Mag dit nou? (DVD -> VHS)

M’n zus en haar vriend dachten voor zijn grootmoeder die filmreeks van Sissi te kopen voor haar nieuwjaar.
(kijkers van dat genre zijn (terecht?) met uitsterven bedreigd, maar de films bestaan dus nog)

Het probleem was, dat de VHS-versie uitverkocht (lees: stopgezet) was en ze dus de DVD-versie moesten nemen. Uiteraard heeft dat ouwe mensje geen DVD-speler; het is al opmerkelijk dat ze met een video overweg kan. Er zat dus niets anders op, dan dat ik de films zou overbrengen op VHS.
Dat is al geslaagd, maar mag dat eigenlijk? Of moet ze dan (wettelijk) de DVD versie ook daar nutteloos naast hebben liggen?

Ik denk wel dat dat mag ja. Je maakt immers een ongewijzigde backup van een medium waarvan de backup aan dezeflde persoon toebehoort als het origineel.

Vergelijk het met het kopieren van een CD naar een cassettebandje, zodat je dit kunt luisteren bijv. de trein…

Originally posted by Wannes
(kijkers van dat genre zijn (terecht?) met uitsterven bedreigd, maar de films bestaan dus nog)

dansmug bekent :o

Originally posted by dansmug

dansmug bekent :o

Ach me schoonmoeder vindt ze ook leuk hoor :slight_smile:

Hmmmz :slight_smile: blijkbaar bestaan er nog meer liefhebbers dan ik dacht.

Om de kwaliteit te beoordelen van de overnames, was ik wel genoodzaakt er hier en daar een fragmentje van te bekijken. Hierbij bleek er te pas (maar vooral te onpas) een troep duitstalige kinderen door m’n speakers te jengelen of was een of andere (saaie) plechtigheid met een hoop geestelijken in sinterklaaskostuum aan de gang. Met op de achtergrond vreselijke muziek die zelfs na digitale DVDremastering de tand des tijds niet echt doorstaan heeft.

Not my cup of tea :slight_smile:

Not my cup of tea :slight_smile:

Tja ik heb deze zooi op de middelbare school verplicht aan moeten zien… brrr heb er nu nog steeds rillingen bij!

Tuurlijk, die film heeft heel wat nadelen, maar Romy Schneider maakt alles goed :slight_smile:

nog even on-topic:
het mag, mits je eigenaar bent van de originele opname (in dit geval: de DVD) en de kopie ZELF en voor eigen gebruik maakt. niet alleen zal oma dus, naar de letter van de wet, de DVD moeten kopen, maar ook nog de knopjes van de DVD- en video-speler moeten bedienen. pas dan is er sprake van een situatie waarin het auteursrecht niet wordt geschonden.

Nou ja zeg, dat vind ik raar…
Is dat echt zo CrazyBob? Waar heb je die info vandaan? Ik dacht altijd dat je wel de originelen in huis moet hebben (nutteloos dus ja), maar dat je het wel door iemand anders mag laten kopieren. Evenals dat ik dacht dat dat ook met cds zo mocht. Mijn oma had Andre Rieu gekocht, en die is dus kennelijk beveiligd. Ze wilde een kopie voor in de auto, mjah, kan geregeld worden dacht ik. Maar dat mag dus niet.

Feit is wel dat mijn oma en moeder deze cd nu om de week ofzow uitwisselen. Ook dit mag toch eigenlijk niet? Of voorziet meneer de wet hierin niet?

Wat betreft de allereerste vraag: Het mag dus volgens mij toch niet, als ze de originelen niet zelf in huis heeft.

Originally posted by jpschadde
Nou ja zeg, dat vind ik raar…
Is dat echt zo CrazyBob? Waar heb je die info vandaan?

www.wetten.nl
gewoon even de Auteurswet 1912 op je scherm toveren
in het bijzonder artikel 16b lid 1, waaruit volgt dat mijn bovenstaande verhaal klopt:
“uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van degene die de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft

Jah, dat ‘Opdracht geeft’ spreekt mij niet zo aan. Ik heb die auteurswet bijna helemaal doorgelezen, en ik snap er maar weinig van :S Al dat moeilijke gezeik :smiley:

Maar euh, op andere sites kan je lezen dat het wel mag, sommige advocaten kunnen kennelijk hard maken dat het door de burgers verkeerd geinterpreteerd wordt :smiley:

Originally posted by Crazy Bob

www.wetten.nl
gewoon even de Auteurswet 1912 op je scherm toveren
in het bijzonder artikel 16b lid 1, waaruit volgt dat mijn bovenstaande verhaal klopt:
“uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van degene die de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft

Hier staat dus duidelijk dat je die kopie NIET perse zelf hoeft te maken, maar dat je ook een ander de opdracht mag geven deze te maken mits het voor jouw eigen gebruik is. Het verhaal van oma die zelf moet gaan kopieren gaat dus niet op crazy bob.

toch kreeg ik onlangs nog te horen van een docent (die afgestudeerd is op het gebied van auteursrecht) dat ik een bepaalde kopie zelf moest gaan maken in de bibliotheek, omdat als hij een kopie voor mij zou maken hij strafbaar zou zijn.

en “raregek” (de naam says it all :)):

in artikel 16b lid 4 staat dat het gedeelte over het in opdracht verveelvoudigen “niet van toepassing [is] ten aanzien van de verveelvoudiging welke plaatsvindt door het vastleggen van een werk of een gedeelte daarvan op enig voorwerp dat bestemd is een werk ten gehore te brengen of te vertonen”, dus i.i.g. niet voor het CD’s/DVD’s branden, of kopiën maken op video- of cassetteband.

Originally posted by Crazy Bob
[B]toch kreeg ik onlangs nog te horen van een docent (die afgestudeerd is op het gebied van auteursrecht) dat ik een bepaalde kopie zelf moest gaan maken in de bibliotheek, omdat als hij een kopie voor mij zou maken hij strafbaar zou zijn.

en “raregek” (de naam says it all :)):

in artikel 16b lid 4 staat dat het gedeelte over het in opdracht verveelvoudigen “niet van toepassing [is] ten aanzien van de verveelvoudiging welke plaatsvindt door het vastleggen van een werk of een gedeelte daarvan op enig voorwerp dat bestemd is een werk ten gehore te brengen of te vertonen”, dus i.i.g. niet voor het CD’s/DVD’s branden, of kopiën maken op video- of cassetteband. [/B]

Tja, de wet barst vd uitzonderingen. Ik heb me er verder niet in verdiept, maar als je dit lid erbij pakt heb jij gelijk idd.

Ondertussen zijn de video’s al lang bij oma geraakt en was ze er heel tevreden mee :slight_smile: De DVD’s heeft m’n zus terug mee, wat waarschijnlijk dus niet mag, aangezien oma die zelf zou moeten hebben volgens de wet. Maar ik vermoed dat ze daar lak aan heeft :slight_smile:

Ondertussen zijn de video’s al lang bij oma geraakt en was ze er heel tevreden mee :slight_smile: De DVD’s heeft m’n zus terug mee, wat waarschijnlijk dus niet mag, aangezien oma die zelf zou moeten hebben volgens de wet. Maar ik vermoed dat ze daar lak aan heeft :slight_smile:

breaking the law, breaking the law :slight_smile:
[doet me denken aan die goeie ouwe Beavis & Butt-head tijd :cool:]

Eind goed, al goed :wink:
Als de politie ooit langs mocht komen, laat dan ff deze thread deleten :wink: