Kabelaansluiting

Ik heb mijzelf gisteren eens ingeschreven voor kabelinternet bij Essent. Op dit moment draait mijn thuisnetwerk op Winroute en maak ik gebruik van een ISDN verbinding.
Nu is het officieel zo dat je met de kabel maar 1 pc mag gebruiken, en voor elke volgende pc je een aparte aansluiting zou moeten nemen a 9,95 per maand.

Aangezien ik dat een beetje overdreven vindt wil graag weten met wat voor software ik kan dat kan afschermen. Er is mij verteld dat het bij de provider zichtbaar zou zijn als er meerdere IP addressen zouden worden gebruikt via de kabel. Ik neem aan dat dat dan in hun eigen software is ingebouwd.

Verder ben ik ook wel geinteresseerd in de ervaringen van andere gebruikers van Essent.

Bedankt,

Ik heb nu ongeveer 11/2 jaar een @home aansluiting en heb hier nu 5 computers via een Linksys Router http://linksys.com/ aangesloten en heb van een 1 computer een Ftp Server gemaakt (alleen toen ik een keer een hub ertussen had staan heb ik een mail gekregen:( toen had ik nog geen Router of nad software daarna nooit meer iets gehoord):slight_smile: .Verder zou ik je willen aanraden de software die Essent levert NIET te installeren daar je computer en verbindingen dan trager worden.Verder is een Firewall geen overbodige luxe bijv http://www.zonelabs.com/ de snelheid is verder uitstekend te noemen alleen het Uploaden (max.16KB)zou wat sneller mogen gaan .Over je vraag naar een programma voor Internet te delen raad ik je dit programma aan http://www.sygate.com/products/gate_ov.htm
Hier kun je lezen hoe je die moet configureren http://www.thijs.nl.nu/ recht boven in de hoek internet delen met dank aan onze vriend Thijs.
Heb je nog wat vragen dan horen we het wel.
PS
Eventueel een Ftp server niet 24/24 aan laten staan en vaker van poort verwisselen .:wink: Ze scannen op welke poorten je aan hebt staan dus alles goed configureren dan zou alles goed moeten gaan.
Groetjes

Internet connection sharing van Windows werkt prima. Zorg er voor dat je 2e netwerkkaart een vast ip adres heeft (192.168.0.1) en de andere pc een andere vast ip adres (192.168.0.2 enz.)
Geeft op de 2e pc aan naar welke host gezocht moet worden en alles zal prima werken.
Voor ics werkt alleen ZoneAlarm pro met hoge veiligheid settings.

Als je geen geld aan een hardware matige router wilt uitgeven (zo eentje als NH heeft) kun je het ook oplossen met een softwarematige router. Als je het simpel wilt houden dan kan ik Freesco aanbevelen.

Freesco is een linux-based standalone software router. Dit stukje kan al routeren op een 386 met een floppy drive en 6mb geheugen. Zelf heb ik dit lopen op een P1-133 met 48MB, maar dat is al vette overkill…
Freesco heeft een geintegreerde Firewall en NAT-protocollen zodat @home het niet zou kunnen zien dat ik een netwerkje eraan heb hangen…
Ik zit er zelf al een tijdje op en heb nooit van Essent mogen vernemen dat er een probleem was… dus ze zullen wel nix gezien hebben :smiley:

Voor meer info kijk op www.freesco.org

Originally posted by Dee-ehn
[B]Als je geen geld aan een hardware matige router wilt uitgeven (zo eentje als NH heeft) kun je het ook oplossen met een softwarematige router. Als je het simpel wilt houden dan kan ik Freesco aanbevelen.

Freesco is een linux-based standalone software router. Dit stukje kan al routeren op een 386 met een floppy drive en 6mb geheugen. Zelf heb ik dit lopen op een P1-133 met 48MB, maar dat is al vette overkill…
Freesco heeft een geintegreerde Firewall en NAT-protocollen zodat @home het niet zou kunnen zien dat ik een netwerkje eraan heb hangen…
Ik zit er zelf al een tijdje op en heb nooit van Essent mogen vernemen dat er een probleem was… dus ze zullen wel nix gezien hebben :smiley:

Voor meer info kijk op www.freesco.org [/B]

Freesco rulez dat gebruik ik thuis ook bij essent, en werkt perfect!
Zoals Dee-ehn al zegt kan je provider door de NAT protocollen niet achterhalen hoeveel pc’s je aan 1 aansluiting hangt.
Ze kunnen hoogstens een indicatie maken, maar als je zegt dat je gewoon veel download kunnen ze je niets maken!

Dus stel dat ik ooit de mogelijkheid krijg om @home te nemen, dan heeft het dus ook geen enkele invloed op mijn snelheid van de verbinding als ik op meerdere pc’s aan het downloaden ben. Wanneer ik de bovenstaande tips opvolg?

