Kleur van de cd's

vbimport

Wat maakt de kleur van de cd’s eigenlijk uit.
Wat is het beste en wat het slechste
en waarom kan ik geen zilvere cd’s kopen.

<BLOCKQUOTE><font size=“1” face=“Verdana, Arial”>quote:</font><HR>Originally posted by Campo:
Wat maakt de kleur van de cd’s eigenlijk uit.
Wat is het beste en wat het slechste
en waarom kan ik geen zilvere cd’s kopen.
<HR></BLOCKQUOTE>
kleur volgens mij geen nix.
beste thats rite[vindt ik]
op sommige herschrijfbare cd’s is het sliver maar kost iets van 40,-

Maakt niet zo veel uit. Groene worden over het algemeen niet meer verkocht. Goud wordt ook al steeds minder. Ik gebruik in 99 % van de gevallen de blauwe VERBATIM. En Fl 40,- voor een zilveren rewritable is een belachelijke prijs; dat kostten ze 4 jaar geleden, nu koop je zilveren rewritables vanaf een gulden of 4. ( Ik tenminste wel…)

Het maak zeker wel uit als je iets voor psx bak dan moet die goud of groen zijn anders lees je psx de cd’s niet.
En voor audio cd is het ook beter om groene cd’s te gebruiken BV> Philips cd’s

Daar gaan we dan…

De kleur heet de Dye van de CD. Dat is de schrijflaag op de CD in combinatie met de reflectielaag (deze is tegewoordig altijd zilver omdat deze beter reflecteert) De dye kleur is afhankelijk van het materiaal waarvan het gemaakt is. Het zijn van die moeilijke scheikundige namen eindigend op ium of zo…niet interessant.

Sommige leeseenheden kunnen door de afstelling van de laser beter een blauwe CD lezen als een groene. Zo hebben bijvoorbeeld Philips CD-ROMS problemen met een groene dye. Kwestie van proberen welke het beste werkt. De een zegt blauwe, de ander zegt groene. Persoonlijk heb ik liever blauwe.

Djeez…weer 10 minuten verder en lamme vingers

Ik zweer bij GOUDEN (Arita’s of Kodak)

Ik heb ergens op internet cd’s gezien met een zwarte onderkant.
Leuk voor je psx spellen

was wel een duitse site…

die cd van 40 piek was vroeger ja
maar ik heb ze nooit meer gekocht omdat ze klote zijn [met audio]

Voor PSX cd’s maakt het ook geen reet uit welke kleur. Ik brand ALLES op blauwe VERBATIM en nog voornamelijk PSX. Het is gewoon een kwestie van kwaliteitshardware, dan kun je psx ook op 8speed of zelfs 12speed branden.

Blauwe cd’z gaan 25 jaar mee, groene en gouden minder lang. Dit stond ooit eens in de CT, alz je precies wil weten moet je maar fff goed gaan zoeken!

Maar wie wil er over 25 jaar nog een cd hebben van een oud verrot spelletje…???

Greetz Mike,

Hoe kunnen ze dat nou weten
25 jaar geleden gebruikte ze nog ponskaarten!!

Moet niet gekker worden!!!

Greetz Reboq

Ze gebruiken gewoon speciale verf of zoiet

dus je kan zelfs fluogroen hebbe

<BLOCKQUOTE><font size=“1” face=“Verdana, Arial”>quote:</font><HR>Originally posted by paulus:
Voor PSX cd’s maakt het ook geen reet uit welke kleur. Ik brand ALLES op blauwe VERBATIM en nog voornamelijk PSX. Het is gewoon een kwestie van kwaliteitshardware, dan kun je psx ook op 8speed of zelfs 12speed branden. <HR></BLOCKQUOTE>

Bij mij maakt dit wel degelijk uit. Als ik MMORE gebruik (blauw), dan moet de psx er niets van hebben, gebruik ik daarintegen Philips (blauw/groen) dan doet ie het wel. Heeft niet met mijn hardware te maken.

