Koeler(pasta) / hitte vraag

vbimport

eindelijk ff tijd om me systeempie in elkaar te knutselen.

maaruhh kheb alleen de koelpasta die bij me cpucooler zat, van dat ‘‘heatsink silicone compound’’
is dit goed spul of kan ik tog beter ff wat los koelpasta halen?zoja welke?
en hoeveel moet er nou eigenlijk precies op ?
kheb zon gevoel dat ik de vorige keer iets te blij er mee was.

ook voelt de cpucooler die ik heb gekocht, (coolermaster hhc61 silent met heatpipe) naar mijn mening behoorlijk zwaar aan (van koper helemaal) , is dit nie een beetje link met me proccessor… ik bedoel wat als je de kast een keer optilt of snel verschuift?

en nog een apart vraagje, me geforce kaart(ti4200) wanneer ik me hand erop leg voelt ie behoorlijk heet aan, komt echt in de buurt van hitte waar ik me hand gewoon vanaf moet trekken omdat ik anders me vingers brand.(me hand lef ik dus op de bovenkant zoals hij in me kast zit, dus niet de kant waar de ventilator etc zit.)

dit is niet bepaald normaal lijkt mij. kan ook komen door de slechte ventilatie in huidige kast. en weerwar van kabels die de luchtstroom daarboven op nog wat belemmeren.
zal ook is kijken in me niewe systeem wanneer die af is.

maaruh hoe warm worden die kaarten eigenlijk?

kan je niet echt helpen op dit gebied (heb er gewoon niet zoveel verstand van) maar welke proc. koeler heb je ? een zalsman toevallig? want sommige modellen monteer je namelijk anders…

veel koelers plaatsen is alleen maar goed, ik heb er 3 in me systeem (standaard koelers niet meegeteld) en NOG word het heet (68 graden word de cpu) dat je videokaart zo aanvoelt lijkt me niet goed :slight_smile: je kunt op de zalsman site ook eens kijken voor een exemplaar waar helemaal geen koeler op zit, die geleid de warmte af en maakt dus ook geen lawaai, ik wilde die ook kopen maar die zou in de knel komen met de ram reepjes (weet het niet meer precies, maar ging iig niet) dus wel even controleren.

zet voor de zekerheid je computer kast open en laat er een tafelventilator in blazen, wellicht is er ook een programma’tje om te zien hoe heet die videokaart word en of dat normaal is (lees ook eens de nieuwsgroepen van het merk/type)

Over het algemeen is de koelpasta die meegeleverd wordt van voldoende kwaliteit om in normale situaties de warmte goed naar je koeler te geleiden. Ga je echter de boel overklokken dan kan is een mogelijkheid om over te stappen op bv Artic Silver. Dit is ook koelpasta, maar er zit dus een zilveroplossing (oid) in en zoals je misschien wel weet is het een feit “hoe edeler, hoe beter de geleiding”. Zilver is na goud de meest edele stof dus geleid altijd beter dan normale koelpasta. In de praktijk levert het een 5 - 10°C temperatuurwinst op mits goed aangebracht.

Dan komen we gelijk bij de volgende stap aan, hoe breng je de koelpasta aan?
Men neme de koelpasta en brengen een druppeltje aan op de processor. Vervolgens pakt men bv een stanleymesje en verdeelt men de koelpasta over de gehele core v/d processor. Bij een Pentium 4 is dit dus het hele oppervlak, bij een AMD bestaat de core uit het een zwart vierkant vlakje in het midden v/d processor. Het doel van koelpasta is om de oneffenheden in het oppervlak van processor & koelblok op te vullen zodat er een warmte afgifte (van cpu naar koelblok) over een zo’n groot oppervlak is, dus als je het goed wilt doen dan zorg je dat je hele core contact maakt met het koelblok. Zit er lucht tussen je core & koelblok dan zal die een negatieve invloed hebben op de temperatuur van je cpu tijdens gebruik van je computer. Lucht kan nm heel er warm worden in deze situatie. Breng echter een enkel een dun filmlaagje aan (erg dun) want je wilt uiteraard dat de warmte zo snel mogelijk afgevoerd wordt richting je koelblok en niet eerst door een paar mm koelpasta heen hoeft. Ik noem hier nu extreme maten, maar hoe meer koelpasta, hoe meer warmte kan blijven hangen in de pasta, dus je cpu wordt dan warmer. Dun insmeren dus.

Je videokaart. Het is heel normaal dat je kaart extreem warm wordt. Als ik mijn pc een dagje heb draaien dan kan ik m’n videokaart echt niet normaal aanraken. Dan heb ik het dus over het PCB hè, de printplaat. Op de printplaat zitten je geheugenchips, die meestal niet extra gekoeld worden maar wel erg warm worden. Deze warmte wordt afgevoerd op je PCB die het op zijn beurt weer afstaat aan de omgevingslucht. Je GPU (Graphics Processing Unit) heeft vaak wel een extra koeler erop; actief of passief. Actief moet je zien als een fan erop en passief als bv koelribben. Ook je videokaartgeheugen kan je voorzien van koelribben, mits deze er nog niet op zitten. Een andere oplossing om je videokaart te koelen is dmv waterkoeling, maar ik denk dat we nu verder gaan als jij wilt gaan met je koeling.
Maar het is dus geen probleem dat je kaart zo heet wordt. Het is overigens helemaal geen slecht idee om de airflow (luchtstroom) in je kast goed te regelen. Denk hierbij aan aanvoer & afvoer. Bijvoorbeeld 2x 80mm fan aanvoer en 2x 80mm fan afvoer. Als het mogelijk is om een fan vanuit de wand van je kast pal op je videokaart/cpu te richten dan is dit aan te raden aangezien je beide objecten dan direct voorziet van koelere lucht. Doe je dit niet dan worden deze objecten gekoeld dmv de lucht die in de kast hangt en deze temp is vaak een stuk hoger als de temp v/d lucht in de kamer waar de pc staat. (temperaturen van boven de 35°C in je kast is heel normaal.)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, want ik krijg zowat kramp in me vingers v/h tikken! :wink:

Good luck! :smiley:

bedankt wookie !
prima uitleg

ging trouwens perfect met zon stanleymesje :cool:
bedankt voor de hulp

Shadow

You’re welcome. :wink: