Kweeniets

vbimport

op welk forum kunnen niets-weters info krijgen over basis-zaken zoals het formatteren (-en herinstalleren natuurlijk) vd hd???

alvast bedankt

Dat kan in de forum, hardware troubleshooting, maar nu ik hier toch ben zal ik een tipje van de sluier lichten.

Bij het opnieuw formatteren van een HD moet je eerst een opstartdiskette hebben. Zorg ervoor dat je met deze diskette ook ondersteuning hebt voor je CD-ROM en test dit eerst eventjes voor je verder gaat, want het geeft onnodig veel complicaties om dat dan weer te verbeteren. Win98 maakt over het algemeen goede opstartdiskettes, maar controleer het voor de zekerheid toch nog even, vooral als je alleen SCSI CD-ROM’s hebt.

Als je dus een goede opstartdiskette hebt dan moet je daar mee opstarten. Start dan het programma fdisk.exe op en verdeel je HD in de gewenste partities. Fdisk zal je vragen of je grote harde schijven wilot ondersteunen in fat32, en dat je dit moet doen als je HD groter is dan 512mb, als dit dus zo is dan moet je dat ook doen.
Daarna verlaat je het programma en moet je opnieuw opstarten (met je diskette uiteraard). Hierna kan je de HD gaan formatteren, partitie voor partitie uiteraard.
Doe dat altijd op de volgende manier:
Voor je c-drive (of welke partitie waarop je je besturingssysteem gaat zetten):

format /v /s c of een andere letter dus)
dit zorgt ervoor dat de partitie geformatteerd wordt, en er ruimte gemaakt wordt voor systeembestanden, tevens wordt hierbij je command.com gekopieerd. De /v staat voor verify en controleert dus of alles goed gaat.

Elke andere partitie kan je gewoon als volgt formatteren:

format /v x:

Als je hiermee klaar bent, kan je gewoon naar je CD-ROM drive gaan en het OS van je keuze installeren.
En als je daarna nog vragen hebt, dan stel je ze maar hier, of in de bovengenoemde forum.

Djewst

bedankt voor de hint, nu weet ik toch al iets,

wat ik nog wou weten:
de verkoper zegt dat partities geen nut hebben, dus van hem krijg ik niet meer uitleg,
wat zijn de voordelen?
in hoeveel stukken deel je je hd best op?
grootte als totaal 6,3 gb

is het mogelijk om ervoor te zorgen dat alles wat je van het net afhaalt op 1 partitie komt ?, is dat dan niet handig want diezelfde verkoper wijt mijn aanhoudende computerproblemen aan vanalles en nog wat dat ik van het net haal

als dat dan zo is, kan ik dan dat deel formatteren en zouden die problemen dan ook verdwenen zijn?

als formatteren op het eerste zicht vrij eenvoudig is, waarom vraagt de hersteller er dan 175 fl voor, en waarschuwt hij me ervoor dat als ik informeer om een ‘handleiding’ (een stap voor stap ding)?

correctie: allereerst gefeliciteerd, djewst, met je meer dan volledige uitleg. Maar ik dacht er toch een foutje in gevonden te hebben, nl. m.b.t. de maximum grootte van een fat16 partitie. Ik dacht dat die niet 512MB bedraagt, maar wel zo’n 2GigaByte?
Verder nog 2 vraagjes: Is het mogelijk zowel win98, NT4 en Corel Linux te installeren op 1 HD en dus verschillende partities? Ik weet dat NT in dual boot met win98 resp. NTFS en FAT16 partitie gebruiken, maar hoe zit het met Linux; ik weet nl. zo goed als niets m.b.t. Linux?
En dan vraagje 2: Ik heb win98 in dual boot met NT4.0. Men zei mij dat het onmogelijk is hiervan een image te maken met Ghost en dat ik nog een derde partitie nodig heb hiervoor. Is dat zo? En maakt Ghost ook backups van Harddisks van meer dan 650MB?
Bedankt voor je hulp, djewst.

Guust, ik raad je ten zeerste aan je tot vrienden en kennissen te wenden, want die verkoper lijkt me een echte oplichter! Formatteren kan iedereen mits een beetje ervaring. En je doet het best af en toe. Zo is je computer opgekuisd en draait ie veel sneller! Verder raad ik je ten zeerste aan 2 partities te maken op je HD. Uit ervaring weet ik dat je je HD zo veel properder kunt houden. OP de ene partitie installeer je het besturingsprogramma, de drivers van je hardware en de basissoftware die je het vaakst gebruikt. Op de andere zet je bv. je documenten, mail, temp folder en andere progs and games(die essentiele folders kan je per default)naar de andere partitie verhuizen met het programmatje TweakUI dat je op de Win98CD vindt. Uiteindelijk wil ik je aanmoedigen dat alles zoveel mogelijk uit te proberen en lekker veel te prutsen(het zal steeds sneller en gemakkelijker gaan), want al doende leert men. Good Luck!

