MAVO / Gymnasium

vbimport

Dit stukje vond ik in de oude doos. Een stukje uit “Knap Stom; over nitwits & allesweters” van Jeroen Merwijk.

Derde Hoofdstuk
Waarin de lezer duidelijk zal worden dat de ene vorm van kennis veel belangrijker is dan de andere. We ons oor te luisteren leggen bij een gesprek tussen een staflid en een kapste. En…

Safe-sex
Gymnasium is hoger dan MAVO
Met gymnasium ga je een stralende toekomst tegemoet.
Met MAVO niet. Wil je met MAVO een stralende toekomst tegemoet gaan, dan moet je trouwen met iemand van het gymnasium.

Op het gymnasium leer je belangrijke dingen.
Op het gymnasium maak je kennis met de toppen van wat de Europese beschaving heeft voortgebracht:
‘En hij dan reeds, Odysseus, met de stralende wenkbrauwen, stond zoals te verwachten is op temidden van zwikpotige runderen en hij dan, de fiere met de mooigemaakte scheenstukken, nam het woord en sprak het uit.’
Je leert dat de Grieken en de Romeinen vogeltjes uit elkaar pulkten en dan in de ingewanden zitten lezen*.
Je leert dat Rome is gesticht door het onechte kind van een wolvin, dat Caesar de hele dag met teerlingen liep te smijten en dat het Atlas-gebergte de zoon is van Zeus.
En natuurllijk vreemde talen.
Je leert dat ‘landelijk’ in het Frans ‘rural’ is.
De juiste betekenis van ‘Sehnsucht’.
Engels voor ‘Topontmoeting’.
Het ene wat je op het gymnasium leert is nog belangrijker dan het andere!
Maar het allerbelangrijkste dat je op het gymnasium leert is dat gymnasium hoger is dan MAVO.

Op de MAVO leer je de onbelangrijkere dingen.
Je leert boekhouden.
Je leert een winst- en verliesrekening opstellen, hoe je handel moet drijven met het buitenland en een sollicitatiebrief schrijven.
En natuurlijk vreemde talen.
Je leert wat een kurketrekker is in het Frans, een tweepersoonsbed in het Duits en safe-sex in het Engels.
Het ene wat je op de MAVO leert is nog onbelangrijker dan het andere.
Het enige belangrijke dat je op de MAVO leert is dat het lager is dan gymnasium.

Dus: wat is de vooropleiding van een Hollandse jongen die in een Franse hooiberg ligt te vrijen met een Duits meisje van zijn dromen?
En wat is de vooropleiding van een dito meisje dat op een Duitse hotelkamer in een eenpersoonsbed met op het nachtkastje een ongeopende fles wijn ligt te gebarentalen met een Engelse slachtveehouder?

Precies.

• Gosciny en Uderzo, Asterix en het eerste legioen

Ben ik blij dat ik zowel MAVO als VWO heb :smiley:

mag ik eerlijk zijn? de meeste dingen die daar staan dat je die leert op VWO heb ik nog niet geleerd… misschien komt dat nog in die week die ik nog heb voor m’n examen :stuck_out_tongue:

Tsja Gymnasium. Toch maar liever Mavo als je kijkt wat er voor gasten daar rond lopen op Gymnasium :stuck_out_tongue:

Er is ook nog zo’n flauw mopje over de verschillende soorten humor.
Ik weet niet precies hoe die gaat, maar ik doe een poging:

MAVO-humor: laten we een fiets op het dak gooien
HAVO-humor: Laten we kijken hoe anderen een fiets op het dak gooien
VWO-humor: Laten we berekenen hoe we een fiets op het dak kunnen gooien

:wink:

VBO - humor : Laten we eerst de fiets kapot maken en dan op het dak gooien :slight_smile:

ik zit zelf op de Havo en ben blij dat ik daar terecht ben gekomen maar misschien ga ik nog VWO doen (geen GYM)

Ik doe geen mavo en geen gymnasium.
Ik doe de havo en de intelligentie is daar ook niet al te hoog hoor! Kijk maar naar mij :smiley:

hahaha vet verhaaltje :slight_smile:
ik heb gelukkig mavo en havo gedaan
en zoals mootje zegt de intelligentie
op de havo licht echt niet hoger dan op de mavo…

Heb MAVO, HAVO en VWO gedaan (en nu bijna klaar met universiteit), maar de mentaliteit op MAVo verschilt wel degelijk met die van HAVO of VWO…

En mensen op het VWO vinden zich over het algemeen wel beter dan MAVO’ers…

Persoonlijk vind ik dat iemand die met veel pijn en moeite MAVO haalt meer respect verdient dan iemand die op zijn (of haar) sloffen VWO haalt. Niemand is meer mens dan een ander, iemand kan alleen meer verstand van zaken hebben op een bepaald onderdeel, iedereen is speciaal op zijn of haar eigen manier…

zow, het moraliserende gedeelte voor vandaag :wink:

mavo, havo en vwo???
ik heb nou al het gevoel dat ik vwo doe, moet 6 jaar op deze school zitten. Nix aan te doen.

Maar ik ben het eigenlijk wel met je eens hoor taxxie. over mavo’ers en vwo’ers dan.

