oude topic. Actueel probleem.
ik heb namelijk exact hetzelfde.
In mijn slaapkamer. Dit irriteerd me zo mateloos dat ik nu aan het googlen ben hoe dit op te lossen.
Kapotte condensator? Dan zou ik dus gewoon de lamp moeten vervangen.
Dat ga ik eens proberen.
Schakelaar uit, is lamp uit, is helaas iets te simpel gedacht. Dan zou je beide draden moeten onderbreken. (dubbelpolige schakelaar).
Ik wil dat niet doen omdat ik een serieschakeling heb, dan moet ik 2 dubbelpolige wisselschakelaars hebben, die zijn zeldzaam, en dus duur, en moet ik extra draden gaan trekken. Ook krijg je dan meer als 5 draden in de buis, en dat mag niet. Dan zou ik speciaal een extra PVC-pijp moeten aanleggen, speciaal voor de schakeldraden, apart van de voedingsdraden.
Maar ik ben er wel redelijk van overtuigd dat dit theoretisch de beste oplossing is, beide stroomdraden naar de lamp uitschakelen. Dan is uit namelijk ook echt uit! Omdat de 0 nooit 100% spanningsvrij is. (theoretisch wel, in praktijk niet).
Wat ook nog zou kunnen… bedrading is hier 35 jaar geleden getrokken door leken. (waaronder mijn vader). Misschien zijn de fase en nul wel omgewisseld, en staan de schakelaars dus NA de lamp in de schakeling. Dan schakel je de lampen wel uit met de schakelaar, omdat nu eenmaal de kring onderbroken word, maar de lamp blijft dan onder spanning staan.
Nu heb ik zelf wel een hoop vernieuwd en deels zelf aangelegd (op de correcte manier) maar als de fout al ergens eerder in de installatie zit, dan zit die fout bij mij natuurlijk ook…
Dat lijkt me ook een meer logischer verklaring als dat 1 van mijn overleden familieleden me nu flink aan het pesten is…
Maar ik ga eerst eens kijken wat er gebeurt als ik er een andere lamp in draai. Al denk ik niet dat het zal helpen… zoals de poster al zegt… hij had het ook met andere lampen.
Dus denk ik dat ik binnenkort eens de draden om ga draaien.