Laptop geheugen uitbereiding

Ik heb een DELL latitude CSx. Hij heeft op het moederbord 128 mb en toen ik hem kreeg zat er ook nog een strip 128 mb SODIMM 100mHz Kingston geheugen in (in het enige uitbereidingsslot). Als ik de laptop opstartte dan gebruikte hij ongeveer 95 mb / 256.
Onlangs heb ik mijn laptop uitbereid. Ik heb de 128 ram eruit gehaald en deze vervangen voor 256 SODIMM 100 mHz Samsung. Meteen toen ik de laptop opstartte zag ik dat hij nu veel meer geheugen gebruikt. Hij staat nu net boven de 110 mb wat hij verbruikt.
Ook merk ik dat als ik nu programma’s opstart, hij daar veel meer ram voor gebruikt dan dat hij dat vroeger deed. Hoe komt dat?

Gr. Mos

Hai,

Welkom namens mij hiero. Vraagje…Met wat heb je je labtob (lees waarschijnlijk notebook lol ) uitgebreid?

mzzl Dunedaïn

128 mb >
Orgineel: 128 op MoBo + 128 in slot (totaal 256)
Daarna - 128 uit slot, 256 in plaats daarvan (nu totaal 384)
Netto winst: 128

Dit dus. Gr mos!

Ik neem aan dat je met verbruik het geheugen bedoelt dat standaard door Windows wordt gealloceerd…? Dit is namelijk volstrekt normaal. Wat doet Windows namelijk: alles wat niet in het interne geheugen past of niet direct nodig is, wordt in de swap opgeslagen. Op een Windows systeem is de swap een virtueel geheugen dat in de form van een bestand op je harde schijf staat. Aangezien echter een harde schijf vele malen trager is dan het interne geheugen, zal men het liefst zoveel mogelijk in het interne geheugen opslaan. Zodra je geheugen bijsteekt kan er dus meer in het geheugen gezet worden (dit vereist minder swapping) en zal het systeem dus efficienter werken.

Thnx!!! Ik heb dit op drie forums gepost en jij bent de enige die hier fatsoenlijk antwoord op geeft. Dit betekent dus ook dat mijn systeem (een beetje) sneller is?
Bedankt!!

Graag gedaan :slight_smile:

In principe is je systeem idd wat sneller geworden. Of dit verschil echter merkbaar is, hangt vooral af van de manier waarop je je systeem gebruikt. Indien je veel applicaties tegelijk open hebt staan en/of met applicaties werkt die veel geheugen benodigen (bijv fotobewerking), dan zal het verschil merkbaar zijn. Gebruik je echter hoofdzakelijk kleine cq simpele cq geheugenefficiente programmatuur, dan zal het verschil kleiner zijn.