Kopie van een kopie

k brand al enkele jaren met nec-1300 dvd brander, en dat gaat prima, behalve als ik een reeds gekopieerde dvd nogmaals wil kopieren.Dan krijg ik permanent een leesfout-melding.
Welke software ik ook gebruik, Nero, Shrink,Decrypter…steeds die foutmelding. :confused:
Wie weet raad?
Edpret

Wat is die foutmelding?

Hai, en welkom alvast namens mij hiero,

Leest je NEC wel gewoon al reeds gekopiërde dvd’s of cd’s?

mzzl Dúnedain

En… zijn de schijven die je met die 1300a geschreven hebt wel leesbaar (op zowel de 1300a als andere drives)?

De melding die ik krijg hangt uiteraard af van de software, dus de ene keer meldt ie: read error, of de andere keer : can’t read file…meestal is het programma zo’n 70% op weg voor er een melding komt.
Ook de andere drive, waarvan me het merk even niet te binnen wil schieten, de standaard meegeleverde bij Aldi PC uit 2002, geeft dezelfde storingsmelding.
De beide drives spelen wel de kopien af.Zij het met enige moeite.
Vriend met andere config. heeft gisteren wel de kopieen gedubt, dus het zit hem niet in de DVD-kopie.
Ik post dit bericht vanaf mijn werk, vandaar dat ik geen info over config. kan geven.
Is een firmware-update een optie?

Ik begin namelijk het vermoeden te krijgen dat het een hardware probleem is…

mzzl Dúnedain

Het feit dat de PC van je maat de schijven wel kan lezen maar jouw PC niet, wil niet per definitie zeggen dat de door jou geschreven schijven gewoon OK zijn. Stel je maat heeft betere leesapparatuur, dan kan het best zo zijn dat deze apparatuur er wel door leest, terwijl dat met menig ander apparaat wellicht niet lukt.

Het zou een goed idee zijn om eens wat kwaliteitsscans op door jou geschreven schijven te doen. Indien je hardware hebt (of kunt beschikken over…) die PO/PI scans kan doen (ook wel PI/PIF scans genoemd), dan zie je snel of er problemen met de schijven zijn; het is aannemelijk dat deze problemen zich vanaf 70% vd schijf voordoen.
Zou je niet op zulke hardware kunnen testen, dan kun je altijd Nero DVD speed eens erop loslaten. Alhoewel dit geen kwaliteitstest is, geeft het wel vaak een aardige indruk hoe een lezer om kan gaan met geschreven media. Immers, wanneer er leesproblemen optreden dan wordt de leessnelheid (geleidelijk) teruggeschroefd. Zie je bij je maat dat het lezen wel lukt, maar dat de leessnelheid fors omlaag gaat, dan kun je haast aannemen dat vanaf dat pung waar de snelheid omlaag gaat de leesbaarheid van de schijf een stuk minder is.