Linux mandrake(8.2) login prob!

Middag allemaal,

Heb linux mandrake geinstalleerd en bij het booten vraagt ie om een login en paswoord, terwijl ik geen login naam heb hoeven opgeven.

Is er een default login naam ofzo?

Ja.

Een Linux systeem heeft altijd een root-gebruiker. Deze gebruiker heeft alle rechten op het systeem. De naam van deze gebruiker is root, het wachtwoord heb je tijdens de setup gekozen.

Ik zou je wel willen aanraden een andere gebruiker aan te maken, aangezien een root meer kapot kan maken dan je lief is :wink:

Ok, probleem opgelost, bedankt he Dee-ehn. Heb denk ik voor de verkeerde beeldscherm adapter gekozen want dat is echt slecht. Is er een manier om dit te wijzigen (zoals bij de installatie mogelijk was)

Ja hoor dat kan… je moet je X-server opnieuw configgen. Ik weet niet zeker hoe het bij Mandrake zit, maar ik dacht dat dit met de Drake config tool mogelijk is. Zoek eens naar een tool zoals drakconf oid.

Om makkelijk te zoeken kun je de locate functie van Linux gebruiken. In de console dien je eerst het commando “updatedb” in te geven. Er wordt nu een index van je harde schijf aangemaakt, dit kan even duren.
Daarna kun je met locate (of de secure variant, slocate) een bestand of dir localiseren. Je doet dit met locate <naam> (dit gaat zeer snel). Zo kun je zoeken naar je Drake config tool.

tip: locate drak* of locate drak*

Ok, wederom gelukt. Linux is toch net ff anders dan windows :>:>

Originally posted by Brinta
Ok, wederom gelukt. Linux is toch net ff anders dan windows :>:>

Dat klopt… maar als je een beetje inzicht in computersystemen hebt, en de wil en tijd hebt om wat onderzoek naar Linux te doen zul je snel merken dat op sommige punten Linux door de uigebreidere functionaliteit veel fijner is dan Windows. Zelf werk ik graag ermee!

Eén van de mooiste dingen van Linux vind ik wel het werken met de console. Ik heb zelf altijd veel met dos gewerkt en sommige dingen doe ik nog steeds met dos… en met Linux komt dat gevoel weer lekker terug… gewoon 4 console’s openhebben en zodoende multitasken met een text-interface. Krachtig en snel :).

Zeker de moeite waard om dit linux systeem eens goed te gaan bestuderen. Ben weken bezig geweest met een freesco router (jou ook bekend weet ik). Eerst de installatie en toen dat allemaal werkte het gebruik ervan. Hierdoor kwam ik veel op linux georienteerde pagina’s, en ik kan wel zeggen dat ik er weer een hobby bij heb.

En het mooiste van alles vind ik eigenlijk dat je het allemaal legaal van internet kan halen, voor niets…de mooiste tools e.d.
fantastisch toch.

Helemaal met je eens Brinta, het is een mooie hobby!