Linux vs WindowsXP / W2K

Hai,

Had ff vraagje. Ik draai nu al jaren op Windows en de voorlaatste versie (Windows XP Pro Eng.) Wat mij betreft de beste Windows ooit. Maar ik hoor zo veel berichten over Linux. Ik ben wel eens een beetje benieuwd hoe dat dat draait en zow. En hoe makkelijk je het installeert en hoe de Interface is. Maar de volgende vraag is meteen : kan ik het mee laten draaien met windows? Ik heb nl Win XP en Win 2000 al draaien maar gaat daar Linux nog bij etc. Ik ben redelijk goed met Windows maar met open source heb ik nog vrijwel geen ervaring. En uiteraard ik ben een gemaksmens lol. maar goed als iemand er een ideetje over heeft. Alle opmerkingen zijn welkom.

mzzl Dunedain

Het leven is te kort om te discussiëren, dus heb ik altijd gelijk.

Je kunt linux en windows perfect naast mekaar draaien naar mijn mening , maar ze moeten wel in verschillende partities staan.

BTW wanneer je een linux versie installeerd van je favoriete verdeler (redhat , mandrake …) dan kan je kiezen om te booten via

1)diskette (dan merk je nog eens niet dat linux erop zit)

2)een opstart minutje genaamd LILO (komt standaard bij linux en is zeer handig)

3)een ander programmatje dat op LILO lijkt maar waarvan ik de naam even vergeten ben.

Persoonlijk heb ik ook als verstokte windows gebruiker , linux een kans gegeven en ik moet zeggen dat het indrukwekkend was maar daar bleef het ook bij.

Moest bij iemand een riva TNT2 gaan lenen omdat hij mijn radeon 9600 niet wou ondersteunen.Voor de rest pakde hij alles automatisch (printer , netwerkkaart ,usb…).

zeker de moeite waard .:stuck_out_tongue:

Maar geef mij toch maar good old bill.:stuck_out_tongue:

3)een ander programmatje dat op LILO lijkt maar waarvan ik de naam even vergeten ben.

Grub :bigsmile:

Mag ik aanraden om eens een LiveLinux te proberen.
Dit houdt in dat je Linux start vanaf een (bootable) cd-rom en verder helemaal NIETS installeert op je harddisks.

Je hebt er verschillende en met een Goegelen of even naar www.linuxiso.org heb je ze zo te pakken.

Paar voorbeelden :

SuSe Live (Evaluatie van SuSe)
Knoppix (Steengoede live FreeBSD linux)
Movix (Speciaal om zo’n beetje elk filmformaat te kunnen afspelen).

Mocht je naar de hcc dagen gaan , ga dan even kijken mij de diverse gebruikersgroepen. Zij hebben een bootable DVD met wel 5 live linux versies voor een euro of 5

Zoals iedereen inmiddels wel zal weten ben ik nogal een Linux fanaat. Alhoewel ik Linux nog steeds meer een server-os dan een desktop os vind, kan Linux hier toch wel heel erg goed op meekomen. Met enkele truukjes (Wine, WineX en X-over office) kan al heel wat Windows programmatuur op Linux gedraaid worden. Ook voor veel Windows programma’s is er een goed Linux alternatief. De meeste (reguliere) Windows gebruikers zullen hierdoor redelijk goed met Linux uit de voeten kunnen.

Indien je voor een distro als SuSe, Mandrake of Redhat kiest, dan kun je inderdaad wel een makkelijke installatie verwachten. Na de eerste installatie zal (indien alles goed gaat ;)) het systeem meteen in een grafische omgeving booten, waarvanuit je prima kunt werken. Op dit punt is het verschil met Windows niet zo groot en voor iemand met een IQ hoger dan 20 absoluut geen drempel. Ok, het begin is eventjes onwennig, maar het zal niet lang duren eer je het systeem kunt waarderen.

Wil je echter de echte kracht van Linux proeven, dan moet je je echt in de mogelijkheden van de shell verdiepen. Standaard is de shell genaamd “bash”. Veel mensen denken dat dit een commandprompt is (zoals dat bij Windows het geval is), maar in feite is niets minder waar: je werkt namelijk in een soort van progammeeromgeving. Bash stamt af van de scripptaal (en het tevens als shell inzetbare) “sh” en heeft heel wat mogelijkheden. Indien je een beetje begaan bent imperatieve programmeertalen, kun je met bash allerhande taken snel oplossen, waar je met Windows lang zou doen…

Nja, ik stop maar eens met kletsen :slight_smile:

Tnx to U all :bow: alvast. Ik gaat het eesn allemaal laten bezinken :eek: en bekijken .

mzzl Dunedain

Maak je geen zorgen over dement worden, je zal het toch niet beseffen.