Klein beetje off topic (misschien ook niet eigenlijk)

vbimport

Als je drinken in je toetsenbord (of hoe je het ook noemt) laat vallen krijg je kortsluiting (althans, dat is wat ik hoor van mensen). Maar wat is nou eigenlijk kortsluiting? Toch zeg maar, doorverbinden van twee delen op de printplaat ofzo?

Ook zeggen die mensen dat dan je hele pc naar de klote gaat, maar komt dat omdat er dan opeens meer stroom in de pc komt (omdat die niet in toetsenbord wordt gebruikt meer) of is het gewoon niet waar?

Het enige wat je sloopt is je toetsenbord als er drinken in laat donderen.
Vanaf je toetsenbord kan je je PC niet slopen, ook niet als je er drinken in gooit.

Kortsluiting is eigenlijk het beste te omschrijven als dat de stroom direct van een punt naar het andere punt gaat, zonder het desbetreffende traject af te leggen.

Let wel: Dit is de beste omschrijving in my opinion
(kan zelf nl. geen betere bedenken :p)
Maar ja, het is dan ook twee jaar geleden dat ik me in die stof verdiept hebt.

Enig ander persoon met meer kennis daarvan is welkom om zijn definitie van kortsluiting te posten.

Hiero op mijn werk blijft de ‘A’ toest hangen…
Perongeluk Fristi overheen gegooid, vrij lastig want ik heb de a nogaal vaak nodig :slight_smile:

aaaaaaaaah…zo.! das lastag! :wink:

Op mijn werk is het zo dat ik wel water bij een pc mag gebruiken maar koffie of fris ho maar…Zeggen ze dat water minder schade aanricht :slight_smile:

Is ook wel een klein verschil tussen een glas water en een glas cola he :wink:
ik zou zeggen was u eens met cola en ge weet hoe dat arme toetsenbord zich moet voelen :stuck_out_tongue:

grtzz
poorhaas

Het enige wat ooit in mijn toetsenbord is gekomen is

a. veel stof
b. een lens :slight_smile: (die ik er wel uit heb gekregen makkelijk overigens)

Originally posted by jojk
Ook zeggen die mensen dat dan je hele pc naar de klote gaat, maar komt dat omdat er dan opeens meer stroom in de pc komt (omdat die niet in toetsenbord wordt gebruikt meer) of is het gewoon niet waar?

Theoritisch hebben ze gelijk namelijk een kortsluiting(eigenlijk heet het gewoon sluiting) is gewoon dat je dus de binnenkomende spanning direct wegvoert zonder tussenkomst van een weerstand.

Als je nu geen weerstand had dan was der helemaal niks aan de hand geweest maar jammergenoeg hebben we dat geluk niet omdat de draad die je gebruikt ook een weerstand heeft hoewel die zeer klein is en daar zit het probleem nu in. Namelijk hetgeen wat bekent is is dat de stroom afhankelijk is van de spanning en weerstand. Hoe kleiner de weerstand hoe hoger de stroom(formule U(spanning)=I(stroom)R(weerstand) deze formule wordt ook vaak zo genoemd V = IR of V=AR hoe zulke mensen daarbij zijn gekomen weet ik niet en het is ook wijzer om U=IR te handhaven want dat doet de NEN 1010 ook.

Maar vaak is het al zo als de stroom in je toetsenbord hoger word dat al eerder de IC of een spoor doorbrand dan dat de stroom bij de moederbord aankomt en uit eigenervaring kan ik wel vertellen dat de meeste toetsenborden nogal veel kunnen hebben maar het is beter te voorkomen. Zelf haal ik 1 keer in de zoveel tijd de toetsenbord wat uit elkaren en maak hem danwat schoon en als i echt voort te smerig is dan is het voort tijd voor een ander.

Resten van snacks en boterhammen: dat is de grootste afvalfractie die wetenschappers terugvonden tussen de lettertjes van toetsenborden. Het onderzoek van toetsenborden wees uit dat elke maand twee gram vuil tussen de letters sluipt. Naast voedselresten vonden de onderzoekers ook vuil afkomstig uit neus en oren en van onder de vinger- en teennagels, as van sigaren en sigaretten en dode insecten.

mzzl

kortsluiting is simpelweg gezegd dat de stroom gelijk van het beginpunt maar het eindpunt van de stroomkring gaat zonder dat er componenten tussenkomen…

psyduck geeft een prima volledige uitleg :slight_smile:

ennuh bij mij is er in het verleden over mijn Cherry ook wel eens een pilsje gegaan… na lang drogen en veel op de knoppen rammen deed het dingetje het weer… alleen de G bleef wel eens plakken :smiley:

