Laptop beeldgroote

Hallo,
Ik heb onlangs een okazie labtop (IBM thinkpad) gekocht. Heb windows 98 geinstalleerd, maar hij
geeft me een kleiner beeld dan de grote van het scherm. Hoe krijg ik het beeld op scherm grootte??
Met dank bij voorbaat voor de hulp,
Jomeke.

Jomeke,

TFT schermen (zoals je die oa in laptops terugvindt) zijn gemaakt voor één enkele resolutie. Wanneer je een resolutie lager dan die van het TFT scherm instuurt, kan het scherm dit op 2 manieren oplossen: het ingestuurde beeld vergroten via interpolatie (geeft een vol beeld, op een lage kwaliteit) of het gebruiken van een deel van het beeld. Waarschijnlijk is dit tweede bij jou het geval.

Wat je te doen staat is de resolutie (veel ietwat oudere modellen gebruiken 1024x768) goed in te stellen. Het kan zijn dat je daartoe videodrivers moet installeren. Indien je niet weet hoe dat moet, dan laat ons svp het typemodel van je laptop weten, dan kunnen we je vast verder helpen.

Alvast veel succes gewenst.

Hallo,
Bedankt alvast voor de uitleg. Het betreft een IBM Thinkpad 570 (Type 2644) van 1999. In de
eigenschappen voor beeldscherm, staat:
Beeldscherm:
Laptop beeldscherm (1024x768) op standaard PCI grafische adapter (VGA)
Instellingen:
16 kleuren res: 640x480
en ik kan dat niet veranderen!

Hai,

Kijk eens of je hier wat aan hebt.

mzzl Dúnedain

Hallo,
Het probleem is opgelost, nogmaals dank aan iedereen en de groetjes.
jomeke.

Mooi :slight_smile:

Wat was het probleem? Missende videodrivers?

Hallo,
ik heb ook het bovenstaande probleem, maar dan met een ouwe topline 8500 laptop. Zijn daar ook van die handige supplementen voor? Lijkt me reuze als iemand me uit de brand kan helpen…
remmert

Waarschijnlijk kun je wel via de website van de fabrikant drivers bemachtigen? Of anders op een site zoals http://www.driverguide.com… al eens geprobeerd?