BTW als ik die MMORE dan met Bleem! of VGS probeer te spelen, doet ie het wel.

ik fik meeste psx`en gewoon op mmore geen problemen er mee werken als een trein wel erg vaag probleem dan gamefreak kan wel wezen dat je ze op een tehoge snelheid brand

dan doen ze het ook niet,voor me eigen gebruik ik altijd philips perfect voor alles

<BLOCKQUOTE><font size=“1” face=“Verdana, Arial”>quote:</font><HR>Originally posted by paulus:
Voor PSX cd’s maakt het ook geen reet uit welke kleur. Ik brand ALLES op blauwe VERBATIM en nog voornamelijk PSX. Het is gewoon een kwestie van kwaliteitshardware, dan kun je psx ook op 8speed of zelfs 12speed branden. <HR></BLOCKQUOTE>

Jouw statement luidt: kleur maakt niet uit, als het maar blauw is en Verbatim is.
Ja, dat zijn toevallig goede cd’s, dat wel.

want voor kleur cds voor auto heb mmore geprobeerd en arita bij jvc geen probleem maar bij andere merken cdspelers wel problemen (sony,kenwood,pioneer)

Tsja , ik ben wel wat eenkennig wat die verbatim betreft. MMORE wil ik echt no more, want dat was me toch een party bras. Maar ik heb voorheen ook veel op goud en groen gebrand, ook zonder problemen. Het ligt toch meestal aan de brander heb ik wel gemerkt. PSX lasers zijn (zeker bij intensief gebruik) gevoelig voor slijtage en als de cd dan met een brander gemaakt is die er al aardig wat uurtjes op heeft zitten, wil het nog wel eens gebeuren dat ie hapert of het gewoon niet doet. Maar nu beginnen we aardig van de topic af te dwalen.

<BLOCKQUOTE><font size=“1” face=“Verdana, Arial”>quote:</font><HR>Originally posted by RDJ:
[b]ik fik meeste psx`en gewoon op mmore geen problemen er mee werken als een trein wel erg vaag probleem dan gamefreak kan wel wezen dat je ze op een tehoge snelheid brand

dan doen ze het ook niet,voor me eigen gebruik ik altijd philips perfect voor alles[/b]<HR></BLOCKQUOTE>

Ik brand alles op 4X dus dat is helemaal niet zo snel. Ik ga toch voor die Philips. Welke snelheid brand jij dan?

<BLOCKQUOTE><font size=“1” face=“Verdana, Arial”>quote:</font><HR>Originally posted by KOekiE:
[b]Daar gaan we dan…

De kleur heet de Dye van de CD. Dat is de schrijflaag op de CD in combinatie met de reflectielaag (deze is tegewoordig altijd zilver omdat deze beter reflecteert) De dye kleur is afhankelijk van het materiaal waarvan het gemaakt is. Het zijn van die moeilijke scheikundige namen eindigend op ium of zo…niet interessant.

Sommige leeseenheden kunnen door de afstelling van de laser beter een blauwe CD lezen als een groene. Zo hebben bijvoorbeeld Philips CD-ROMS problemen met een groene dye. Kwestie van proberen welke het beste werkt. De een zegt blauwe, de ander zegt groene. Persoonlijk heb ik liever blauwe.

Djeez…weer 10 minuten verder en lamme vingers [/b]<HR></BLOCKQUOTE>

dit is goed begonnen, laat ik echter iets praktischer samenvatten. De kleur van de Dye heeft wel een invloed op de qualiteit van de cd’s, maar de densiteit van die kleur is wat eigenlijk bepaald hoe goed een cd is! het materiaal zorgt voor de kleur en heeft een heel duidelijk gevolg: groene cd’s hebben een data-carrier garantie van 5 jaar, goud 25 jaar en blauw als ik me niet vergis 200jaar. Vandaar dat groen verdwenen is en goud dezelfde weg op gaat.

Het feit dat sommige fabrikanten besparen op de densiteit of de hoeveelheid Dye-materiaal dat ze gebruiken maakt dat de Dye soms te dun wordt waardoor de writers te grote gaten erin branden. Hierdoor zijn ze niet of slecht leesbaar in sommige spelers.

Ik gebruik al meer dan een jaar goede blauwe cd’s (PRINCO en TDK) en die werken perfekt met mijn playstation, auto-cd speler, portable, enz.

Geloof me vrij. Een goede CDR heeft een felle blauwe kleur. Dikwijls wordt dit ook meer grijs achtig…

Ervaring heeft mij geleerd dat groene cd’s na ongeveer een jaar naar de klote zijn.
Goud gaat een stuk langer mee, maar naar mijn mening zijn blauw/zilveren toch echt de beste.

Just my 2 cents…

Djewst