Maak je eigen (bijna) gratis IR reciever voor je PC!

vbimport

ik kreeg laatst van een gozer een schematje, waarmee je dus voor ongeveer 10,- aan onderdelen een eigen irc reciever kan maken voor je pc.

das het schema...

gewoon ff naar electronica zaak gaan, bestellen en solderen, piece of cake.

Dan in een com poort stoppen, girder downloaden - http://members.home.nl/pietpaulusma/girder.rar -

installeren, (schema zit daar ook nog es bij) , igorplug.dll copieren naar plugins/software and plugins/hardware subfolders.

Dan nog alleen FILE ---> SETTINGS ---> HARDWARE SETTING and mark IGOR SFH56 als INPUT DEVICE

als je dat gedaan hebt kan de fun beginnen:)

start girder, ga naar file/open en open sample.gir. Pak winamp bijv, en kies daarna de play functie. Pak een willekeurige afstandbediening die je hebt liggen, en richt je afstand op de comp (ik haalde 6 meter, langer was mn kamer niet)

druk daarna op 'learn event'

dat is alles:)

in principe kan je dus heel je comp zo besturen. je kan ook zelf settings maken of op www.girder.nl kant en klare settings downloaden. Het proggie is daar ook te vinden.

succes

en geloof me: het is het waard:)

ik gebruik het voor winamp, om mijn media player te besturen tijden divxjes etc:)

het ownt!

post hieronder je ervaringen als je het geprobeerd hebt pls, ik ben benieuwd:)

Ik heb de marmitek X10 afstandsbediening gekocht , werkt ook prima :slight_smile:

Ff een vraagje: is het met dit leuk apparaatje ook 2-weg verkeer mogelijk via de IR poort? En kan Girder dit ook aan?

Ik wil namelijk een IR ledje op mijn kamer gaan ophangen, gericht op mijn av-installatie zodat ik vanaf mijn computer mijn apparatuur kan bedienen (eventueel met een zelf geschreven programma)…

via het apparaatje is bij mij weten geen 2 weg verkeer mogelijk, het is alleen een reciever. Maar neem aan dat je zoiets ook kan bouwen als zender, maar dat weet ik niet. Met girder kan je ook geen 2 weg verkeer doen als het goed is, maar dat zou ik niet durven zweren. Op www.girder.nl zou je misschien kunnen kijken of het wel mogelijk is, maar bij mij weten niet.

ik had in de ct ook een stuk gelezen over een IR reciever. Heb de spullen al in huis, maar moet hem nog even inelkaar solderen. Ga ik denk ik dit weekend maar eens doen. Het is volgens mij wel handig lekker uit kamer de muziek en de films regelen.

Vraagje aan mr Belvedere/of ander die dat weet. Waar kan je die afstandsbediening eigenlijk halen. Want ik zoek er namelijk nog een en hoeveel kost het precies.

Wij zijn altijd geintresseerd in het maken van zoiets in artikel vorm voor op de CD Freaks mainpage :slight_smile:

zo’n tweeweg lijkt me idd wel handig kan ik via de compu m’n tv aansturen aangezien ik laatst de afstandbediening heb laten pleuren en om de een of andere reden kunnen ze daar soms slecht tegen. Ik heb nu een hele berg met knopjes enzo.:wink:

[i]Vraagje aan mr Belvedere/of ander die dat weet. Waar kan je die afstandsbediening eigenlijk halen. Want ik zoek er namelijk nog een en hoeveel kost het precies. [/B]

www.marmitek.nl

kost €79,- en is naast een muis ook een programmeerbare afstandsbediening en neemt de functies van tb, videorecorder en stereo ook over (universeel principe)

de muis werkt radiografisch tot een theoretische afstand van ongeveer 20 meter (als de antenne goed geplaatst is) , de rest van de afstandsbediening werkt via infrarood natuurlijk

er moeten 4 aaa batterijen in , is redelijk groot , maar ligt goed in de hand… 2 muis knoppen zitten onderop , dit lijkt dom , maar is heel handig om met 1 hand alle functies te kunnen bedienen , te muizen en te klikken.

ook is er de marmitek x10 220v radiografische schakelaars (je lamp of iets anders aandoen via de afstandsbediening) mee te regelen.

Originally posted by DoMiN8ToR
Wij zijn altijd geintresseerd in het maken van zoiets in artikel vorm voor op de CD Freaks mainpage :slight_smile:

zie pm:)

kost €79,- en is naast een muis ook een programmeerbare afstandsbediening en neemt de functies van tb, videorecorder en stereo ook over (universeel principe)

Die marmitek X10 afstandsbediening is echt vet kewl. Ik denk/ weet wel zeker dat ik die ga bestellen :p. thanx voor de informatie.

Originally posted by edje_007
Die marmitek X10 afstandsbediening is echt vet kewl. Ik denk/ weet wel zeker dat ik die ga bestellen :p. thanx voor de informatie.

Ik ga denk ik ook een keertje die radiografische kleurencamera van hun bestellen die je kunt laten draaien…

lijkt me echt de ideale webcam/bewakingscamera.

Ik heb een ingebouwde IR poort in mijn laptop. Hij ontvangt niet alleen, maar kan ook zenden.

Zijn er dan buiten file transfer nog andere mogelijkheden om dit ding vaker te gebruiken? Je vindt er zo weinig werkende programma’s voor. Iemand een tip?

Originally posted by .C.
[B]Ik heb een ingebouwde IR poort in mijn laptop. Hij ontvangt niet alleen, maar kan ook zenden.

Zijn er dan buiten file transfer nog andere mogelijkheden om dit ding vaker te gebruiken? Je vindt er zo weinig werkende programma’s voor. Iemand een tip? [/B]

dat komt omdat jouw IrDA poortje op nogal wat andere frequenties en bereiken werkt als de meeste afstandsbedieningen.

de ontvanger zoals getoond gebruikt leds die reageren op afstandsbedieningen.

Wie heeft dit al gedaan en kan me zeggen voor wat hij het gebruikt?

Kan je ook je pc starten ?

voor de mensen die een ir zender willen hebben moet je eens zoeken naar die furbie hack!
daar zat een schema bij voor een ir zender die heel simpel was met een progje onder dos om alles te proggen
ik kan hem zo niet vinden maar als ik hem vind zal ik het ff zeggen