[Lite-On 832S] brandt alleen maar op RICOHJPNR02 :-(

ik heb een LiteOn SOHW-832S dvd-brander en het lukt me alleen maar met dvd+r’s met mediacode RICOHJPNR02 goed-leesbare dvd+r’s te branden (met nero dvd&cd-speed krijg je dan een recht-oplopende lijn)

met vele andere merken met verschillende mediacodes heb ik dat vooral het einde van de discs niet of slecht leesbaar zijn (instortende zigzag-lijn met nero dvd-speed test) en dat terwijl deze wel bij een vriend met een BenQ brander na het branden perfect leesbaar zijn.

ik heb al van alles geprobeerd (o.a. andere firmwares) en ik weet niet meer hoe ik dit op moet lossen.

eerst had ik steeds Platinum DVD+r’s (8x) met RICOHJPNR02 als mediacode maar de nieuwe Platinums hebben een andere mediacode en die doen het niet dus. (ook philips en memorex enzo geprobeerd met o.a. cmc en ritek mediacodes)

hoe kan het nou dat de drive alleen die RICOHJPNR02 dvd+r’s lust ? is hij toch een beetje stuk ? de drive is buiten garantie helaas, maar dit probleem is al vanaf het begin maar nu kan ik die RICOHJPNR02 schijven nergens meer vinden.

De Lite-On DVD branders staan erom bekend dat ze slechte lezers zijn van media waardoor je inderdaad vaak aan het eind van de disc problem ziet. Echter, zoals je zelf al aangeeft kan een andere drive (de BenQ) de discs wel zonder problemen lezen en dus is er met het schijfje zelf niets mis. Je Lite-On is dus niet een “beetje kapot” aangezien hij de discs gewoon kan beschrijven alleen niet zo goed lezen en zolang andere drives en bijvoorbeeld je DVD speler de gebrande discs gewoon kan lezen is er niets aan de hand. Er bestaat ook geen oplossing waardoor je Lite-On ineens beter kan lezen, sorry! Misschien kun je nog ergens de RICOHJPN discs vinden (ik had ze zelf vroeger ook altijd) maar volgens mij zijn dat 4X schijfjes en die worden niet zoveel meer gemaakt. Succes.

Ik concludeer uit het verhaal dat maicod dat hij schijfjes die op de LiteOn niet goed branden, op een Benq wel goed branden.

een BenQ brander na het branden perfect leesbaar zijn

Indien dat het geval is… dan heb je of te maken met een overgevoelige LiteOn (de 832 was nooit een echte topschrijver, maar zo erg als dit hoeft het ook weer niet te zijn), een sterk verouderde firmware of toevallig altijd ongelukkige keuzes voor media gemaakt.

Mijn tip: kijk eerst eens uit naar een nieuwe firmware. Probeer niet werkende media nog eens. Scan eens op een ander apparaat en vergelijk de resulaten. Nog geen resultaat? Kijk dan eens uit naar goede media (liefst TY).
Echter: mijn advies is hier niet al te veel geld aan uit te geven. Je kunt natuurlijk wel voor een kapitaal aan media gaan probeen, maar gezien het feit dat een brander die beter presteert dan jouw LiteOn ooit kan presteren al voor minder dan 50 euro in de schappen ligt, zou ik hier niet al te ver gaan. Het aanschaffen van een nieuwe brander is dan wellicht toch de betere keuze.

Tsja, lezen is ook een vak zeggen ze wel eens :wink:

hehe ja op zich was ik heel dankbaar voor je reactie maar inderdaad ging het niet om het lezen dat problemen geeft, maar om het branden want die dvds spelen op dvd-spelers ook niet goed op die slechte plekken (vooral einde disc dus). die ricohjpnr02 schijfjes zijn overigens niet 4x maar 8x hoor.

dat heb je goed begrepen :slight_smile:

verouderde firmware is het dus niet want ik heb alle firmwares geprobeerd en dus o.a. de laatste (DR8VS0M). blijkbaar is hij toch een beetje ‘stuk’ of zoals jij het verwoord overgevoelig :frowning:

ik heb geen echte rommel media gekocht/gebruikt. geen princo ofzo :slight_smile:
o.a. (even uit mijn hoofd): philips (CMC)/Platinum (Ritekr03)/Memorex (met een andere CMC variant)

je zegt de 832s was nooit een topschrijver, bedoel je dat dit toevallig een slecht model van LiteOn was en de andere LiteOn’s wel goed zijn of is LiteOn toch niet zo’n goed merk ? welk merk/type zou je mij aanraden wil ik (vrij) zorgenloos kunnen branden ?

natuurlijk heb ik de 832s gekocht ten tijde dat deze het recentste model was van de LiteOn lijn (1.5 jaar geleden) maar dat zal je wel niet bedoelen met ‘geen topschrijver’ want nu is hij natuurlijk allang weer achterhaald :slight_smile:

ja daarom vroeg ik ook welk merk/type je me nu zou aanraden. ik ben zeer benieuwd :slight_smile:

Met “geen topschrijver” bedoelde ik te zeggen dat ook toen deze schrijver modern was, er betere modellen beschikbaar waren. De 832s was geen slechte keuze, maar kon kwa brandkwaliteit niet altijd met de concurrentie meekomen.

Maargoed… indien je een nieuwe brander zoekt… dan hangt het er maar vanaf van wat je wilt. Stel je gaat voor een brander die alleen voor het branden erg goed moet zijn, dan zou ik een NEC drive willen aanbevelen (4550A). Wil je goedkoper gaan, dan is de 3550A een goede keuze.
Ben je meer op zoek naar een all-purpose drive, dan zou ik een Benq DV1640A (of nieuwer) aanbevelen. Over het algemeen is de brandkwaliteit van deze drives ook erg goed te noemen, maar presteren ze beter met lezen etc.

Andere goede opties zijn Plextor (naar mijn mening echter veel te duur) en Pioneer.

ok ik had toen voor een LiteOn gekozen vanwege de vele software-utils (o.a. voor Regiocode vrij te maken en booktype op DVD-ROM (ik heb dit nu met omnipatcher in de firmware gezet). verder heb ik niks gepatcht hoor.

ik zoek dus wel een brander die ook goed en snel kan lezen (all purpose dus). kan je zo’n BenQ DW1640A (het is geen DV maar DW volgens mij, klopt dat ?) ook regiocode vrijmaken en dat booktype gebeuren in de firmware patchen en die dan in de drive flashen ?

Er is regiovrije firmware voor de 1640.
BenQ drives bevatten standaard booktype settings.

okee mooi van die firmware maar over die booktype begrijp ik je niet. bedoel je te zeggen dat je de booktype kan instellen ?

Bij bijna alle nieuwe branders kun je de booktype instellen en ja, ook bij die BenQ. Sommige branders ondersteunen echter niet alle soorten media maar wel altijd DVD+R (het booktype kun je alleen aanpassen van DVD+R, DVD+RW en DVD+R-DoubleLayer schijfjes) maar de BenQ’s kunnen volgens mij het booktype van al die +R types aanpassen (de Plextor branders bijvoorbeeld ondersteunen het veranderen van het booktype voor DVD+RW media bijvoorbeeld niet).

okee dankjewel voor je duidelijke antwoord.