Knipperende lamp

Wij hebben thuis in de woonkamer een 4-tal lampen aan de muur hangen welke op één en dezelfde schakelaar zijn aangesloten. Deze lampen zijn voorzien van een spaarlamp.

Toen ik laatst op een avond de handel uit deed viel het me op dat een van de lampen flitste. Na even gewacht te hebben bleken alle 4 de lampen af en toe op te lichten.

Nou heb ik niet het idee dat een overleden dierbare naar mij aan het seinen is, dus zoek ik hier een andere verklaring voor.

Ik ben bekend met het feit dat spaarlampen net als TL’s een soort van buffer vullen alsvorens te ontbranden (ze zijn dan ook niet door te meten, wanneer je ze op defecten wilt controleren).

Maar eh, schakelaar uit zou toch uit moeten betekenen.

Dus, electrotechneuten… kan iemand mij hier een verklaring voor geven.

Een precieze uitleg kan ik je helaas niet geven, maar het is normaal dat lampen gebaseerd op het een of het andere gas dat tijdens het branden ontlaadt nog nalichten. Beeldbuizen doen dit overigens ook (om een andere reden weliswaar).

Edit:

ff wat spelfouten weggehaald :stuck_out_tongue:

Een TL gaat ook iets oplichten van statische electriciteit…misschien dat je daar iets mee kunt :confused:

Het gas in de buis (spaarlamp, tl, whatever) wordt continu gebombardeerd met electronen, dat doet die gasdeeltjes oplichten. Als dat zichtbaar knippert kan dat verschillende oorzaken hebben van een tekort aan gas tot aan een kapotte condensator.

een TL buis, of en PL spaarlamp gaan ook branden als je ze in een Magnetron legt. Een sterke radio zender zal dit effect ook hebben. Het start meganisme van een TL PL wordt gevoed door een trafo, deze ontlaad zich na uitschakeling.

Maar idd, ik zou zelf ook eerst aan het meest logische denken hoor…: “een overleden dierbare”! :wink:

Heb je er niet een verkeerde dimmer tussen zitten?

Hoogspanningsmast in de buurt???

Het is geen gedimde lamp. Hoogspanningsmasten zijn hier niet in de buurt. Wel een zendmast (radio/tv) op 1,5 km afstand.

En ik kan me toch echt niemand bedenken die een beetje gaat staan knipperen met mijn lampen…

De post van -=M@rsZ=- lijkt me dan ook de meest voor de hand liggend. Zal morgen ochtend eens kijken. Die traffo moet dan wel leeg zijn.

Ik heb vanavond Ton op SBS gezien ik vrees dat je last van kwade geesten in je huis hebt :wink:

Paniek neemt hier sterk toe. Wat doe ik hieraan…

Begrijp dat ik het hoofdstuk ‘electrotechneuten’ heb afgesloten en een andere type expert in moet schakelen.

laat eens een tl buis op tafel liggen en kijk daar 's nachts een naar. Als die ook oplicht dan heeft er iets in de buurt een overschot aan electronen. (ik herinner me een natuurkundeexpiriment met een statische lap stof die je over zo’n buis heen haalt en dat die dan gaat oplichten)

oude topic. Actueel probleem.
ik heb namelijk exact hetzelfde.
In mijn slaapkamer. Dit irriteerd me zo mateloos dat ik nu aan het googlen ben hoe dit op te lossen.

Kapotte condensator? Dan zou ik dus gewoon de lamp moeten vervangen.
Dat ga ik eens proberen.

Schakelaar uit, is lamp uit, is helaas iets te simpel gedacht. Dan zou je beide draden moeten onderbreken. (dubbelpolige schakelaar).
Ik wil dat niet doen omdat ik een serieschakeling heb, dan moet ik 2 dubbelpolige wisselschakelaars hebben, die zijn zeldzaam, en dus duur, en moet ik extra draden gaan trekken. Ook krijg je dan meer als 5 draden in de buis, en dat mag niet. Dan zou ik speciaal een extra PVC-pijp moeten aanleggen, speciaal voor de schakeldraden, apart van de voedingsdraden.

Maar ik ben er wel redelijk van overtuigd dat dit theoretisch de beste oplossing is, beide stroomdraden naar de lamp uitschakelen. Dan is uit namelijk ook echt uit! Omdat de 0 nooit 100% spanningsvrij is. (theoretisch wel, in praktijk niet).

Wat ook nog zou kunnen… bedrading is hier 35 jaar geleden getrokken door leken. (waaronder mijn vader). Misschien zijn de fase en nul wel omgewisseld, en staan de schakelaars dus NA de lamp in de schakeling. Dan schakel je de lampen wel uit met de schakelaar, omdat nu eenmaal de kring onderbroken word, maar de lamp blijft dan onder spanning staan.
Nu heb ik zelf wel een hoop vernieuwd en deels zelf aangelegd (op de correcte manier) maar als de fout al ergens eerder in de installatie zit, dan zit die fout bij mij natuurlijk ook…

Dat lijkt me ook een meer logischer verklaring als dat 1 van mijn overleden familieleden me nu flink aan het pesten is…

Maar ik ga eerst eens kijken wat er gebeurt als ik er een andere lamp in draai. Al denk ik niet dat het zal helpen… zoals de poster al zegt… hij had het ook met andere lampen.
Dus denk ik dat ik binnenkort eens de draden om ga draaien.

http://forum.belgiumdigital.com/f16/spaarlampen-in-het-donker-139555-2.html