bedankt voor de uitleg,
ja, info vragen aan kenissen, dat doe ik dus langs deze weg,
misschien moeilijk voor jullie om het je voor te stellen, maar er bestaan nog mensen waarvan in de kenissenkring de informatisering nog niet doorgedrongen is…om het duidelijk te stellen, mensen in mijn omgeving kunnen geen email verzenden…
mooi wild zijn wij dus voor verkopers en herstellers

nu via de uitleg die ik hier krijg zal ik er wel komen hoop ik,

dus minstens 2 partities, 1 voor os, de andere voor de rest
email en internetbestanden (geschiedenis en zo) met tweakui op andere partitie zetten en dan komt dat woord weer waar ik niets mee kan aanvangen…en dat constant verschijn default…ergens een verstanbare uitleg daarvoor te vinden?
verstaanbare uitleg, dat is het probleem, helpfiles zijn hopeloos ingewikkeld en in zo’n beginnersboek zit je na enkele minuten ook compleet in de mist…

ja, dat uitproberen, zo leer je het natuurlijk, maar probleem daar is dat je dan best iemand bij de hand hebt die de boel weer op orde stelt als je geklungeld hebt…

vandaar mijn oproep, hoe leg ik het aan boord om op de eenvoudigste manier mijn computer zo te installeren dat ik zonder problemen na mijn geexperimenteer de boel terug in oorspronkelijke staat( vers van de winkel) terug plaats? en ik dus met opgedane ervaring opnieuw kan beginnen

er zijn by the way blijkbaar 2 soorten mensen die info aan weet-nietsers verstrekken, deze die op een forum zoals dit zitten, en deze die in winkels werken, van de eerst kom je iets te weten, van de tweede soort hoor je niets behalve het uurloon

Voor dit stukje had ik je toch een heel mooi antwoord gegeven en zo moeilijk is het nou ook weer niet.

jou versie:----------
vandaar mijn oproep, hoe leg ik het aan boord om op de eenvoudigste manier mijn computer zo te installeren dat ik zonder problemen na mijn geexperimenteer de boel terug in oorspronkelijke staat( vers van de winkel) terug plaats? en ik dus met opgedane ervaring opnieuw kan beginnen

een mooie oplossing zou zijn norton ghost.
snel en simpel.

grtz

kweeniets en hebniets gaan dus op zoek naar norton ghost

thnx

Een fat16 kan inderdaad wel groter dan 512mb zijn, bioEman maar fdisk geeft de suggestie al bij 512mb, en dat was alles wat ik ermee bedoelde.
IN de engelse forum heb ik een reply gegeven, als je nog iets specifieks wil weten vraag het maar, wie weet kan ik je verder helpen.
En 175,- is trouwens nog niet veel er zijn genoeg hardware installeurs die 250,- per uur vragen

Djewst

alvast bedankt,

tot volgende week, als mijn computer dan alweer terug van weg is…
mijn nachtrust zal mij (of beter, de installateur) alvast dankbaar zijn voor de pauze in het gesurf

Ik wist er eerst ook niets van, maar wilde het toch zelf eens doen. Ik heb op internet gewoon gezocht en uiteindelijk wist ik hoe het moest. De website waar al die info stond weet ik niet meer, moet ik effe zoeken. Je hebt geen mailadres opgegeven dus ik kan de " handleiding" ook niet naar jou toe mailen.
Ik zal wel even zoeken…

Linux maakt gebruik van zogenaamde extended2 partities, die je NIET vanuit windows kan lezen.
Je kan vanuit linux WEL je fat16/32 partities lezen.
Je moet voor Linux dus een aparte partitie maken, en die mag geloof ik niet boven de grens van iets van 12GB liggen, ik bedoel dus: als je meerdere partities hebt, mag de linux schijf niet beginnen op een punt dat op de fysieke schijf boven de 12 GB ligt.
Dus niet als je laatste partitie, maar als een van de eerste maken. Ik denk dat je het best PQmagic gebruikt, maar ik weet niet hoeveel de CorelLinux installatie zelf doet (heb zelf ervaring met RedHat en Debian).
Over je Ghost vragen:
Je kan wel meer dan 650 MB backuppen:

1. je gebruikt compressie (tot +/- 1 GB backuppen)
  2. je gebruikt disk spanning, meerdere CDs dus, net als met ZIP files vroeger op diskettes
    Volgens mij kan je best met ghost een backup hiervan maken. Ook zonder 3e partitie.
    Wel heb je genoeg HD ruimte nodig, dus genoeg om 1 of 2 CDs op te kunnen slaan. Je kan niet direct naar CDr geloof ik.
    Als het met ghost niet lukt is er ook nog PowerQuest DriveImage, dat werkt heel goed, evenals zn broertje PQmagic. Daarmee gaat het ZEKER.

AvaLaunch
Hail to the ping baby!