Lite-On SOHW-1633S kan geen cd's lezen en schrijven

Hello,

Ik heb in mijn HP-computer 2 drives zitten : 1x HP Combo DVD-lezer/CD-RW writer en 1x Lite-On SOHW-1633S DVD writer. Ze zitten op dezelfde IDE-kabel als Cable-select.

DVD’s lezen en schrijven geen probleem MAAR gewone cd’s lezen en schrijven gaat gewoon niet.De DVD-writer herkent gewoon de cd’s (audio, cd-rom en lege) niet.

Weet iemand wat het probleem kan zijn. Mijn baas heeft identiek hetzelfde voor met een Plextor 716A, ook op een HP.

De laatste firmware-update is geplaatst. Driver-update kan niet omdat deze die van Microsoft gebruikt.

Hopelijk kan iemand helpen…

Welkom aan boord!

Weet je toevallig wat voor chipset er op je moederbord zit? En weet je toevallig of je de drivers van de chipset geinstalleerd hebt? Het al dan niet installeren hiervan kan nl tot problemen leiden!

Hallo,

Het is een HP XW4100 2,8Ghz met chipset ‘Intel 875P’. Hoe kan ik weten of de drivers (of welke) drivers geïnstalleerd zijn…
De chipset van de computer van mijn baas is ‘Intel 955X Express’…

Aangezien het om een Intel chipset gaat ben je in de regel beter af wanneer je geen chipset drivers installeert, maar gewoon de meegeleverde MS drivers gebruikt. Om dat te controleren kun je in je Apparaatbeheer de eigenschappen van de verschillende IDE kanalen opvragen. Je ziet dan bij de stuurprogrammainformatie de producent van de stuurprogramma’s staan. Dat kan Intel of MS zijn; MS is doorgaans de beste optie.

Zowel bij mij als bij mijn baas hangen de drives aan het secundaire IDE-kanaal. En de drivers voor dit kanaal zijn beiden van Microsoft.
Kan het eigenlijk niets met de software te maken hebben? Het is vreemd dat DVD wel werkt en normale CD-R’s niet…

Indien ik aan mag nemen dat “niet functioneren” betekent dat de schijfjes echt niet worden gezien, dan zal dit niet aan afspeel/brandsoftware liggen.

De vraag wordt dus nu: wat gaat er precies mis?

Hai,

En wat als je de jumpers op de beide drives die op de IDE kabel zitten nou eens verzet naar master en slave en alles in de bios laat herkennen? Ik heb zo een zelfde prob gehad en bij mij zat de ‘fout’ in het feit dat de jumpers op CS stonden. Na dit te hebben veranderd werkte het geheel als een zonnetje. Uiteraard zet je de drive die qua IDE aansluiting het dichtst bij je MOBO zit op Master en degene die verderop zit op Slave. En je zou ook eens kunnen kijken of een nieuwe IDE kabel wil helpen. Ik weet dat je bij je baas hetzelfde probleem hebt maar nix is zeker in deze wereld :disagree:

mzzl Dúnedain

Dit kan idd het geval zijn. Of dit zo is kun je vrij gemakkelijk testen. Ik neem aan dat je wel ergens een bootable CDROM (bijv de Windows XP installatie CD) hebt? Probeer eens je PC met die CD op te starten (zorg wel dat CDROM boot in je BIOS instellingen als eerste boot ingesteld is). Werkt dat, dan zal het zeer waarschijnlijk niet aan de jumpers liggen.

Geloof het of niet, maar het werkt nog niet. Ik heb een nieuwe kabel genomen, de jumpers verzet naar master en slave ipv cable select, de BIOS herkent de toestellen perfect maar toch werkt het nog niet…
Als ik in File Explorer een audio-cd in de drive steek blokkeert File Explorer 30 seconden en geeft dan aan dat er geen cd is ingevoerd…

Probeer dan de boot truuk maar eens, dan weet je namelijk gelijk of de drives fysiek wel in staat zijn om met CD media om te gaan :wink:

Ik heb een boot-cd gemaakt en ermee opgestart. De DVD-lezer/CD-RW schrijver start de boot-cd op, de DVD-writer kan de schijf niet lezen…

Bij de Plextor PX-716A is het zo dat er twee lasers in zitten: één voor CD-media en één voor DVD media. Het kan dus zijn dat een van de twee kapot gaat en dat je dus bijvoorbeeld prima DVD’s kan lezen/branden maar dat het CD gedeelte niet werkt (of andersom natuurlijk). Misschien puur toeval dat bij jouw brander hetzelfde probleem is en bij je baas ook, ook al gebruiken jullie dus twee verschillende branders. Een tip voor je baas: bij Plextor branders kun je de zogenaamde self-test doen. Met deze test kun je er vrij snel achter komen of het een hardware defect is of niet:

How do I run the self-diagnostic tests on the PlexWriter PX-W4012A, PX-W4824TA, PX-W5224A, PX-Premium, PX-708A, PX-712A, PX-712SA, PX-716A, PX-716SA, PX-716AL and PX-230A drive?

Volgens mij is het precies andersom :wink: De verste aansluiting (gezien vanaf het moederbord) is de Master en degene die het dichts bij zit is de Slave. Maar goed, het werkt allebei dus verder maakt het niets uit.

Hallo,

ik las net deze thread en heb IDENTIEK hetzelfde probleem.
Ik kan wel DVD’s branden en lezen maar geen CD’s…

Ik heb een Lite-On DVDRW SOHW-1633S
Weet iemand al wat de oplossing hiervan is?

Dank bij voorbaat!

Pieter