Originally posted by Pyromaniac
Dus stel dat ik ooit de mogelijkheid krijg om @home te nemen, dan heeft het dus ook geen enkele invloed op mijn snelheid van de verbinding als ik op meerdere pc’s aan het downloaden ben. Wanneer ik de bovenstaande tips opvolg?

Dat is wel errug optimistisch gesteld… Indien je aan het downloaden bent en je daarbij 100% van je bandbreedte gebruikt dan schiet het surfen natuurlijk niet meer op (ik ga er ff vanuit dat de download hier een hogere prioriteit heeft dan je browser).
In de praktijk valt het reuze mee. Ik download zelf best nogal wat en soms op snelheden van een 400 a 500k/sec. Zelfs dan kan ik nog supersnel surfen… no probs dus…
Ook niet als meerdere computers bezig zijn (heb 5 comps in me LAN aan mijn Essent modemppie :))…

Originally posted by Sorcerer
[B]

Freesco rulez dat gebruik ik thuis ook bij essent, en werkt perfect!
Zoals Dee-ehn al zegt kan je provider door de NAT protocollen niet achterhalen hoeveel pc’s je aan 1 aansluiting hangt.
Ze kunnen hoogstens een indicatie maken, maar als je zegt dat je gewoon veel download kunnen ze je niets maken! [/B]

Draait dat Freesco als een OS dan?! Dus geen ander OS hoeft op HD te staan?!

Freesco draait idd als OS… tis Linux based… zeg maar een extreem kale Linux versie met een ingebouwde router…

Zover allemaal bedankt voor de informatie. Ik ben er nog niet helemaal uit wat dit nu voor gevolgen heeft voor m’n bestaande netwerkomgeving (vooral wat betreft de Router)

Mijn huidige netwerkomgeving bestaat uit het volgende:

Op dit moment draai ik op een P266 Notebook Winroute Pro. Deze doet dienst als DHCP, DNS en firewall, Internet Sharing en mailserver. Op dit moment loopt al het internet verkeer via dit systeem op ISDN. Alles zit op op dit moment gekoppeld via een 24poorts Compaq 10/100 switch. Hier hangen m’n gewone systemen aan. Verder hangt hier ook nog een wireless netwerkje aan.

De laptop zal in de nieuwe situatie vervangen moeten worden voor een “gewone” desktop, i.v.m. de netwerkkaarten. Dat houd dus ook in dat ik m’n installatie van Winroute Pro moet overzetten. Op zich geen probleem aangezien het proggie zeer duidelijk is en eenvoudig kan worden opgezet.

Wat zou in deze dan de functie zijn van de software router en waar zou die komen te zitten, ik neem aan ter vervanging van de Winroute server?(of tenminste een deel hiervan)

Ik weet, mijn netwerkomgeving is een beetje extreem met al die systemen, maar ja als je ze hebt dan kun je ze ook beter gebruiken vind ik.

Verder heb ik hieronder een stukje geplakt van de Winroute site. Voor de liefhebbers dit is de link:
http://www.winroute.nl/

Cable modem (Bi-directional) connection
Cable modem connection requires two Network Card Interfaces (NIC) included in the WinRoute’s computer. One NIC will link to Internet (cable modem) while another NIC will link to the internal network. For UNI-directional cable modems (modem up, cable down) go to the appropriate chapter.

PLAATJE NIET GEKOPIEERD!!!

WinRoute Configuration

Go to menu Settings->Interface Table
Choose NIC linking to the Internet, click on Properties and check ON “Perform NAT with IP address of the interface on all communication passing through”. When opening the interface table dialog box you will see NAT ON beside this external line.
Check than NAT is NOT ON for the Interface linking to the internal network (go to the properties of this interface in Interface Table)
Check that there is NO gateway set in TCP/IP properties of the internal NIC (go to network settings) and NIC has assigned an internal IP address.
Check that the NIC linking to the Internet was properly assigned with data from your ISP. In case you have a dynamically assigned IP addresses leave the IP address settings blank.
For other network settings refer to appropriate chapters (e.g. checklist, IP configuration etc.)

Als ik alles nog eens goed bekijk heb ik denk ik een domme opmerking gemaakt. Winroute is natuurlijk ook een softwarematige router. Die in principe dezelfde functionaliteit heeft als Freesco(althans een deel). Als ik het dan goed begrepen heb kan de ISP, na installatie van EEN router, geen meerdere systemen detecteren. Correct???

Bedankt wederom,

Een Router gebruiken heeft toch een paar voordelen ten opzichte van een programma je hoeft geen computer meer dag en nacht aan te laten staan je start een computer en je zit op Internet.
Ingebouwde hardware firewall maximaal 253 computers minder als 5 min configureren je kunt tevens je netwerk een eigen naam(sub-domein) geven wat ook de veiligheid ten goede komt.
Misschien het een enige min punt is de prijs van een Router tussen +/- 400 en een paar duizend voor een Cisco.

