Klein geheugen probleempje

vbimport

Ik draai windows 98 op een pc met reeds 2 modules van 128 mb beide op 133 mhz, nu wil ik de module die ik vandaag gekocht heb, erbij insteken 1x256 mb 133 mhz in het laatste dimm slot (waren er 3 in totaal). Hij start dan nog wel op, krijg ik verschillende fouten

• msgrv32.exe …
  • beveiligings fout in windows gelieve de computer opnieuw op te starten …
  • kernel386.exe

Dus d8 ik gewoon ff reinstallen, tot mijn groot ongenoegen, liep de installatie gewoon telkens vast. En heb ik besloten de 2x128 mb modules er uit. Nu bolt alles perfect. Maar vanaf ik ze alle 3 gebruik, blijven de foutmeldingen komen. Komt dat gewoon omdat je dat 3e dimmslot niet kunt gebruiken(zal wel niet waarom zetten ze het er anders op ;), of defect is

Het is bekend dat Windows 98 bij 512MB of meer problemen gaat geven. Soms is dat echter niet het probleem.

Enkele oorzaken:
-mobo wil niet meewerken met verschillende soorten dimms
-sommige dimms willen niet samenwerken
-win wil niet samenwerken met verschillende soorten dimms

deze problemen komen overigens het meest voor bij merkloze dimms…

als je je geheugen wilt testen moet je eens Memtest X86 (linux programma, boot vanaf disk) gebruiken, te vinden op http://filewatcher.org/file_i/20707501/memtest86-.html
ps deze memtest duurt nogal lang (bij mij een uur of 2) maar je weet dan wel echt wat en waar een probleem is…

Originally posted by Dee-ehn
[B]Het is bekend dat Windows 98 bij 512MB of meer problemen gaat geven. Soms is dat echter niet het probleem.

Enkele oorzaken:
-mobo wil niet meewerken met verschillende soorten dimms
-sommige dimms willen niet samenwerken
-win wil niet samenwerken met verschillende soorten dimms

deze problemen komen overigens het meest voor bij merkloze dimms…

bovenvernoemde oorzaken zijn het dus al niet :wink:

zat reeds merkgeheugen van infinion in & mtec heb er gewoon een latje van mtec(256) bijgestoken, maar dat wil niet meer :frowning:

ik denk eerder dat het 3e dimm slot op men mobo defect is, de dimm ging er ook niet echt gemakkelijk in terwijl met de andere 2 dat wel aardig ging :wink:

Helaas moet ik je gelijk geven sommige moederborden die 3 geheugen banken hebben en je gebruikt ze alle 3 krijg je instabiliteits problemen haal je er 1 uit functioneert alles weer naar wens.Hier hebben sommige chip/versies fabrikanten problemen mee.
Dit ligt er ook aan welke chipset voor de nordt en soudbrige wordt gebruikt.Van elke moederbord fabrikant hoor je wel eens van die problemen mijn CUSL2 bord met 3 banken draait op 2 perfect en 3 doet hij heel raar
:cool:

Probeer eens om alleen die 256 in de 3e rij te doen. Of 1e rij 256 en 2e rij 128.
Wat je ook kunt proberen is om je mem via je bios even op 100mhz te zetten! Had dat probleem dus eerst ook dat 2 dimms (zelfde merk) niet samen wilde in me mobo op 133mhz, op 100 deden ze het toen vreemd genoeg wel! :confused:

Probeer het eens zou ik zeggen… you never know! :stuck_out_tongue:

Originally posted by Wookie
[B]Probeer eens om alleen die 256 in de 3e rij te doen. Of 1e rij 256 en 2e rij 128.
Wat je ook kunt proberen is om je mem via je bios even op 100mhz te zetten! Had dat probleem dus eerst ook dat 2 dimms (zelfde merk) niet samen wilde in me mobo op 133mhz, op 100 deden ze het toen vreemd genoeg wel! :confused:

