Machtigingen voor gedeelde bestanden en mappen instellen

Ik heb het volgende gedaan in XP Pro om mappen te delen:

Open Configuratiescherm, klik op Hulpprogramma’s en klik vervolgens op Mapopties.
Klik op de tab Weergeven en schuif helemaal naar beneden in de lijst Geavanceerde instellingen.
Schakel het selectievakje Eenvoudig delen van bestanden (aanbevolen) uit.
Als u machtigingen voor een map wilt beheren, bladert u in Windows Verkenner naar de map. Klik met de rechtermuisknop op de map en klik op Eigenschappen. Klik op de tab Beveiliging en wijs machtigingen, zoals Volledig beheer, Wijzigen, Lezen en/of Schrijven, aan specifieke gebruikers toe.

Nu zit ik met de laatste stap. Ik wil een andere computer bv. Laptop1 in ons netwerk als gebruiker van een bepaalde map toevoegen. Ik kan echter alleen mijn eigen computernaam zien en niet een andere die ik wil toevoegen. Ook met zoeken krijg ik wel een hele lijst voorgeschoteld, maar niet de goede naam van bv. Laptop1. Volgens mij zijn dat allemaal namen die met m’n eigen computer te maken hebben.

Ik weet wel dat ik alle gebruikers kan toestaan de map te gebuiken, maar ik wil bepaalde gebruikers wel en bepaalde gebruikers geen toegang geven! Het liefst naar aanleiding van een opgegeven wachtwoord.

Dat kan denk ik alleen als je in ieder geval de pc lid maakt van een Domein. (Het beestje mag zelf de domein controller zijn natuurlijk).

In dat domein maak je een hoop gebruikers aan , die dan bepaalde rechten hebben.
Hier vind je een kleine opsomming wat je moet doen onder Windows 2000.

De lapdoos kan dan inloggen op het domein , met een bepaalde gebruikersnaam ( en wachtwoord) , waardoor deze het recht krijg om in bepaalde gedeelde mappen te snuffelen.

Zijn beide operating systems Windows 2000 of hoger , dan kun je ook nog gebruik maken van geavanceerde login en datatransfer tools zoals IpSec en LTnmV2 (ik dacht dat het zo heette)

Wil je het niet via een domain controller spelen , dan zou ik je aanraden een FTP server programma op je pc te laten draaien.
E FTP is een hele goeie en biedt ook nog beveiliging. (Gratis zolang je onder de 100 gebruikers blijft).

Hoeveel gebruikers heeft je netwerk eigenlijk ?

edit.

lama ik las net dat je zowieso meerdere gebruikers hebt.