LCD-scherm

Hallo iedereen

Ik ben van plan een nieuw scherm te kopen.

Ik ben op zoek naar een 17/18/19 inch LCD scherm van ongeveer €600. Mijn eerste gedacht was de nieuwe Sony s17R omdat het een allround monitor is die een snelle LCD pixel responce tijd heeft (12:4). Een snelle pixel responce tijd is wel belangrijk omdat ik regelmatig computerspelletjes speel.

Maar het hoeft daarom ook niet een LCD scherm te worden. Een goed en niet te groot CRT scherm dat voor €600 goede kwaliteit levert is voor mij ook goed.

Misschien hebben mijn dierbare mede freakers ander tips of goede ervaringen met ander schermen want ik zie de bomen door het bos niet meer en ik weet echt niet meer wat te kiezen.

Alvast bedankt
grtz m-pox

De afweging tussen CRT en TFT is voor veel mensen nogal moeilijk. De mensen die gewend zijn in hogere resoluties op een CRT te draaien (bijv. 1600x1200) komen er met de meeste TFTs bekaaid vanaf.
Koop je toevallig een TFT met een hogere native resolution (die zijn er helaas nog niet zoveel), dan moet je er rekening mee houden dat je voor een optimale beeldkwaliteit dient te gamen in de native resolution van je TFT. In jouw prijsklasse zullen de meeste schermen 1200x1024 draaien. Je dient dus ook over een systeem te beschikken dat spellen op deze resolutie soepel kan draaien (dit kan best zwaar zijn met de nieuwere spellen).

Een ander probleem is de responsetijd. Je gaf zelf al aan dat je erop let. Zoek hiervoor echter naar reviews en kijk wat de reviewers ervan zeggen. Ik heb er best al wat doorgenomen, en vaak zijn de in de specificatie gestelde responsetijden verre van realistisch (dat noemt men marketing).

Met concrete modellen kan ik je helaas niet helpen. Ten eerste omdat ik met weinig modellen ervaring heb, ten tweede omdat je een scherm altijd naar je eigen ogen dient te beoordelen.

Persoonlijk zou ik, indien ik een fervent gamer was, nog geen TFT kopen, maar wachten op schermen met betere reactietijden, zonder backlight etc etc… dan zou ik eerder voor ?200 een goede CRT kopen en over een jaartje of 2 nog eens de markt gaan verkennen…

Ik heb ook pas een nieuw scherm gekocht. Zo’n iiyama ding zie signature voor specs. :wink: Waarom geen LCD, omdat ik nog iets teveel games speel. Ik heb verschillende TFT’s gezien ze geven een rete scherp beeld bij internetten en alle andere toewie. Maar met games…bah dan gaat er niks boven een CRT scherm. Daarom heb ik weer een CRT scherm gekocht. Wat Dee-ehn al zegt, misschien over een jaar of 2 dan nog eens kijken. FF tjekken of ze dan de performance halen van een CRT.

Kben het daar mee eens; als je echt veel games speelt koop je met dat budget beter een (grote) CRT. Mijn Viewsonic LCD begint goed in de buurt te komen van een goeie game-monitor, maar die’s dan wel een kleine 1000 euro’s.
Zelf game ik niet zoveel, dus heb’k eigenlijk alle (logge) CRT’s vervangen door LCD’s.

Bedankt voor de antwoorden.

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om de NEC MultiSync® LCD1760NX te kopen. Ik heb verschillende besprekingen gelezen die erg lovend zijn voor de NEC LCD1760NX.

[ul]
[li]TN+ film TFT 17-inch (43 cm)
[/li][li]Lichtsterkte 260 cd/m²
[/li][li]Kijkhoek 140° horizontaal ed verticaal (bij contrastverhouding 10:1), Kijkhoek 160° horizontaal ed verticaal (bij contrastverhouding 5:1)
[/li][li]Contrast 450:1
[/li][li]Resolutie 1280 x 1024
[/li][li]Snelle reactietijd: 16 ms
[/li][li]In hoogte verstelbaar: 110 mm
[/li][li]NTAA (Non-Touch-Auto-Adjustment)
[/li][li]NaViSetâ„¢ en NaViSetâ„¢ Administrator
[/li][li]ISO 13406-2 certificering[/ul]
[/li]
Over enkele dagen ga ik hem kopen en dan zal ik mijn eerste bevindingen terug posten.

grtz m-pox

Originally posted by m-pox [b]
knip

/knip

Over enkele dagen ga ik hem kopen en dan zal ik mijn eerste bevindingen terug posten.

grtz m-pox [/B]
Dat wil ik wel graag weten van je. Kijk even het verschil met snelle race en schiet spellen enzo. Of je echt het verschil ziet. Weet je ook wat voor pixel garantie ze hebben voor dat scherm??

Ik ga over ca 1 à 2 mnd ook een nwe pc aanschaffen en zit eigenlijk met hetzelfde. Of een (minimaal) 19" CRT òf een 17" of liever nog 18" TFT. Aangezien je bij CRT er 1" af moet trekken omdat die niet zichtbaar is heb ik hier ook rekening mee gehouden.
Nadeel van TFT vind ik nog dat de resolutie idd niet zo hoog kan. Ik wil werken met 1600x1200, iets wat je bij die prijsklasse TFT wel kan shaken! 1280x1024 is het max wat je zal halen. Voordeel van TFT boven CRT is de look; lekker weinig ruimte in beslagnemende al hoewel je dan wel die grote bende kabels ed achter je moni gaat zien! :stuck_out_tongue:

Anyway, ik denk dat ik nog maar een CRT ga kopen. Scheelt knaken, kost wel meer ruimte, maar ik vind het meer functioneel.

ps. mijn oog was ook al op die NEC gevallen, zag em voor € 530,- ofzo ergens. Best mooi ding hoor en met die lage responstijd!