Keuze writer

Hi,
ga mij dvd writer kopen, ma geraak er echt niet uit wat ik moet kopen, naar hier rond te leze de ene zegt pioneer andere benq,

help me out
zou graag dvd + / - branden
en geld is geen probleem
maar is het niet beter nu een 4x te kope ipv 8x speed omdat toch nog bijna geen enkele media dit ondersteund,
mag zowel intern als extern zijn
bouw toch rond die interne kastje via usb
bedankt voor het advies op voorhand

Allereerst hai en welkom namens mij hiero,

Ik heb zelf en Pioneer A06D of 106D DvD brander waar ik goed over te spreken ben. De NEC 1300 (A) is ook een goede. of de NEC 2500 Wil je wat meer details weten moet je eens de search tool gebruiken. Type maar in iets in de trant van : welke DVD Brander en er rolt vanzelf iets uit wat je misschien kunt gebruiken. Ook staat er vaak wat meer info over de desbetreffende brander bij.

mzzl Dunedaïn

Als je nog even kan wachten, dan is het misschien een goed idee een zogenaamde double layer DVD writer te kiezen. Dan kan je 9GB op een schijfje zetten in plaats van 4,5GB dus hoef je DVD9 niet meer om te zetten naar DVD5 (wat meestal kwaliteitsverlies tot gevolg had).

Indien het dringender is, dan heb je verschillende opties voor een “gewone” DVD±RW (4,5GB). Ik heb onlangs een NEC 2500A 8x gekocht voor 108 €. In het engelstalige gedeelte van deze site zijn er een aantal problemen mee gesignaleerd, maar daar heb ik met mijn drive nog niet veel van gemerkt.

Zoals je zegt, zijn 8x media nog niet zo goed verkrijgbaar, maar het prijsverschil tussen een 8x en een 4x DVD±RW drive is niet erg groot. De NEC 1300A (4x) kost nog ongeveer 90€, dus dan ge je misschien betere voor nieuwere 8x technologie van ~110€.

De Plextor 708A 8x DVD±RW is uiteraard ook een mogelijkheid. Die kost tegenwoordig ~180€, wat best weinig is voor zo’n Plextor. Maar natuurlijk wel een stuk meer dan de gemiddelde 8x drive. Je betaalt dan bij voor de betere support (firmware-upgrades, garantie), kwaliteit en ja, ook een stuk voor het merk.

wanneer komen die double layers uit?
maar is dat waar dat die double layers niet leesbaar zijn op “gewone standalone” dvd spelers?

-die DL schijfkes kunde alleen lezen in de writer
-dus al niet geschikt voor films
-en ook moet gans den dvd vol staan om te kunnen brannen

da zei iemand die ik kende is dat waar…??

Ik heb hier al heel wat over opgevangen, en ik zal de links posten ALS ik ze terug kan vinden.

1. De dubbelgelaagde dvd’tjes zouden moeten afspelen in gewone dvd-spelers. Het specificaties van de beschrijfbare DVD9 schijfjes zouden binnen de iso-normen vallen die de dvd-spelers ondersteunen. Let wel op: Zou moeten!
    http://www.hardware.info/nieuws.php?id=2591
    (vierde paragraaf)

2. Waarom moet een schijfje hélemaal vol staan? Dit lijkt me onlogisch.

3. Er bestaat al een dual layer schrijver die gebaseerd is op de NEC2500a. Met aanpassingen in de firmware is het technisch gezien mogelijk om een ‘gewone’ schrijver op te waarderen naar een dubbelgelaagde schrijver. De voorwaarde is wel dat de laser sterk genoeg moet zijn. (Zoals bijvoorbeeld bij een 8x schrijver :slight_smile: )
    Ik denk echter niet dat de fabrikanten deze optie zullen toevoegen met nieuwe firmware, maar daar hebben we dan weer hackers voor :slight_smile: