Lotingsysteem

vbimport

een goeie dag,

ik moet een spreekbeurt/discussie/debat houden voor 6VWO en dat doe ik dan over het huidige lotingsysteem.

Dus wilde ik vragen of jullie hier nog wat goeie argumenten over geven.

Of als julli een beter onderwerp weten om over te debatteren, hoor ik dat ook graag

Wat ik persoonlijk nog zou kunnen bedenken is het volgende (help ik je toch nog, krijg ik dadelijk nog een keer mijn VWO diploma? :wink: ):

Rokers vs niet-rokers
Een Deens bedrijf heeft niet-rokers een extra vakantiedag beloofd.
Is het rechtvaardig dat mensen een extra vrije dag krijgen omdat ze niet roken en zo ja waarom?
Rokers nemen vaker een korte pauze om even een sigaret te roken, daarbij leven niet-rokers in de regel gezonder en worden ze minder vaak ziek. Om dit te belonen krijgen ze een extra vakantiedag (is 1 dan wel genoeg?)

Tegen:
Mensen die niet roken nemen koffiepauzes die ook tijd kosten.
Weerlegging:
Het is een kip en het ei verhaal. Mensen die niet roken zien dat de rokers regelmatig een korte pauze nemen en vinden derhalve dat zij ook een pauze verdienen. Mensen die niet roken zullen al snel geneigd zijn om zich dergelijke privileges toe te eigenen. Het is vaak wel zo dat de rokers vaker pauze nemen buiten de reguliere pauzes om…

en dan dus op die manier doorzetten…
zitten vast wel rokers in de klas en ook vast wel fervente niet-rokers…dit kan een interessante discussie opleveren, zeker ook gezien de actualiteit (onderzoek wijst uit dat meer jongeren roken, verbod op reclame voor alle tabaksprodukten wordt aangescherpt en dan nog die extra vrije dag voor niet-rokers)

Persoonlijk houd ik nog steeds het oude motto aan:
“Roken, dat lossen we samen wel op”

Hierbij reik ik het VWO-Diploma voor Debatteren uit aan:

DAAAA_TAAAXMAN!!

bedankt manneke, zal er over nadenken of ik dit ga doen, is ook wel een goed onderwerp denk ik (vooral in mijn klas waar de helft wel rookt en de andere helft niet)

ja roken niet roken levert altijd leuke discussies op…

Klopt… vooral als je verkouden bent en nogal moet hoesten :slight_smile:

Ben zelf een anti-roker
Las vandaag een reactie van iemand in de Metro die het maar vreemd vond en min of meer RSI gebruikte als excuus om te roken (want je moet toch pauzeren etc…)

Merk het op mijn werk ook, daar rookt een groot deel van mijn collega’s die dus regelmatig even naar achteren gaan om een sigaret te roken en dan toch een paar minuten wegblijven…

Ik zit daar verder niet zo mee, want het gaat in goed overleg en als niet roker pak je op andere momenten even wat rust. Zolang je alles samen oplost dan maakt het toch niet uit.

Respecteer de ander en deze zal ook jou respecteren (tenzij je een of andere arrogante kwal treft, maar ik heb hele coole collega’s!)