Als je nog even kan wachten, dan is het misschien een goed idee een zogenaamde double layer DVD writer te kiezen. Dan kan je 9GB op een schijfje zetten in plaats van 4,5GB dus hoef je DVD9 niet meer om te zetten naar DVD5 (wat meestal kwaliteitsverlies tot gevolg had).
Indien het dringender is, dan heb je verschillende opties voor een “gewone” DVD±RW (4,5GB). Ik heb onlangs een NEC 2500A 8x gekocht voor 108 €. In het engelstalige gedeelte van deze site zijn er een aantal problemen mee gesignaleerd, maar daar heb ik met mijn drive nog niet veel van gemerkt.
Zoals je zegt, zijn 8x media nog niet zo goed verkrijgbaar, maar het prijsverschil tussen een 8x en een 4x DVD±RW drive is niet erg groot. De NEC 1300A (4x) kost nog ongeveer 90€, dus dan ge je misschien betere voor nieuwere 8x technologie van ~110€.
De Plextor 708A 8x DVD±RW is uiteraard ook een mogelijkheid. Die kost tegenwoordig ~180€, wat best weinig is voor zo’n Plextor. Maar natuurlijk wel een stuk meer dan de gemiddelde 8x drive. Je betaalt dan bij voor de betere support (firmware-upgrades, garantie), kwaliteit en ja, ook een stuk voor het merk.