Originally posted by Da_Taxman
[B]
Persoonlijk vind ik dat iemand die met veel pijn en moeite MAVO haalt meer respect verdient dan iemand die op zijn (of haar) sloffen VWO haalt. Niemand is meer mens dan een ander, iemand kan alleen meer verstand van zaken hebben op een bepaald onderdeel, iedereen is speciaal op zijn of haar eigen manier…

[/B]

precies zo is het maar net

om maar ff een stukje uit animal farm te quoten :

“all animals are equal but some are more equall than others”
waarbij dat laatste stukje er later aan toe werd gevoegd… en dat heb ik op de havo geleerd :slight_smile:

die ene grap gaat nog verder.

Handelaars Humor: Een fietsenwinkel op het dak beginnen

Bouwvakkers Humor: Een dak bouwen om fietsen op te gooien

(no-offence) Belgische Humor: Helpen een ander jouw fiets op het dak te gooien

F-Side humor: Een dak op de fiets gooien
Rasistische Humor: Alleen zwarte fietsen op het dak gooien

enzo.

Hoewel ik dacht dat Havo Humor was: Dreigen andermans fiets op het dak te gooien. Dat is iets slimmer dan toekijken vindt je niet?

Ik zelf doe Havo. Helaas kun je nu niet meer van de Mavo > Havo > Vwo. door die 2e vase (Ik gebruik maar geen Malle/Stomme/Kut ofzo omdat ik nog niet zelf heb ondervonden hoe de 2e vase is).

Hebben ze je alleen niet leren schrijven geloof ik, in die 2e fase :smiley:

En die HAVO was ik niet zeker van, dus dat kan wel, met dat dreigen…

die 2e fase is echt niet leuk.
daardoor heb ik havo4 twee keer moeten doen, echt geen lolletje.
maarja, het gaat nu goed dus ik heb geen klagen (meer)

daarvoor was ik gelukkig op net te laat op de mavo ik geloof de klas wat na onze klas kwam die hadden het laatste jaar toen een test met 2e fase en het jaar daarna is het officieel ingevoerd zou niet weten
wat het inhoud maar zo te horen ben ik blij dat ik nog
gewoon les heb gehad.

Hmmm tja ik heb ook vanalles gedaan. Eerst brugklas Havo/VWO, toen 2 VWO, toen 3,4,5 Havo, toen 5 VWO…

Mijn ervaring leert me dat het volk op MAVO niet beter of slechter is dan VWO… sterker nog uiteindelijk kan ik het met het meest VWO volk beter vinden dan andere stromingen (nouja uit mijn vriendenkring is er wel maar 1tje met VWO maar toch)…

Ach…

Originally posted by Dee-ehn
[B]Hmmm tja ik heb ook vanalles gedaan. Eerst brugklas Havo/VWO, toen 2 VWO, toen 3,4,5 Havo, toen 5 VWO…

Mijn ervaring leert me dat het volk op MAVO niet beter of slechter is dan VWO… sterker nog uiteindelijk kan ik het met het meest VWO volk beter vinden dan andere stromingen (nouja uit mijn vriendenkring is er wel maar 1tje met VWO maar toch)…

Ach… [/B]

hahahaa of je spreekt jezelf dus tegen of je hebt een hele kleine vriendenkring :slight_smile:

he he, ben hier zo te zien de meest ongeschoolde eerst 4 jaar zitten niksen op een LTS en toen nog wa jaartjes MTS.

hmmz als je op VWO zit kan je goed leren. Dat wil nog niet zeggen dat je slim bent. Ik ken ook zat mensen die op de MAVO zitten en die wel slim zijn alleen niet zo goed kunnen leren/dingn in hun kop stampen. Dus je hoeft niet een hoge opleiding te hebben om slim te zijn hoor. Bij mij in de klas (6VWO) zitten echt superdomme mensen hoor dat geloof je gewoon niet alleen ze kunnen toevallig dingen goed onthouden.

Ow ja en 2e fase roelt dus echt wel. Ik ben in de 4e (oude fase) blijven zitten en kwam toen in de 2e fase terecht en ik moet zeggen dit is luilekkerland:) Je mag 25% van al je toetsen herkansen, punten uit de 4e en 5e tellen gewoon mee voor je examen, en aangezien het toen easy was heb je daar veel compensatie mee gehaald, wat je weer goed in de 6e kan gebruiken:)

Dus uh is echt niet zo slecht hoor:) Alleen die werkstukken in de 4e en 5e werd ik niet goed van dat was echt niet normaal:(

Ben het helemaal met je eens Piet…
Je mag dan wel goed kunnen leren op een VWO, maar je moet de stof die je leert ook met inzicht toe kunnen passen, en daar schort het hier en daar nog wel eens mee. Heb zelf ook HAVO gedaan tewijl testen op de lagere school uitwezen dat een GYM het beste voor mij was. Maarja, geen interesse in school kan veel breken.
Heb dus genoegen met HAVO moeten nemen, HTS-I erbij en mijn studieloop was weer compleet.
Heb voor m’n werk ook examen MEAO mogen doen, toch weer een papiertje erbij :smiley: