Laptop zonder cdrom drive

vbimport

Misschien kan een van jullie mij helpen.

Nou heb ik hier een laptopje staan ( compaq 486 dx2 50 ).
In deze laptop zit geen cdrom drive.
En de windows 95 versie was echt helemaal " fucked up"
Dus die moest gewoon opnieuw geinstalleerd worden.
Maar ik heb geen windows 95 op diskette…mmm een probleem.

In “de vonst” stond een externe cdrom speler voor de laptop.
Deze zijn we gaan halen maar ik krijg dat ding met geen enkele manier aan de praat.
De drivers worden wel goed geinstalleerd , maar bij het opstarten vind DOS deze niet eens meer. Ik weet ff de foutmelding niet meer !!!.

Maar zijn erop zo’n ding bepaalde instellingen die ik over het hooft zie ( die bijvoorbeeld bij de pc automatisch gaan ?? )

Het paralelle poortje werkt, want nadat ik 'm aan het lopen had, heb ik met een directe kabel verbinding filetjes van mijn pc op die laptop gezet.:confused:

Ik heb na lang kloten gewoon het schijfje eruit gehaald en in m’n eigen pc gezet en windows 95 vanaf CD geinstalleerd.
HDDje terug gezet en na wat knutselen bij het opstarten ( je weet dat wel, wat die dan weer allemaal vind enzow ) heb ik dat ding idd aan het lopen gekregen.

Dus ook als iemand win.95 op diskettes heeft liggen, hou ik me wel aanbevolen !!! voor een copietje van deze

Die diskettes zouden idd voor mij er makelijk zijn, want die laptop is van een kennis van mij en ik vind het niet erg om iemand eens te helpen. Maar ik denk dat het voor hem ook makelijker is om die diskettes in z’n bezit te hebben, want het kan wel eens voorkomen bij het installeren van bepaalde dingen dat i om de win.95 cdrom vraagt en dan kunnen we dat zo oplossen.

Behalve als ik die CDRom speler aan de gang krijg
Dat zou nog mooier zijn :slight_smile:

GrtZZ mrDJ
PSX-HOME

Kep ook is zo’n externe cdrom gehad voor een oude lapie.
Van de 10 keer booten zag hij die drive 9 keer niet zitten.
Ik heb toen de naam van het IC’tje in die drive behuizing op internet op gezocht en daar de nieuwste drivers gedownload.
Toen zag hij hij hem steeds wel. Cab bestanden in een mapje op HD gezet en van daaruit geïnstalleerd.

Floppen heb ik niet meer (waren er 40 geloof ik…wedden dat er 1 bij is die het niet meer doet).

Van het ICtje ?? Niet van het merk cdrom speler wat erin zit ??
Er zit hier een LG cdrom speler in, maar het merk van die ICtjes durf ik nu ff niet te zeggen. Want die jong heeft nu weer alles mee genomen.

Op w*w.LG.com ben ik nu ff aan het kijken, maar volgens mij is dat niet de site die ik moet hebben :(.
LG.nl is het ook niet, zie ik net :frowning:

Boa, 40 floppies Tering, da’s veel.
Dat wist ik niet

Ten eerste zou ik even in de Bios kijken van je labtop want heel vaak moet je de optie cd-rom aanzetten in het bios.
Anders kijk je even bij Compaq op de site ik heb laats ook problemen met een cd-rom/netwerkkaart gehad moest eerst in het bios activeren .
Greetings Night Hawk

Nee het gaat hier puur om de communicatie tussen LPT poort een de interface in de externe behuizing. Merk en type Cd-rom speler is niet zo belangrijk. Ik denk niet dat je de CD-rom speler op DMA moet zetten, maar dat je hem standaard in PIO mode 4 ofzo moet laten staan. Het gaat dus over dat printje dat in de behuizing zit vlak achter je CD-rom speler (waar je IDE kabeltje vandaan komt) Daar zit een wat groter IC op. De naam die daar op staat is meestal de fabrikant van de totale interface. De drivers om met die interface te werken zijn belangrijk voor het booten met CD-rom ondersteuning. Tevens moet je LPT poort ingesteld staan op BI-directioneel, ECP of EPP mode.

Succes.

Originally posted by mrDJ
Dus ook als iemand win.95 op diskettes heeft liggen, hou ik me wel aanbevolen !!! voor een copietje van deze

ik heb ze wel, en dan nog origineel ook :), interesse, PM me maar :slight_smile:

PM send, Mattel007

In de orginele bios van compaq kan ik niet meer inkomen ?
Misschien ivm het formateren van de HDD mee weg gegooid !
Dus ik kan aldaar nu ff nix instellen, maar zoals ik al zei : het poortje schijnt te werken, want via een " directe kabelverbinding " kan ik wel data overzetten en visa versa… maar hij ziet de cdrom helaas niet.

Ik ga nu een ff op compaq*com kijken of ik daar wat kan vinden
( en ook het merk van het ICtje zoeken )
mrDJ

Originally posted by mrDJ
Boa, 40 floppies Tering, da’s veel.
Dat wist ik niet

hmmz, mijn versie op floppy destijds waren er maar een 13tal, of ik moet dusdanig miskeken hebben :wink:

Ik heb op een Compaq laptop eens een keer tijdens de installatie gekozen voor diskettes aanmaken…en dat waren er dus 40.

Originally posted by Mattel007
hmmz, mijn versie op floppy destijds waren er maar een 13tal, of ik moet dusdanig miskeken hebben :wink:

Zeker een geripte ISO geweest!? :wink:

Misschien had je wel een OEM versie, die zijn vaak kleiner in formaat omdat er een nog al wat ontbreekt ten opzichte van een full retail versie.

(Was die zin nog vergeten…)

Je kunt bij Compaq dat stukje boot (bios) software downloaden en installeren en wala je komt weer in je bios heb dit al vaak zelf gedaan is toch een stuk handiger als je in je bios kunt als het niet lukt mail me dan even kan ik je misschien helpen.
Greetings Night Hawk

of het is een upgrade versie

BTW wookie, je reactie is hier wel ongepast he, zo’n reacties horen bij cafepraat

Had je al eens gekeken of het een upgrate versie is ???

GrtZZ mrDJ