Koelingsprobleem

vbimport

Ik heb me gisteren een geforce 4 ti-4200 gekocht van gainward. Maar ik heb nu een klein koelingsprobleempje. Als ik een spel wil gaan spelen hangt de pc binnen 2 seconden. Nu heb ik de kap aan de zijkant van de pc weggehaald, dan loopt het ongeveer 1 minuut. Als ik een grote ventilator (30x30 cm) naast de pc zet (en aanzet :)) dan werkt de pc pas fatsoenlijk. Het gaat mis op alle resoluties en alle spellen. Windows zelf crasht ook na ongeveer 5 minuten. Ik had eerst een geforce 1 en nergens last van.

Kan dit echt aan de warmte liggen? Zelfs met de zijkant van de pc af werkt het nog niet. De ventilators aan de achterkant van de pc, op de processor en op de geforce draaien allemaal. Wat kan ik hier het beste aan doen?

Ik heb een pentium 3 coppermine 667 mhz, 256 mb ram, 2 hd's van 80 gb, geforce 4, sb live player, sitecom netwerkkaartje en een 300 watt voeding.

Alvast bedankt!

He,

Heb je je computer misschien in een kast staan waar ie z’n warmte niet kwijt kan? Gisteren was het trouwens wel warm buiten ( en daardoor ook warmer binnen ), maar over het algemeen moet de koeler die op de kaart zit het aan kunnen!

Grtz

nee, gewoon in de woonkamer. niet in een kast ofzo. Het was denk ik zo’n 22 graden binnen. Daar moet een pc toch tegenkunnen???

Tuurlijk kan dat.

Overigens is stilstaande lucht een behoorlijk goede isolator. Dus als je je kast fijn openlaat in een kamer zonder goede ventilering , maakt je meer kapot dan dat je kast dicht was (wat wel gecontroleerde airflow kan zijn). Het gaat er om dat de warmte WEG kan.

Start je pc eerst eens op in veilige modus en kijk of de pc er dan last van heeft. Houd een thermometer (die ook waarden tot zo’n 90 graden kan aangeven) bij de warmere delen van je vga kaart (meestal je GPU , wel even oppassen dat je geen ventilatorbladen kapot maakt) en controleer de temperatuur.

Het is een AGP kaart neem ik aan , dus als de GPU op de linkerkant zit , kan een naastliggend PCI kaartje de airflow behoorlijk beinvloeden… Soms zit er rechts zo’n mooi “extra” usb kaartje. Allemaal leuke dingen die de airflow beinvloeden.

nu snap ik het helemaal niet meer.

• als het warm is crasht de pc veel sneller dan als het koud is. Dus dan zou je zeggen dat het aan de warmte ligt
  • als ik de geluidskaart, netwerkkaart, cdrom en burner geen stroom meer geef dan werkt alles perfect bij elke temperatuur. Dan zou je zeggen dat de voeding kapot is (300w zou toch genoeg moeten zijn??)

Hoe kan het nu aan de warmte EN aan de voeding liggen???

Originally posted by wimbon
[B]nu snap ik het helemaal niet meer.

• als het warm is crasht de pc veel sneller dan als het koud is. Dus dan zou je zeggen dat het aan de warmte ligt
  • als ik de geluidskaart, netwerkkaart, cdrom en burner geen stroom meer geef dan werkt alles perfect bij elke temperatuur. Dan zou je zeggen dat de voeding kapot is (300w zou toch genoeg moeten zijn??)

Hoe kan het nu aan de warmte EN aan de voeding liggen??? [/B]

Het gaat er niet zozeer om of het vermogen goed is , maar of de voeding wel stabiele spanningen kan afgeven.

Als je setup/bios een hardware monitor heeft (Waar de voltages , rpm van de ventilatoren en zo in staan) , kijk daar eens een paar minuutjes naar om te zien of de spanningen fluctueren.

Overigens crashte mijn pc laatst ook de hele tijd. Ik had geen idee waarom. Bleek dat mijn Athlon 76 graden Celcius werd. Beetje erg veel. Met de koeler leek niks mis te zijn , echter bleef de cpu 76 graden worden. Dus ik heb me een joekel van een cpu koeler gehaald en nu 55 graden schoon aan de haak.