(gelukkig heeft me logitech dat nog niet hoeven ondergaan :slight_smile: )

Originally posted by Dee-ehn
[B]alleen de G bleef wel eens plakken :smiley:

(gelukkig heeft me logitech dat nog niet hoeven ondergaan :slight_smile: ) [/B]

ik had van jou toch wel gggggggggggggggggggggelkkig verwacht :stuck_out_tongue:

tussen imijn lettertyjes zit een stukje blauw folie van een paaseitje. (wes wel lekker trouwens :stuck_out_tongue: ) verter zie ik ook een zooi stof. Maar mij boeit het niet zo, ofmdat elke latter het nog goed doet. (soems een beetje té goed. veel te veel mistyps :frowning:

Er zit nog een beetje Rode Vodka tussen de R en de D! Overigens geen problemen hierdoor ondervonden!
Is eigenlijk ook helemaal nie interessant! :wink:

In mijn 3,5 jaar als techneut ben ik al heel wat zooi tegengekomen.

De leukste anekdote is dat uit een toetsenbord van een cofeeshop bijna zoveel spul eruit kwam dat je er gerust nog een vette joint van kon draaien.

Verder heb ik insecten gezien , diverse menselijke deeltjes (vingernagels , zweetplekken etc).

Een toetsenbord bestaat binnenin meestal maar uit een 3 of 4 folielagen die het contact leggen ,dan is er een chip die dat hele matrix bekijkt en dit doorstuurt naar de kabel.

Het toetsenbord krijgt voeding en klokfrequentie van het moederbord (bij een cordless dus niet , daar regelt het ontvangstkastje dat)

Die chip zit op de meeste toetsenborden rechts- of linksboven. Dus mocht je ooit een vochtige substantie er op laten vallen, zorg ervoor dat het NIET daarnaartoe loopt ; dan is er weinig kans op gevaar.

Een kortlsuiting is een verbinding tussen twee elektrische delen via de kortste weg mogelijk , dankzij een (hulp)stof die dit geleid.
Verder kan het ook een overslagspanning zijn. Als de spoortjes van een print bijvoorbeeld te dicht bij elkaar liggen en de stroom/spanning is hoog genoeg , dan kan die “overvonken” naar de andere kant , omdat ie dan sneller bij de aarde is.

Een stroom wil zo snel mogelijk richting massa en kiest daarvoor de makkelijkste korste weg met de minste weerstand.

Als je als electricien bijvoorbeeld met je linkerhand in een gloeilamp aan het porren bent en de spanning zit er nog aan , dan vliegt de stroom via je linkerhand richting grond (de korste weg). Hierbij komt de stroom door het hart en het is gedaan.

Het beste zou zijn is dat de elektricien zijn beide voeten van de grond had of zodaning geisoleerd dat zelf een paar Ampere er niet doorheen komt.

Elk elektrisch apparaat moet je daarom ook aarden… dan gaat de stroom niet via jouw eigen lichaam.

Elk elektrisch apparaat aarden , behalve een viegtuig :slight_smile:

Yakkie, stof, haren, restjes chips en nog meer onsmakelijke plakkerige troep zit er onder mijn sleutelbord!

Je toetsenbord is idd niet altijd kapot als er vloeistof inkomt. Zo heb ik al eens een hele kop koffie in vader’s toetsenbord gegooid. Gelijk toetsenbord druit en onder de kraan uitgespoeld. Toen een uurtje in de zon laten liggen en hij was weer zo goed als nieuw:).

Toen ik mijn pc een jaartje had of zo, heb ik er een lekker vol glas cola over gemorst (toppunt : ik drink geen cola :rolleyes: ). Klavier een beetje uitgeklopt en alles werkte nog. Vervelend detail : alles wat er daarna aan stof, haar en dergelijke tussen viel, plakte er lekker in. Bovendien durft mijn broertje wel es met zijn vieze handjes op het keyboard tokkelen. Maar dat maak ik schoon met Ajax (nee ik ben geen voetbalsupporter). Zo fris en zo proper (aan de buitenkant toch).

kortsluiting : stroom van punt a naar b zonder een weerstand tegen te komen

rechtstreeks van ene pool naar andere zonder een of ander verbruiker tegen te komen

je toetsenbord kapot door drinken? lijkt me wel vaag hoor, ok het zal wat plakken maar kapot? neuh :slight_smile: heb hier ook wel al af en toe wat op gemorst en het werkt nog steeds