Linux server (een stukje op weg)

vbimport

Graag zou ik aan de slag gaan met een Linux server. Hij gaat dan om een “voorlopige” interne server. Mijn vraag is of iemand mij hier een beetj mee opweg kan helpen. Op dit moment ben ik al in bezit van bergen (1,5 GB) aan PDF-files over allerhande Howto’s. Graag zou ik een even een zachte, doch dwingende duw in de juiste richting willen krijgen. Daarna kan ik voor de uitwerking wel de benodigde informatie vinden.

Situatie:
Kabelmodem
|
Router
/ |
Computer1 Serverpc Computer 2
/
Computer 3 Computer 4

(aan deze situatie wil ik liever niets wijzigen, opstelling heeft zo z’n redenen)

Server moet dienen als proxyserver voor Computer 3 en 4, en als file- en intranetserver voor 1, 2, 3 en 4. Op computer 3 en 4 komt Linux voor. Overige zijn pure Windows-computers.

Serverpc heeft (op dit moment):
200 MHz proc;
3,2 en 4,3 GB HD;
Onboard VGA kaart (1MB);
Netwerkkaart 10/100 MBit (2x);
Diskette station en
Cd-rom speler.

Moet hier nog meer bij?

Voor ruimtebesparing zou ik graag een minimaal geïnstalleerde Linux versie gebruiken. Heb de CD’s van Linux Redhat 9.0 thuis liggen. Daarbij moet ik zeggen dat ik nog niet erg thuis ben in Linux, dat wil zeggen, met de textconsole, de modus die ik eigenlijk als enige wil gebruiken hiervoor.

Wanneer ik de Redhat 9.0 distributie gebruik, welke packages zou ik dan extra moeten installeren?

Kernel kan ik wel voor mijn situatie compileren.

Welke software is hiernaast nog nodig?

Heb nu:
Apache Server versie 2.0
Samba 3.0.1 (volgens mij nodig voor bestanddelen)

Mogelijk nog PHP

En …?

De packages die je nodig zult hebben voor een file/intranet/proxy server zijn:
-squid (proxy)
-apache, php en evt mysql (intranet)
-samba (evt met swat voor een makkelijke configuratie, file en printersharing)
-alle dependencies van de bijbehorende packages

Je kunt prima een minimaal systeem installeren door o.a. de grafische elementen uit het systeem te laten. Een vrij kale distro is in een paar 100MB’s te stoppen.

Indien je totaal niet weet hoe je om moet gaan met een shell (ik neem haast aan dat je bash bedoelt) dan wil ik je aanraden eerst hier eens wat over te lezen, anders wordt het een missie zonder einde…

Squid heb ik inmiddels al binnen.

Werkt php met iedere webserver en iedere linuxdistributie?

En mysql is voor database achtige zaken hè.

Is een Redhat distributie goed voor mijn doel, of moet ik op zoek naar andere distributies.

En eh, ik bedoel inderdaad bash. Ik verwarde shell even met de oude console bakken bij mij op het werk.

Hier ben ik me al erg in aan het verdiepen. Niet te diep. Misschien stom, maar ik heb me cursus van het net geplukt. Daar ben ik nu allerlei opdrachtjes uit aan het doen.

Of geef ik me nu wat teveel bloot. Whatever…
…mogelijk komen er nog vragen. Ga eerst weer zelf aan de slag. Alvast bedankt in ieder geval.

PHP werkt ook met andere webservers, maareuh… met Apache werkt deze het beste. Ik zou ook niet weten waarom je een andere webserver ipv Apache zou willen…?

MySQL is idd een RDB (relationele databse).

Redhat is prima voor jouw doel. Je kunt natuurlijk helemaal minimaal beginnen met een distro als Gentoo, maar dat kost wel heel wat meer moeite om inelkaar te flansen. Het zal waarschijnlijk wel wat sneller werken en wat minder schijfruimte gebruiken, maar de configuratie is (vooral voor een “newbie”) niet mals…!

Wat een rap antwoord. En dat op zondag. Goed weekend nog voor zover mogelijk. Ik haal de stroom er even af. Morgenavond maar weer verder met de hobby.

Je hoort nog van me (als je dat tenminste op prijs stel(d/t))

Originally posted by Its_me_117 Wat een rap antwoord.

Ach ik zat toch achter mijn pc…

Originally posted by Its_me_117 En dat op zondag.

Euh da’s mijn vrije dag he? :slight_smile:

Originally posted by Its_me_117 Goed weekend nog voor zover mogelijk.

Dankjewel, jij ook :stuck_out_tongue:

Originally posted by Its_me_117 Ik haal de stroom er even af. Morgenavond maar weer verder met de hobby.

Goed, dan horen we dan wel weer van je!

Originally posted by Its_me_117 Je hoort nog van me (als je dat tenminste op prijs stel(d/t))

Tuurlijk… ik ben hier niet voor niets admin he? Afgezien het feit dat dit bij de “baan” hoort, vind ik het nog eens leuk ook. Ik help graag mensen op weg en leer hier zelfs nog liever van. Tevens voegt bijna iedere thread weer wat toe aan de knowlegdbase van ons forum en ook dat is wat waard. Wie weet inspireert deze thread nog ooit iemand eens om ook een Linux server op te zetten?

Clarkconnect is misschien ook een oplossing webbased en bevat alle pakketen die je nodig hebt voor meer informatie zie www.clarkconnect.com

Ow… zal eens even kijken. Bedankt.

/jammer, was juist zo gecharmeerd van dat “gratis” en “open source” gedoe. Krijgen we weer wat met “30-day trial”. Denk toch dat ik voor de hobby liever iets legaals gratis. Desondanks bedankt voor het meedenken./

/jammer, was juist zo gecharmeerd van dat “gratis” en “open source” gedoe. Krijgen we weer wat met “30-day trial”. Denk toch dat ik voor de hobby liever iets legaals gratis. Desondanks bedankt voor het meedenken./

Weet niet welke versie jij probeerd maar de Home Edition is toch echt gratis zie hier

Dan heb ik nix gezegd.

Zit nu trouwens met iets nieuws. Moederbord geeft zojuist de geest. Is zo dood als wat. Als er nog wat aan gedaan had kunnen worden, dan nu niet meer. Heeft mogelijk te maken met mijn EHBO vaardigheid…

Zal nu opzoek moeten naar een nieuw systeempje. Zijn er ook aanbevelingen.

Eisen, danwel wensen

Server voor ongeveer 5 personen (intern)
voor File, proxy en intranet

Mogelijkheid tot “geruisloos” maken (eerder genoemd als underclocken om warmtegeneratie tegen te gaan.)

Acceptable energieverbuik

In eerste instantie gaat het me dan om geheugen en kloksnelheid.

Je kunt het beste eens op http://www.marktplaats.nl (oid) kijken en daar voor een paar euro een oud P1tje op de kop tikken. Indien je sneller wilt, kun je wellicht het beste voor een OEM computer gaan, aangezien die meestal gebouwd zijn om stil te zijn. Voor Linux in textmode doen ze het allemaal, je zult alleen er wat sneller op kunnen werken.