Kabel voor een LAN

vbimport

Aangezien een standaard UTP netwerkje (100Mbit) maar 4 aders nodig heb, wil ik ipv CAT5 gewone (4 aderige) telefoonkabel gebruiken (stukje goedkoper!).
Werkt dit goed of gaat dit op langere afstanden grote problemen opleveren?

Da ga nie werken nie he.
UTP staat voor unshielded twisted pair en in die getwiste paartjes zit hem de clou.

Op 100 Mbit denk ik dat een halve meter al problemen geeft. Ik heb het al eens met 5 meter geprobeerd, en dan zie de netwerkkaart van 100 naar 10 Mbit schieten en mooi geen verbinding met je netwerk.

Het maakt ook nog uit welke draadjes getwist zijn dus ik zou maar gewoon utp kabel pakken.

Nog even door sparen dus.

Dat sparen valt wel mee, maar de ruimte in de muren is niet al te groot…

Euh ik heb momenteel hier een zelf in elkaar geklootte kabel van 10 meter liggen geproduceerd uit allerhande kutkabel… en die werkt prima op 100mbit…

en als ik nu eens 2 netwerksignalen door een 8 aderige UTP doe…?

2 netwerk signalen kan wel door 1 kabel…

alleen is je datasnelheid dan minder omdat de kabels vlak naast elkaar liggen en gaan ze werken als een antenne dit betekend (storing) en is de snelheid niet optimaal…

ik weet niet of dit precies waar is, maar in theorie is dit zo…

Over het algemeen gebruik ik 15meter UTP kabel voor LANS, kan erg handig zijn als alleen het laatste plekkie over is en dat ie 10 meter van de switch vandaan staat.

Dus gewoon voor thuis de kabels lekker kort houden, dus niet langer dan nodig is. en dan een 15meter onder je bed voor als je naar een LAN gaat.

Hoitinga
www.ticlan.f2s.com