Dit stukje vond ik in de oude doos. Een stukje uit “Knap Stom; over nitwits & allesweters” van Jeroen Merwijk.
Derde Hoofdstuk
Waarin de lezer duidelijk zal worden dat de ene vorm van kennis veel belangrijker is dan de andere. We ons oor te luisteren leggen bij een gesprek tussen een staflid en een kapste. En…Safe-sex
Gymnasium is hoger dan MAVO
Met gymnasium ga je een stralende toekomst tegemoet.
Met MAVO niet. Wil je met MAVO een stralende toekomst tegemoet gaan, dan moet je trouwen met iemand van het gymnasium.Op het gymnasium leer je belangrijke dingen.
Op het gymnasium maak je kennis met de toppen van wat de Europese beschaving heeft voortgebracht:
‘En hij dan reeds, Odysseus, met de stralende wenkbrauwen, stond zoals te verwachten is op temidden van zwikpotige runderen en hij dan, de fiere met de mooigemaakte scheenstukken, nam het woord en sprak het uit.’
Je leert dat de Grieken en de Romeinen vogeltjes uit elkaar pulkten en dan in de ingewanden zitten lezen*.
Je leert dat Rome is gesticht door het onechte kind van een wolvin, dat Caesar de hele dag met teerlingen liep te smijten en dat het Atlas-gebergte de zoon is van Zeus.
En natuurllijk vreemde talen.
Je leert dat ‘landelijk’ in het Frans ‘rural’ is.
De juiste betekenis van ‘Sehnsucht’.
Engels voor ‘Topontmoeting’.
Het ene wat je op het gymnasium leert is nog belangrijker dan het andere!
Maar het allerbelangrijkste dat je op het gymnasium leert is dat gymnasium hoger is dan MAVO.Op de MAVO leer je de onbelangrijkere dingen.
Je leert boekhouden.
Je leert een winst- en verliesrekening opstellen, hoe je handel moet drijven met het buitenland en een sollicitatiebrief schrijven.
En natuurlijk vreemde talen.
Je leert wat een kurketrekker is in het Frans, een tweepersoonsbed in het Duits en safe-sex in het Engels.
Het ene wat je op de MAVO leert is nog onbelangrijker dan het andere.
Het enige belangrijke dat je op de MAVO leert is dat het lager is dan gymnasium.Dus: wat is de vooropleiding van een Hollandse jongen die in een Franse hooiberg ligt te vrijen met een Duits meisje van zijn dromen?
En wat is de vooropleiding van een dito meisje dat op een Duitse hotelkamer in een eenpersoonsbed met op het nachtkastje een ongeopende fles wijn ligt te gebarentalen met een Engelse slachtveehouder?Precies.
- Gosciny en Uderzo, Asterix en het eerste legioen
Ben ik blij dat ik zowel MAVO als VWO heb