Graag zou ik aan de slag gaan met een Linux server. Hij gaat dan om een “voorlopige” interne server. Mijn vraag is of iemand mij hier een beetj mee opweg kan helpen. Op dit moment ben ik al in bezit van bergen (1,5 GB) aan PDF-files over allerhande Howto’s. Graag zou ik een even een zachte, doch dwingende duw in de juiste richting willen krijgen. Daarna kan ik voor de uitwerking wel de benodigde informatie vinden.
Situatie:
Kabelmodem
|
Router
/ |
Computer1 Serverpc Computer 2
/
Computer 3 Computer 4
(aan deze situatie wil ik liever niets wijzigen, opstelling heeft zo z’n redenen)
Server moet dienen als proxyserver voor Computer 3 en 4, en als file- en intranetserver voor 1, 2, 3 en 4. Op computer 3 en 4 komt Linux voor. Overige zijn pure Windows-computers.
Serverpc heeft (op dit moment):
200 MHz proc;
3,2 en 4,3 GB HD;
Onboard VGA kaart (1MB);
Netwerkkaart 10/100 MBit (2x);
Diskette station en
Cd-rom speler.
Moet hier nog meer bij?
Voor ruimtebesparing zou ik graag een minimaal geïnstalleerde Linux versie gebruiken. Heb de CD’s van Linux Redhat 9.0 thuis liggen. Daarbij moet ik zeggen dat ik nog niet erg thuis ben in Linux, dat wil zeggen, met de textconsole, de modus die ik eigenlijk als enige wil gebruiken hiervoor.
Wanneer ik de Redhat 9.0 distributie gebruik, welke packages zou ik dan extra moeten installeren?
Kernel kan ik wel voor mijn situatie compileren.
Welke software is hiernaast nog nodig?
Heb nu:
Apache Server versie 2.0
Samba 3.0.1 (volgens mij nodig voor bestanddelen)
Mogelijk nog PHP
En …?