Les voor vandaag : Ben je rijk , dan mag je alles

vbimport

Uit webwereld.nl

Microsoft en de tien kleine negertjes :

Met de nieuwe schikking begint de antitrustrechtszaak tegen Microsoft onderhand steeds meer op het verhaal over de tien kleine negertjes te lijken. Van de achttien Amerikaanse staten die rechter Thomas Penfield Jackson in juni 2000 nog zover kregen dat hij instemde met het opsplitsen van Microsoft, is er na de schikking tussen West Virginia en Microsoft nog maar eentje over: Massachusetts. Ook de federale Amerikaanse overheid, tijdens het presidentschap van Bill Clinton één van de drijvende krachten achter het proces, is inmiddels afgehaakt.

Microsoft en West Virginia zijn overeengekomen dat de softwaremaker de advocaatkosten die West Virginia heeft gemaakt (300.000 dollar) zal betalen, zo meldt persbureau Associated Press.

Bovendien stelt Microsoft voor 19,7 miljoen dollar aan waardebonnen ter beschikking voor de inwoners van de staat. Die geste is het gevolg van een aparte groepsrechtszaak (‘class-action lawsuit’) die namens de burgers van West Virginia tegen Microsoft was aangespannen.

De openbaar aanklager van West Virginia is in zijn nopjes met het bereikte resultaat. “Ik ben blij dat we zo’n genereuze schikking voor de burgers van West Virginia hebben weten te bewerkstelligen.”

Echte winnaar
De echte winnaar van de schikking is echter Microsoft. Twintig miljoen dollar is natuurlijk een hoop geld, maar dat bedrag valt in het niet bij de financiële averij die Microsoft zou oplopen als een rechter een voor de softwaremaker ongunstige uitspraak zou doen in de antitrustzaak.

De geschiedenis van de antitrustzaak toont aan dat de financiële gevolgen enorm kunnen zijn. In 2000, het jaar dat rechter Jackson zijn voor Microsoft zo nadelige uitspraak deed, daalde de waarde van het aandeel Microsoft spectaculair. Tussen januari en mei daalde de marktkapitalisatie van de softwaremaker met 210 miljard dollar (ruwweg de helft van het bruto nationaal product van Nederland).

Volgens economen kon zeker een kwart van deze waardedaling (60 miljard dollar) worden toegeschreven aan de rechtszaak die de overheid tegen Microsoft had aangespannen.

Om een vergelijkbare, nieuwe waardedaling te voorkomen hoeft Microsoft nu alleen nog maar Massachusetts uit te kopen. Die staat lijkt vooralsnog echter niet van zins om zijn medewerking te verlenen. Een woordvoerder van de openbaar aanklager uit Massachusetts verklaart tegenover Associated Press dat door de schikking tussen West Virginia en Microsoft ‘niets veranderd is’.

En zo kabbelt de mensheid rustig door , vechtend tegen onredelijkheid en onwettigheid. Die dan netjes afgekocht wordt.
Kapitalisme heeft ook zijn nadelen.

Ik vraag me af of een overheid wel MS de grond in zou durven boren. Bijna iedereen is tegenwoordig afhankelijk van dit bedrijf. Boor je als overheid MS de grond in, dan zou dit wellicht nadelige gevolgen kunnen hebben voor het hele IT gebeuren in het land.

Aangezien de IT afdeling in bedrijven vaak één van de belangrijkste ondersteunende organen is (help, de server doet het niet, we kunnen niet meer emailen!! etc etc) zal men wel voorzichtig zijn met het duperen van zulk een bedrijf.

Eerlijk? Nee
Begrijpelijk? ja

Originally posted by Dee-ehn
Eerlijk? Nee
Begrijpelijk? ja

Laf ? Zeker
Inhalig ? Nou en of
Open voor verandering ? Niet echt
Afhankelijkheden ? Nou en of

Als ik ooit een eigen bedrijf start verdienen zo weinig mogelijk mensen zo min mogelijk aan mij. Ik begin met Microsoft.

en bedankt, als je wilt dat iets goed gaat doe het dan zelf. . .

300.000 $ is WISSELGELD voor microschoft. . .
en die tegoed bonnen, die BEVORDEREN hun eigen verkoop. . . .

een ander wordt voor deze aktie is, geloof ik, RECLAME. . . .

iets anders is dit niet. . . :a :a :a :a

well,

see yah. . . .:cool:

Microsoft zal wel een aardig duitje hebben betaald aan george bush 2 en dat word nu weer terugbetaald.

Originally posted by Crowley
Microsoft zal wel een aardig duitje hebben betaald aan george bush 2 en dat word nu weer terugbetaald.

Bill gates heeft toendertijd aardig wat geld “gedoneerd” in de verkiezingscampagne van george bush junior

Ik dacht dat het 3 miljoen dollar was maar dat weet ik niet zeker

Microsoft pakt het gewoon slim aan :slight_smile:

Thuisgebruikers betalen toch niet voor licenties over het algemeen
En de zakelijke gebruikers moeten gewoon betalen aangezien deze ook geld verdienen met de software…

Ben allang blij dat ik niet 80 duizend verschillende programma’s moet installeren als er een OS op staat. Mooi alles in 1, wat wil je nog meer voor die prijs. En goede ondersteuning achteraf(‘gratis’ updates, ‘gratis’ msn, ‘gratis’ hotmail etc)