Originally posted by Night Hawk
Hier kun je lezen hoe je die moet configureren http://www.thijs.nl.nu/ recht boven in de hoek internet delen met dank aan onze vriend Thijs.

:slight_smile:

Door een onbekende oorzaak functioneren de redirection-servers niet meer.
Zoneedit-accounts blijven wel bereikbaar. Indien u bereikbaar wenst
te blijven raden wij aan een Zoneedit.nl.nu -account te nemen.
Onze welgemeende excuses voor de overlast. :frowning:

http://home.hccnet.nl/j.witteveen totdat het gefixt is

Originally posted by Pyromaniac

Hehe…, i wish it would be true!

Originally posted by Screwdriver
[B]Als ik alles nog eens goed bekijk heb ik denk ik een domme opmerking gemaakt. Winroute is natuurlijk ook een softwarematige router. Die in principe dezelfde functionaliteit heeft als Freesco(althans een deel). Als ik het dan goed begrepen heb kan de ISP, na installatie van EEN router, geen meerdere systemen detecteren. Correct???

Bedankt wederom, [/B]

Ze kunnen het wel detecteren als ze op je computer inbreken, maar dat mag niet!

Het voordeel van Freesco is dat het Linux based is en daarom niet gevoelig voor windows virussen en andere windoos crap!

En naast de firewall kun je een IP-chain maken die hacken zo goed als onmogelijk maakt!

Draait alles nou om de NAT protocollen? Dit wordt door Dee-ehn specifiek vermeld in 1 van z’n eerdere replies.

Wat is precies de functie hiervan??

Kort gezegd sturen deze alleen de inet data over en geen andere informatie!

Deze kan je ook ombouwen heb ik al gehoord!!!

In augustus en september geeft XS4ALL driehonderd gulden korting op een Draytek router. Met de router is het makkelijk om een computernetwerk te verbinden met internet en alle computers in het netwerk tegelijkertijd en onafhankelijk van elkaar te laten internetten via één ADSL-aansluiting.

De router, de Draytek Vigor 2200E, is speciaal geconfigureerd voor ADSL via Mxstream. De router heeft een ingebouwde firewall. Deze beschermt het netwerk tegen indringers.De router kost tijdens de actieperiode 219 gulden / 99,38 euro inclusief btw en verzendkosten. De werkelijke waarde van de router bedraagt 519 gulden / 235,51 euro. De router wordt drie weken na bestelling onder rembours thuisbezorgd.

De korting geldt alleen als de router wordt besteld in combinatie met het Fast ADSL-abonnement van XS4ALL. Ook klanten van XS4ALL die al Fast ADSL hebben of hun abonnement upgraden van Basic naar Fast kunnen van het aanbod gebruik maken, met uitzondering van de klanten die Fast ADSL met 4 IP-adressen uitgeleverd gekregen hebben.

Na bestelling van Fast ADSL onderzoekt KPN Telecom of Mxstream kan worden geleverd op de specifieke locatie. Is Mxstream niet leverbaar en heeft de klant al wel een router ontvangen, dan kan hij de router kosteloos terugsturen aan leverancier Nijhof. Wil de klant zijn router houden, zonder dat Fast ADSL wordt geleverd, dan verrekent XS4ALL eenmalig een bedrag van 300 gulden / 136,13 euro. Dat is het verschil tussen de werkelijke prijs en de actieprijs van de router.

ADSL staat voor Asymmetric Digital Subscriber Line. ADSL is snel internetten voor een vast bedrag per maand. Zonder extra telefoontikken. Het Fast ADSL-abonnement van XS4ALL kost 175 gulden / 79,41 euro all-in per maand. De downloadsnelheid is 1024 Kilobit per seconde, de uploadsnelheid 256 Kilobit per seconde. Daarmee is het tot 20 keer zo snel als een 33K6 inbelmodem. Fast ADSL is te koop via de ADSL-website van XS4ALL http://www.xs4all.nl/adsl/, in winkels van Primafoon en in KPN Business Centers.

XS4ALL heeft meer dan dertigduizend bestellingen voor ADSL. Daarvan zijn er inmiddels ruim twintigduizend aangesloten. De overige tienduizend zijn vooruitbestellingen voor ADSL in postcodegebieden waar ADSL de komende maanden beschikbaar komt. Een overzicht van postcodegebieden waar ADSL verkrijgbaar is, staat op http://www.xs4all.nl/adsl/aanvragen/beschikbaarheid.html. Het aantal gebieden neemt wekelijks toe.

Waarom zou je die willen ombouwen? :confused:
Volgens www.atstore.nl is ie gewoon geschikt voor kabel en ADSL

Originally posted by Jolige_Joffer
Waarom zou je die willen ombouwen? :confused:
Volgens www.atstore.nl is ie gewoon geschikt voor kabel en ADSL

It’s true! :slight_smile: