Linux en divx

Misschien wel een domme vraag ; maar hoe kan ik de divx codec installeren in linux mandrake 9. ik heb m reeds gedownload in een tgz bestand, maar nu is m’n vraag, hoe kan ik dit openen en uitvoeren?

bedankt!!

gunzip <jebestand> -> de gzip (.gz) wordt uitgepakt, je krijgt nu een tarball (.tar)

tar -xvf <jetarbestand> en je tarball wordt uitgepakt.

hier rolt dus of een directory uit, waarvanuit je mbv bijv een script kunt installeren, of een rpm, die je met de rpm manager kunt installeren

rpm -i <jerpmbestand>

begin er maar niet aan, ik zie op internet wel eens sites staan van mensen die divx werkend hebben gekregen in linux. Ik ben er weken mee bezig geweest om het voor elkaar te krijgen zoveel gezeik elke keer. Als je niet weet hoe je een tarball uit moet pakken kan je er beter al helemaal niet aan beginnen om divx werkend te krijgen.

Ohja als je dan toch zo eigenwijs bent om het te gaan proberen (ben ik zelf ook altijd :slight_smile: )

zoek dan naar de programma’s genaamd “XMPS” en “MPlayer”
deze kunnen het afspelen. Alleen wens ik je heel veel succes bij de configuratie’s van deze programma’s :slight_smile:

't werkt bij mij vanaf de eerste keer proberen in Red Hat … niks niet installeren of codec uitpakken of iets dergelijks , gewoon klikken op .avi file en het speelde :slight_smile:

Xine is makkelijk , hier staat hoe je die moet installeren.

ja het werk idd perfect onder redhat 7.2. Das een hele verbetering dan :slight_smile: Ik moet zeggen dat het ook al een hele tijd geleden is dat ik het geprobeerd had. Ben echt weken mee bezig geweest onder redhat 6.2.

inderdaad bij de nieuwe versies van redhat is het gewoon aanclicken zorg wel dat xine mee geinstalled is

Check de volgende site staat ook leuke info.

http://www.mplayerhq.hu/homepage/news.html

Wat is eigenlijk de minimale configuratie??
Is 486 voldoende?

Heb het intussen al werkend.

Iedereen bedankt voor de uitleg!

Post svp even hoe je dit hebt gedaan, er zijn vast meerdere mensen die dit intresseerd… waaronder ikke :slight_smile:

Originally posted by Dee-ehn
[B]gunzip <jebestand> -> de gzip (.gz) wordt uitgepakt, je krijgt nu een tarball (.tar)

tar -xvf <jetarbestand> en je tarball wordt uitgepakt.

hier rolt dus of een directory uit, waarvanuit je mbv bijv een script kunt installeren, of een rpm, die je met de rpm manager kunt installeren

rpm -i <jerpmbestand> [/B]

Het laatste wat rpm aangaat klopt niet helemaal.
Wanneer je de tarball uitpakt krijg je een directory met daarin install.sh
Dit bestand is uitvoerbaar. Uitvoeren doe je via sh </directory/install.sh>

Dit moet volstaan om divx werkend te krijgen.
Als divx-player gebruik ik Xine die reeds geïnstalleerd was bij mandrake 9. En geen problemen ondervonden.

PS: ik heb divx-voor linux gedwonload van divx.com. Dit is versie 4 als ik het goed voor heb. Misschien heb jij een andere versie vast.
Ook werk ik met mandrake wat misschien kan verschillen van Redhat. (weet niet, ben een newbie). Nog veel succes!