Maximum schijfgrootte DMA33

Hallo iedereen,

Ik wilde graag weten welke nieuwe HD ik kan kopen voor mijn PC met Aopen AX6BC (met DMA33 IDE controller) moederbord. Kan ik ATA 100 aan ? Zo ja welke schijfgrootte ?

Er doen nogal verschillende verhalen de ronde, wie kan mij helpen ?

Bij voorbaat dank
Wouter

De maximale hardeschijf grootte hangt niet alleen af van welk DMA systeem je IDE controller ondersteunt, maar ook van de BIOS. Je hoeft je echter niet druk te maken dat een harde schijf niet op je DMA33 controller kan werken, aangezien je met allerhande fijne tooltjes (welke gratis door hardeschijf producenten worden verstrekt) ook harde schijven kan gebruiken die eigenlijk de max. capaciteit van het BIOS overschrijden.

Ik geloof dat ATA33 maximaal tot 32,8Gb gaat, maar dat weet ik niet 100% zeker. Het is echter niet zo gek belangrijk, ook grotere schijven werken prima (ik heb vrij kort geleden nog een ATA133 120Gb schijf in een P1-90 met PIO4 controller ingebouwd!).

Je kunt prima een ATA100 schijf op een ATA33 controller hangen. Het enige nadeel hiervan is, dat de harde schijf maar op ATA33 snelheid zal lopen…

Dus het is het proberen waard ! Mooi, bedankt !

Zie aan de plaatjes dat je ook (o.a.) Metallica fan bent ? Ga je ook naar het Gelredome 6 dec.

Originally posted by Sandman_24
[B]Dus het is het proberen waard ! Mooi, bedankt !

Zie aan de plaatjes dat je ook (o.a.) Metallica fan bent ? Ga je ook naar het Gelredome 6 dec. [/B]

Graag gedaan :slight_smile:

Wat Metallica betreft: ik ben een halve fan… alhoewel ik de muziek best wel de moeite waard vind, heb ik een ontieglijke hekel aan de bandleden en het bijbehorende imago. Zou ik niet hoeven te werken op 6-12 dan was ik idd van de partij geweest, maar helaas…