Liefde brengt verlichting

vbimport

LIEFDE BRENGT VERLICHTING, ZELFS IN DE HERSENEN

Als we verliefd zijn, lichten onze ogen, ons gezicht, en blijkbaar ook enkele delen van onze hersenen op. Dit concludeert Andreas Barts, een doctoraal student van het University College London. Hij presenteerde zijn onderzoek op de Society for Neuroscience Conference in New Orleans. In zijn onderzoek onder zeventien verliefde studenten gebruikte hij MRI (Magnetic Resonance Imaging). De onderzoeker toonde de studenten foto’s van degene op wie ze verliefd zijn en van een gewone vriend of vriendin. Op de scans was te zien dat, als de proefpersonen naar de foto keken van iemand voor wie ze speciale gevoelens koesteren, bepaalde delen in de hersenen oplichten. Er stroomde meer bloed doorheen. Vier delen van de middelste hersenschors lichtten bij alle proefpersonen op. Drie van die delen zijn ook actief als we van streek raken of depressief zijn.

Van liefde krijg je honger doordat die stomme vlinders in u beuk vliegen

Vooral dat laatste is opvallend

Drie van die delen zijn ook actief als we van streek raken of depressief zijn

Onze hersenen zijn actief en dus hebben ze meer zuurstof nodig, bloedvaten verruimen en er stroomt meer bloed door. Wanneer er meer bloed doorstroomt dan stijgt de temperatuur van de hersenen en zullen ze bij een dergelijke scan ‘oplichten’ ja…

Ben blij dat het in Engeland gedaan is, zijn het niet mijn belastingcenten :smiley:

hehe, die tax toch :wink:

cybermutant eede gij dan vlinders ?
:wink:

Love begins with a smile,
grows with a kiss,
ends with a tear.

Hmmm, zal wel komen door het muziek dat ik op dit moment luister.

Een kus is een afdruk
van een indruk
die met nadruk
vraagt om een herdruk

En dan je snor drukken voor een dergelijke afdruk van die indruk die zo nadrukkelijk vraagt om een herdruk :smiley:

Mot je wel iemand hebben om die liefde mee te delen…

Iemand die haast nooit thuis is ligt niet zo in de markt he…

Snif

je eigen schuld :smiley:

Wat zijn we weer aardig :mad:

Hmm ja kan best wel eens kloppen dat ja…

alhoewel ik altijd dacht dat het een vorm van adrenaline was…

Originally posted by salmon
Wat zijn we weer aardig :mad:

tis toch? niet?

Originally posted by Dee-ehn
alhoewel ik altijd dacht dat het een vorm van adrenaline was…

Stoffen die bij verliefdheid komen kijken:

http://www.autisme-nva.nl/biogemoe.htm
Tot weerzin van velen is er ook bij liefde, toch een van de laatste onverdachte menselijke gedragingen, een hoop biochemie in het spel. Bij verliefdheid worden de hersenen opgejut door fenylethylamine en waarschijnlijk ook door dopamine en norepinefrine, die allemaal natuurlijke en in ons lichaam aanwezige amfetamines zijn. Deze producten roepen euforische en zelfoverstijgende gevoelens op: vlinders in de buik. Dit stadium van verliefdheid kan twee tot drie jaar duren, waarna het lichaam tolerant wordt voor deze stoffen. Daarna zijn er grotere hoeveelheden nodig om nog hetzelfde verliefde niveau te halen. Als de verliefdheid uitgroeit tot liefde en binding tussen twee personen komen er geleidelijk grotere hoeveelheden endorfines vrij, stoffen die verwant zijn aan morfine. De werking ervan geeft de geliefden een gevoel van veiligheid, peis en vree. Wat meteen duidelijk wordt, is dat het lichaam hoog spel met ons speelt door amfetamines en morfine-achtige stoffen door ons systeem te jagen. Wat de wetenschap wel niet verklaart, is het feit dat deze gevoelens en mechanismen niet optreden bij elke medemens die we tegenkomen en beperkt blijven tot een select clubje.

Ter uwer informatie :wink:

Euh dank je tax… ben je ook al bioloog?

achja… zal wel waar zijn… ik heb de chemicals al dussuh zit wel ok :slight_smile:

Originally posted by Dee-ehn
Euh dank je tax… ben je ook al bioloog?

Nah, had maar een 7 voor Biologie op VWO…
vond ik niet zo’n boeiend vak…

Maar had gewoon even de neiging om het precies op te zoeken om even te doen alsof ik zo hooggeleerd ben hier :smiley:

Hmm ik had er nooit een goed punt voor. Dat kwam hoofdzakelijk omdat ik het teveel leren vond en het nut van het vak niet inzag…
Nu zijn er enkele biologische aspecten toch zeer belangrijk in het leven… maarja dat onthou ik zo ook wel :smiley:

ik had een 8 voor biologie op de mavo,
maar zo`n leuke dingen behandelden we nooit…
wij moesten alleen maar van die k#t werkstukken maken…

Oh dat viel nog wel mee… onze leraar heeft bijna een heel schooljaar over sex gezeurd… ja dat werd saaaaaaaaaaaai

en sexuele voorlichting gehad van hem Dee-ehn
lol

Greetzzz

morfine, hmmm lol

Dit stadium van verliefdheid kan twee tot drie jaar duren, waarna het lichaam tolerant wordt voor deze stoffen.

2-3 jaar onder invloed van amfetaminen dus :slight_smile: