Mail server

vbimport

Hallo allemaal

Ik ben op het moment bezig met de website dwingeloo.nl. Nu is het idee los gekomen om de inwoners van dwingeloo een mail adres te geven met gebruikersnaam@dwingeloo.nl. en dan wel pop3 en webmail.

Ik ben wezen rondkijken maar word niet veel wijzer zo zijn er genoeg programma’s zoals magic winmail server waar ik op de site lees dat dit geen probleem moet zijn en dit een fluitje van een cent is maar is dit waar

mijn vraag:
wat komt er allemaal bij kijken bij het opzetten van een e-mail server dwingeloo.nl.

groet,

Edje_007

Niet moeilijk doen he :slight_smile:

(makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk).

Ik zou iig kiezen voor een Linux setup.

Mailserver: Postfix (mail processing), Fetchmail (mail retrieval), Cyrus (mail via IMAP) en IMP (webmail). Allemaal gratis en veilig.

Middels het geweldig APT systeem van Debian is dit vrij makkelijk te configureren. Werkt super!

Indien je interesse hebt, wil ik wel wat meer erover vertellen :slight_smile:

Niet moeilijk doen is makkelijker gezegt als gedaan en wil zeker graag uitleg :slight_smile:

Nou, ik zal ff wat neertiepen :slight_smile:

Een Linux mailsysteem kun je uit verschillende stukjes opbouwen. Afhankelijk van de manier hoe je het in wilt richten, heb je programmatuur nodig.

Ten eerste heb je natuurlijk een distro nodig, met liefst de nieuwste (final) kernel en een setje redelijk standaard paketten, zoals GCC, Perl etc etc.

Naast deze paketten, kun je je systeem voorzien van de volgende programma’s:

-fetchmail: dit programma zorgt ervoor mail opgehaald kan worden uit allerhande pop3 boxen; dit programma is in (bijna?) alle distro’s standaard aanwezig

-gotmail: verzorgt het ophalen van Hotmail

-postfix/exim/sendmail: verzorgt het versturen van email van je systeem naar het internet; één van deze is meestal wel meegeleverd met een distro

-cyrus: maakt het mogelijk de mail van een bepaalde systeemgebruiker via IMAP beschikbaar te maken voor allerhande clients (OS onafhankelijk); groot voordeel is dat bij IMAP de mail op de server blijft opgeslagen en het zodoende mogelijk is je mail op meerdere PC’s te bekijken zonder allerhande kunstgrepen en synchronisatieproblemen

-IMP/Squirrelmail: hiermee kun je allerhande mailsystemen aanspreken en gebruiken als webmail, je kunt zo overal ter wereld je mail bekijken, gewoon met de webbrowser

-exchange4linux: een vervanger voor de MS exchange server (90% van de functionaliteit is aanwezig), maar dan geleverd onder GPL; kan prima samenwerken met o.a. cyrus en postfix

-webmin: een webbased bedieningspaneel voor je gehele linux systeem, makkelijk om je programmatuur te beheren

-apt-get: de manier om onder Debian linux allerhande software te installeren, het simpele commando “apt-get -install <pakketnaam>” voldoet (zorg wel dat je sources.list geupdate hebt)

Indien je nog vragen hebt, ga je gang :slight_smile:

hey ik zit niet zo in linux dus maar dan kan ik dus ook het domein planetron.nl er achter plakken. en kun je een aantal site’s geven met achter liggende informatie over de pakketen wil het graag eens op me gemak door lezen allemaal zulke dingen intreseren mij zeker

Ik heb nu al een jaar een server staan op win2000 server met het progje workgroupmail hier kan je dus ook een webmail aan vast plakken.

dit draait uitstekend en wekt dus met pop accounts omdat als je een domain registreed je meestal maar 1 pop box krijgt kun je het progje workgroupmail dus allenamen laten splitsen.

imap heb ik me nooit in verdiept maar dan moet je de mail dus door laten routen naar je eigen ip dat is althans wat ik er van begrepen heb.

anyhow een servertje opzetten met win2k duurt zeg ff ruim 1uur
dan ff workgroupmail er op configuratie is een kwartietje.
usernames maken kost je wel ff wat tijd :smiley:

en draaien dan maar