Lokaal gebruik domein

vbimport

Maar even een nieuw thread aangemaakt. Ik heb een netwerk wat op het moment bestaat uit 6 computers met XP. Verbonden met een router/switch, welke weer is aangesloten op m’n kabelmodem.

Ben nu al geruime tijd bezig met Linux/gnu. Voor filesharing en http/ftp-server. Configuartie geeft wat problemen. Denk dat dat komt omdat ik voor domeinnaam de werkgroepnaam van het netwerk heb gebruikt.

Mijn vraag is nu wat het voor consequenties heeft als ik lokaal een domein instel ipv werkgroepnaam. Is het afdoende als ik dit gewoon op ieder pc instel en op de router. Of moet ik dan om het netwerk te kunnen benutten 24/7 een dnsserver laten draaien. Of is het überhaupt onmogelijk om intern een domein te hebben.

Ben al wat websites tegen gekomen met info over domeinen, alleen geven die mij het gevoel dat ik dan toch een dnsserver moet draaien. Iets waar ik weinig voor vol om dag en nacht een pc aan te hebben.

Misschien dat iemand mij een linkje kan geven voor meer info, of mogelijk zelf éen en ander uit kan leggen over hoe ik dit kan aanpakken.

BVD

Hmm al te veel kan ik je niet vertellen, maar ik kan je wel vertellen dat je voor het gebruik van het domein (voor zover ik weet) echt een server nodig hebt die altijd bereikbaar is (domeincontrollers etc). Natuurlijk is het mogelijk een domein aan te leggen… je kunt dit zelfs met Linux oid doen, je hebt niet persé een Windows domein server nodig.

Mag ik vragen waarom je uberhaupt een domein wilt? Hetgeen jij wilt is nl prima mogelijk met alleen een werkgroep (mijn setup is het “levende” voorbeeld).

Ok, Dee-ehn… kun jij mij dan vertellen wat ik invul voor domainname…?

Dank trouwens voor antwoord

Sorry dat het zo lang duurt… heb de laatste tijd alleen maar achter de boeken gehangen (moet nog 2 weken) en ben tijden niet hier geweest. Maarja…

Welke domainname wil je waar invullen als ik vragen mag? Ik begrijp je vraag nl niet helemaal. Wat voor systemen wil je nog aan een domein hangen en wat wil je ermee doen? Sorry, ben de draad een beetje kwijt :slight_smile:

Haha, geef toe, ik ben ook niet duidelijk en een lijn heb ik al helemaal niet…

Ik heb paar weken geleden eindelijk succesvol een LFS installatie voltooid. Nu ik het netwerk aan het configureren ben moet ik oa een domainname en hostname (host + domainname) invullen.

Maar ik heb helemaal geen domein… Heb als domainname nu maar m’n werkgroepnaam ingevult. Ik krijg nu 't een en ander niet aan de praat en ben van mening dat het hier aan ligt.