Kerstmuts

vbimport

het is een colum van youp van 't hek ik senk dat ie hier thuis hoort, zo niet is er vast wel iemand die em verplaats.:slight_smile:
De weerman heeft sneeuw beloofd, dus regent het. Het wordt een zeiknatte herfstkerst. Heel Nederland heeft zijn coniferen en Intratuinberkjes volgehangen met kerstboomlampjes. Het is namelijk Kerstmis, dus moet het gezellig zijn. En kerstboomlampjes geven die sfeer. Mochten de vrienden van Bin Laden een bommetje op ons land willen gooien, dan zijn we vanuit de lucht goed te zien.

Wat kan Kerstmis gruwelijk zijn. We werden dit jaar bij ons thuis ook weer verblijd met een paar kerstkaarten met martelbaby's erop. Een foto van de verse peuter met een kerstmuts op. Soms meerdere kinderen en af en toe zelfs het hele gezin. Meestal is de foto in september genomen. En dat is te zien.

Afgelopen zondag raakte ik verzeild in het Limburgse Valkenburg. Daar hadden ze in de grotten een kerstmarkt georganiseerd. Als je naar binnen wilde, moest je ongeveer een uur in de rij staan. Ik heb de rij gezien. Duitse windjackgezinnen met allemaal een kerstmuts op. Sommigen hadden ook nog een verdwaalde schoonmoeder mee. Ook met een muts? Ja!

Vannacht wandelde ik van mijn favoriete Groningse café De Sleutel naar mijn comfortabele Hotel de Ville. De kortste weg is door de hoerenbuurt. Daar is het altijd Kerstmis.

Ik heb deze route al vele malen in mijn leven gelopen en ik moet elke keer weer lachen als ik een langsfietsende student een beetje medelijdend naar me zie kijken. Het heeft ook wat treurigs: zo'n klein mannetje, middelbare leeftijd, redelijk succesvol in het theater en dan 's nachts om een uur of drie in een vreemde stad helemaal alleen door een ros straatje. Bikinimeisjes in laag bij de grondse skyboxjes tikken tegen de ramen. Ik dank voor de aandacht en knik vriendelijk terug.

Een meisje likt met haar tong tegen de ruit. Ik ga er van uit dat ze denkt dat dat er erotisch uitziet. Valt nogal mee. Ik wil haar wel als interieurverzorgster. Lijkt me lekker. Dan vraag ik haar of ze elke vrijdag de schuifpui wil likken. In bikini uiteraard. En met een kerstmuts op.

Ik mijmerde al wandelend nog wat na over de beeldschone roeister van Aegir, die mij in de kroeg vertelde dat ze met gemak honderdvijfendertig kilo boven haar hoofd kon slingeren. Haar aardige vrienden bevestigden dit. Ze deed dat ook wel eens met mensen. Vooral lastige mannetjes. Ik vond het een mooi moment om te vertrekken.

In het hotel scharrelde ik nog wat door de vrijdagkranten en werd erg vrolijk van een bericht over een erotisch getint kerstdiner bij de Partij van de Arbeid. Er waren wat blote-tietendanseressen op een podium verschenen. Vooral de feministen (of is het feministes?) waren boos geworden. Ze vonden het dansje ronduit seksistisch. Rick van der Ploeg, het door zijn eigen partij uitgekotste, chronisch met zichzelf tevreden parmantje van de partij, had zich tussen de schaars geklede dames gewurmd en tegen de protesterende partijgenoten geroepen dat de ranzige nachtclubact bedoeld was om het lesbische deel van de fractie te behagen. Da's pas humor! Heeft Melkert ook meegeloeid? Bronstige Adje met een kerstmuts op!

De werkelijkheid overtreft altijd mijn stoutste fantasieën. Ik las een bericht over een Utrechtse rechter, die een Salomonsoordeel moest uitspreken over een urn as. Gescheiden ouders ruzieden over de resten van hun gecremeerde kind. De wijze rechter heeft geadviseerd dat ze eerlijk moeten delen. Ik zie die mensen nu zitten met dat

cokedealersbalansje, waarop ze theelepeltje voor theelepeltje hun kind uitscheppen. Hoop niet dat een van de twee verkouden is. Voor je het weet nies je je halve kind over je ex.

Bij ons thuis kan dat een aardig probleem worden. Mijn vrouw is voor cremeren en ik ben voor begraven. Dus als een van onze kinderen na de scheiding overlijdt, kan dat nog interessant worden. Moet ik dan met een cirkelzaag de rouwkamer in? Eerlijk delen? En welke helft krijg ik dan? Ik stel voor dat we kop of munt doen. Als ik win, kies ik voor de bovenste helft en vraag ik aan de beeldschone roeister of ze het kindsdeel het heelal in wil slingeren. Ver weg van de mensheid.

Hoe ver?

Zo ver mogelijk!

Youp van 't Hek 22 december 2001

youp roelz!!! in welke krant schrijft hij het column? Het Parool toch? of was het de NRC of een adnere?

in de nrc

okay weet ik dat ook weer :slight_smile:

JOEPIE!
Mjah, Youpie roelt :slight_smile:
Wie hep zijn nieuwe cd op mp3 :slight_smile: ?

Je kunt bij NRC elke week de column lezen. Die van 29 dec lees je hier.