Probeer het eens zou ik zeggen… you never know! :stuck_out_tongue: [/B]

had ik ook al gedaan

Rij

1 - 2 - 3
1.1 128 128 256
1.2 256 128 128
1.3 128 256 128
1.4 256 / /
1.5 128 128 /

De combinaties 1.2 werkt wel, installeert alles, maar in win98 loopt het weer fout
De combinaties 1.1 & 1.3 werken ook, gedurende win98 installatie loopt ie verscheidene malen vast
De combinaties 1.4 & 1.5 lopen niet vast gedurende installatie en werken perfect

Rarara, waar ligt het probleem

misschien helpt dit ook wat, het mobo dat hier gebruikt wordt is een MSIK7TPRO (6330)

Originally posted by Mattel007
misschien helpt dit ook wat, het mobo dat hier gebruikt wordt is een MSIK7TPRO (6330)

Ik heb het MSI K7T Turbo (6330) en heb nog nooit problemen met het geheugen gehad… en ik heb alle 3 de banken bezet (normaal 3x 128 merkloos, 1 maal heb ik er 2x 128 en 1x 256 opgehad om te testen voor iemand en ook dat werkte prima (altijd merkloos geheugen btw)…

Is je DIMM slot misschien een beetje vuil? (stof?)…

andere (domme) gok: bios upgrade…
eigenlijk vind ik deze suggestie waardeloos maar als je geen clue meer hebt zou ik overaal gaan zoeken…

ik zal hem volgende week anders wel is binnendoen bij men compuwinkel
zien wat hij weet te vertellen

Had je het nou ook al eens geprobeerd met de dimms op 100mhz?! Deed het eerst bij mij ook nie samen op 133mhz! :frowning:
Nu 2x256 zonder probs! (op 137mhz)
Probleem ligt lijkt mij zo dat je dimms nie willen samen werken! Das dus minder ja!

werkt helaas ook niet :frowning:

Weet je wat je es zou moeten proberen…WindowsY2K proberen te installen met al je banken vol…ik denk namelijk dat het gewoon aan windows ligt…

bij mij loopt windows 98 trouwens wel stabiel op 512…en zelfs daarna nog met 128 erbij…maar 1024 trok ie niet meer…:stuck_out_tongue:

lol

Originally posted by Mattel007
lol

hehe, maar ik zou het echt proberen hoor…zal je zien dat WinY2k het gewoon wel doet :stuck_out_tongue:

Heb een tijdje win98 op 768 mb laten lopen, en dat werkte perfect. Had geen problemen, maar toch maar win2k erop gezet en werkt stabieler.

enne Mattel, pas maar op dat je je mobo niet opblaast :wink: zoals mij overkwam… :smiley:

sja ik heb dus ook op 768 stabiel gedraaid…maar nu maar weer gewoon winy2k met 512 lopende :stuck_out_tongue:

Originally posted by wilma

Da’s geen wet van Meden en Perzen; heb ook een CUSL2 bordje van Asus; op 1e en 2e bank 128MB en op 3e 256MB>>3 merken en daar heb ik geen enkele probs mee

en welk OS?

Mattel,

Let eens op volgende kenmerken bij de geheugenlatjes:

• zijn ze single-sided (dus aan één kant chipjes erop) or double-sided (aan twee kanten chipjes erop).
    Ik heb bij veel machines al meegemaakt als je bv 2 latjes met double-sided geheugen erin steekt dit nog perfect werkt en vanaf je er eentje bijsteekt die aan één kant chipjes heeft het opeens niet meer werkt! Hangt ook veel af van het merk!
    Zou goed kunnen dat het zoiets is, prorbeer het eens.

Originally posted by -=HeadLesS=-
[B]

en welk OS? [/B]

Ik heb thuis ook een Asus Cusl2 mobo’tje, met alle 3 de geheugenbanken in gebruik dus hij ondersteund het wel degelijk (3x 128mb sdram pc133 allemaal kingston)

allemaal dubbel sided