Langspeelplaten omzetten naar digitale media

vbimport

Hai,

Ik zoek een goed programma voor mijn schoonvader waarbij hij langspeelplaten op een pc kan zetten naar digitaal en deze daarna op cd kan branden Databecker is het programma wat al geprobeert is maar dat voldoet niet evenals Music Cleaning Lab. Heeft iemand een goede oplossing voor het probleem?

mzzl Dúnedain

Het programma waarmee ik al de wereld aan platen heb omgezet naar “digitale media” heet Cool Edit 2000. Na het “recorden” kun je hiermee geheel naar eigen inzicht krassen, ruis ed tot een acceptabel niveau wegfilteren. De trial versie heeft exact hetzelfde in huis als de “koop versie”, echter zet deze in een gefilterd stuk hier en daar een vrolijke pling, plong of dingdong. Ikzelf heb dus de originele versie en gebruik het vooral voor het oplappen van platen met storende klikken, maar om enkel op te nemen werkt het ook fijn (hiervoor is de trialversie afdoende). Het programma bevalt mij iig erg goed.

Succes,
René

Helemaal mee eens, die nieuwere versie heet overigens Adobe Audition en als ik het goed heb is de laatste versie 1.5.
Zeer goed programma om je muziek naar je wensen te laten klinken. En ook om het te saven als mp3 of allerlei andere formaten!

Zelf heb ik dit (enkele jaren geleden) vaker gedaan met Sound forge (vroeger van Sonic Foundry, tegenwoordig van Sony). Ik heb destijds de tikjes handmatig verwijderd uit de muziek (kwestie van muziek afluisteren en bij een tikje sterk inzoomen, tikje eruit knippen). Daarna met een plugin de ruis verwijderd. Dit werkte magnifiek. Ik heb echter geen idee hoe dit tegenwoordig met Sound forge gaat. Destijsds was Sound forge 4 een pracht van een product, maar of dat tegenwoordig nog zo is durf ik je niet te zeggen. Ik neem aan van wel, maar weten doe ik het niet.

Met Magix music leaning lab heb ik ook eens gespeeld maar dat werkt van geen kant. Absoluut niet.

Je zou ook eens naar Audacity kunnen kijken. Het schijnt een aardige job te doen wat het verwijderen van tikken betreft. En nog mooier, het is gratis! Kijk eens op http://audacity.sourceforge.net/

Ieder klikje met de hand verwijderen is wel voor echte doorzetters hoor. Ik werd er op het laatst iig knettergek van. Vooral wanneer het klikje niet duidelijk te zien is. Of wanneer er meerdere klikjes naast elkaar zitten dat je denk dat je die paar 100ste van seconden wel even kunt afscrollen.

Er is eigenlijk maar een echte oplossing voor: (voorheen:“Steinberg”) Clean Plus of MyMP3, is nu van Pinnacle of Yamaha geloof ik. Zoek maar ff op google, weet zeker dat dit is van je zoekt. (immers mijn 150 LP’s staan nu ook veilig op zolder)

Laterss
http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/du/Register/