacturers’ that use their BIOS. Updates for the BIOS should be available soon from individual motherboard manufacturers’ to correct this problem. The following are options to overcome this hang condition:
Please contact your motherboard manufacturer, not Award, for a BIOS update.
If your motherboard manufacturer does not have an update available, purchase the Maxtor Ultra ATA 100 adapter as an alternative solution. Maxtor Ultra ATA 100 “Where to Buy”

Install the Capacity limitation jumper (J46) and use the Maxblast Plus installation software to complete the installation. Please refer to hard drive Installation Instructions for location of this jumper or refer below for an illustration of jumper locations. If your system still hangs after installing the J46 jumper, please run the file JUMPON.EXE.

(Sorry… ik weet dat het een hele lap text is…)
Wat dat BIOS betreft, dat slaat niet op mij. Ik heb een Asus A7V mobo met de laatste BIOS. En - niet onbelangrijk - ik heb er all zo’n schijf suc6vol op draaien.

Die MaxBlast software haalt ook geen zier uit. Ik ben nu mijn schijf aan het Low Level Formatten omdat ik bleef hangen in FDISK bij het verwijderen van een NON-DOS partitie…

Kan iemand mij helpen?!?
Tanx!

Weet niet zeker of dit helpt maar je kunt het in ieder geval proberen.
Wat je zou kunnen doen is harde schijf naar een NTFS partitie formatteren en dat dit je probleem oplost.

Originally posted by Night Hawk
Weet niet zeker of dit helpt maar je kunt het in ieder geval proberen.
Wat je zou kunnen doen is harde schijf naar een NTFS partitie formatteren en dat dit je probleem oplost.

Dat lijkt me niet daar zijn BIOS de hdd ook niet goed detecteerd…

Wat je misschien eens kunt doen is je bios flashen… is het niet naar een nieuwere versie, dan naar dezelfde of 1 versie ouder!

Originally posted by Dee-ehn
[B]

Dat lijkt me niet daar zijn BIOS de hdd ook niet goed detecteerd…

Wat je misschien eens kunt doen is je bios flashen… is het niet naar een nieuwere versie, dan naar dezelfde of 1 versie ouder! [/B]

Toch zou ik de schijf eerst eens naar NTFS partie formatteren baat het niet schade doet het ook niet en zo veel werk is het ook niet;)

PS
Maximale NTFS grootte per harde schijf 16 TB

Keep 'm coming, boys! (Ik ga deze tips iig effe checken…)

Ik heb hetzelfde prbleem gehad alleen ik heb dan een oudere mobo ik kan hier geen drivers voor vinden dus ik heb MAXBLAST geinstalleerd.Ik neem aan dat je dat ook goed hebt gedaan.
Ik moest de jumpers dan wel effe anders zetten.Ik kreeg bij mijn harde schijf (dezelfde) een papiertje mee en daar stand op als je jumper settings niet werkte of systeem kon het niet vinden moest ik andere jumpers settings doen met MAXBLAST.
Dat heb ik gedaan en viola hij deet het.
Ik vond het ook nog een handig proggie want je gaat er ook mee partities maken en formateert ze ook nog gelijk, het ging veel sneller dan fdisk.

Dus kijk maar eens goed op dat papiertje en bij hoodstuk 9 (dacht ik)daar staat IF SYSTEM HANGS DURING BOOT enz. enz.
en dan staat daar try these settings and use MAXBLAST.

Good luck:)

Die 32gb is een limitatie van onze vrienden bij Microsoft. Als je de schijf gewoon partitioneerd met een Win98 bootdisk is het geen probleem om een grotere partitie aan te maken, echter jij geeft aan dat ook je BIOS 32gb aangeeft wat een beetje bizar is gezien de andere schijf die wel goed werkt.

Ik zou toch voor de zekerheid eens met een 98 bootdisk eens kijken wat voor partitie je kan aanmaken. Microsoft heeft nou eenmaal die 32gb als maximaal mogelijke partitie ingebouwd in Win2k en XP.

vergeten eraan toe te voegen dat 32gb het maximum is voor FAT!!!

Originally posted by Screwdriver
…echter jij geeft aan dat ook je BIOS 32gb aangeeft wat een beetje bizar is gezien de andere schijf die wel goed werkt.

Da’s nou juist het maffe… de 1 doet het wel mooi & de andere niet.

BTW
Ik heb het naar NTFS: geen resultaat.
Ben vandaag een tijdje bezig geweest met de Maxtor software, zonder resultaat. Ga v/d week wel weer verder, want ik vind het een beetje zonde dat ik ~28Gb misloop op deze manier…

[i]Ik heb het naar NTFS: geen resultaat.
[/B]

Helaas dan zul je toch iets anders moeten verzinnen misschien zoals Dee-ehn zei je bios eens terug zetten.Dit is weer zo’n zeer vage computer storing waar je weer veel tijd in moet steken om hem opgelost te krijgen vooral omdat die andere Hd het wel doet.

Heb je in de BIOS geen mogelijkheid om het aantal koppen, cillinders etc. handmatig in te geven?
Als je de schijven omdraait geeft dat dan hetzelfde resultaat?

Originally posted by Screwdriver
vergeten eraan toe te voegen dat 32gb het maximum is voor FAT!!!

?

Als je met ? bedoelt waar dat op gebaseerd is, kun je hier de info vinden.
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q184/0/06.ASP

Er staat dit

[b]
You cannot format a volume larger than 32 GB in size using the FAT32 file system in Windows 2000. The Windows 2000 FastFAT driver can mount and support volumes larger than 32 GB that use the FAT32 file system (subject to the other limits), but you cannot create one using the Format tool. This behavior is by design. If you need to create a volume larger than 32 GB, use the NTFS file system instead.

[/b]

Dus onder win2000 kun je geen volume’s groter dan 32gb maken met FAT32, voor andere os’en geldt dit volgens mij niet!

Klopt!!! Dit is de beperking die MS er op heeft gezet.

Bij Win2000 dus maar bij win xp en me weer niet!

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd in XP, dus ik kan je daar geen antwoord op geven.

Ik heb zelf altijd alleen maar NTFS maar vrienden van mij hebben tog echt gewoon grotere hd’s met FAT!
B.T.W. het is wel zo dat Win95 niet groter dan 32GB aankan!

Wat is die huidige 60GB van je dan NTFS of FAT?

Ze zijn nu allebei NTFS.

Sorry hoor. :rolleyes:
Maar als ik het goed begrijp heb je 2 identieke schijven dezelfde jumper settings en ook aangsloten aan dezelfde kabel(ook hetzelfde type nr?).
De een geeft wel 60 Gb aan in je Bios en de ander maar 32 Gb. Dan ligt het gewoon aan de schijf en moet je hem ff laten testen door die Boys waar je hem gekocht hebt. Dus dan ligt het niet aan je BIOS en ook niet met je OS. Want je moet in je bios ook 60 Gb zien!