Jeugd drinkt te veel mixen?

vbimport

Net op nieuws gezien dat jongeren onder de 15 jaar ‘schokkend’ veel premade mixen (breezers) en shots dronken.

Hoe zit dat eignelijk met die regels? Vanaf 16 bier, maar 21 sterke drank ofzo? (Niet dat ik geen sterke drank meekrijg, maar da’s een ander verhaal)

vanaf 18 was het likeuren en vanaf 21 rum enz.

dacht ik > weet het niet zeker…

Wet en regelgeving : Alcohol
Via de Drank en Horecawet is geregeld dat er vergunning nodig is van burgemeester en wethouders voor het exploiteren van een horecabedrijf, kantine of sociëteit, en voor het slijten van sterke drank. Aan personen beneden de 16 jaar mogen geen alcohol-houdende dranken worden verkocht en aan personen beneden de 18 geen sterke alcoholische drank (15% alcohol of meer). Openbare dronkenschap is via artikelen in het wetboek van strafrecht verboden, evenals verstoring van de openbare orde en bedreiging van de persoonlijke en de verkeersveiligheid in staat van dronkenschap. Aan dronken personen mag geen bedwelmende drank verkocht worden. De bewaking van de kwaliteit van alcoholprodukten vanuit het oogpunt van de volksgezondheid is geregeld via de Warenwet. Via de Wegenverkeerswet is het verboden om per auto, motor, brommer of fiets aan het verkeer deel te nemen bij een promillage van 0,5. Het maken van reclame is niet verboden, maar wel aan voorschriften gebonden.

Geen bier & wijn < 16
Geen drank < 18

Ik ben geen zuipschuit maar ik ben blij dat ik buiten al die regels ben gevallen wegens een gunstige geboortedatum :slight_smile:

Originally posted by Brinta
[B]Wet en regelgeving : Alcohol
Via de Drank en Horecawet is geregeld dat er vergunning nodig is van burgemeester en wethouders voor het exploiteren van een horecabedrijf, kantine of sociëteit, en voor het slijten van sterke drank. Aan personen beneden de 16 jaar mogen geen alcohol-houdende dranken worden verkocht en aan personen beneden de 18 geen sterke alcoholische drank (15% alcohol of meer). Openbare dronkenschap is via artikelen in het wetboek van strafrecht verboden, evenals verstoring van de openbare orde en bedreiging van de persoonlijke en de verkeersveiligheid in staat van dronkenschap. Aan dronken personen mag geen bedwelmende drank verkocht worden. De bewaking van de kwaliteit van alcoholprodukten vanuit het oogpunt van de volksgezondheid is geregeld via de Warenwet. Via de Wegenverkeerswet is het verboden om per auto, motor, brommer of fiets aan het verkeer deel te nemen bij een promillage van 0,5. Het maken van reclame is niet verboden, maar wel aan voorschriften gebonden.

[/B]

Nog een jurist in ons midden?
Cool, hoef ik me ook geen zorgen te maken over juridische kwesties (was al bijna wetboek op gaan zoeken voor de definities) :smiley:

Ik vind maar stom wat het kabinet e.d. doen mbt het alchoholbeleid. Het verbieden van drank onder bepaalde leeftijden maakt het alleen maar leuker en vooral “spannender” om deze drank te bemachtigen… dit zal de situatie alleen maar verslechteren…
En trouwens krijgen de lui die het echt willen hun drankjes egg wel hoor… ze vinden altijd wel een weg…

Tis natuurlijk nu wel zo dat niemand het kabinet kan verwijten dat ze er nix aan hebben gedaan… en da’s weer propaganda he?

Dit kan een leuke en interessante discussie worden.
Het lijkt dan in de richting te gaan van het gedoogbeleid zoals dat voor soft-drugs. Kies je voor een verbod en druk je het de illigaliteit in (denk aan de Drooglegging in Amerika waar het gruwelijk uit de hand is gelopen), of kies je voor een gecontroleerd gebruik.

Het verbieden van alcoholgebruik werkt in mijn ogen niet (en een algeheel verbod zal er niet komen, zeker niet in de nabije toekomst). Het beperken van verkrijgbaarheid werkt misschien wel, mits er ook daadwerkelijk controle op wordt uitgeoefend (en bijbehorende sancties). Het is de overheid die zich paternalistisch opstelt, wat tot op zekere hoogte goed is, want veel mensen denken wel te weten wat goed is, maar hebben het toch niet altijd even goed door.

Het lijkt me ook geen goed idee als kinderen van 16 zo een slijterij binnen kunnen lopen en met een doos Wodkaflessen naar buiten kunnen lopen om zich daar een levercirrose te drinken, daar heeft de overheid toch een zekere zorgtaak om dit te voorkomen.

Tussen deze twee uitersten ligt ergens de gulden middenweg. Het is tevens een taak van de ouders om hun kinderen op een verantwoorde manier kennis te laten maken met alcoholische dranken en ook daarna te letten op een verantwoord gebruik. Blijkbaar zijn veel ouders niet in staat om deze verantwoordelijkheid te nemen en moet de overheid dus een beetje bijsturen. (er wordt wel erg veel op de overheid afgeschoven heb ik het idee de laatste tijd, maar als de Overheid er dan iets aan doet dan is het allemaal maar belachelijk…maar dit is andere discussie die met name ook in het kader van het onderwijs gevoerd kan worden).

Het is een enorm cliché (maar weet je wat het is met clichés, ze zijn zo waar), maar ‘geniet, maar drink met mate’

Nu deze maatregelen zijn genomen zullen ouders minder snel actie ondernemen aangezien ze verwachten dat de door de overheid ingestelde maatregelen het kind beschermen tegen het nuttigen van alchohol…

Originally posted by Dee-ehn
Nu deze maatregelen zijn genomen zullen ouders minder snel actie ondernemen aangezien ze verwachten dat de door de overheid ingestelde maatregelen het kind beschermen tegen het nuttigen van alchohol…

Dit wordt dan een kip-ei discussie…
De overheid heeft het idee dat de ouders niet genoeg doen en wil de kinderen beschermen; de ouders doen niets omdat ze zien dat de overheid al actie onderneemt…

Dit is natuurlijk waanzin…
Mensen moeten meer hun eigen verantwoordelijkheid nemen en minder vertrouwen op dat iemand anders het probleem wel oplost voor ze (free rider gedrag).

Verbeter de wereld, begin bij jezelf!
De maatschappij dat ben jij!

maar ja…zal wel aan mijn idealistische karakter liggen denk ik

Originally posted by Da_Taxman

Dit wordt dan een kip-ei discussie…
De overheid heeft het idee dat de ouders niet genoeg doen en wil de kinderen beschermen; de ouders doen niets omdat ze zien dat de overheid al actie onderneemt…

Dat klopt… ik vind het dan ook een taak voor beiden… overheid moet richtlijnen sturen, ouders moeten hun kind de verantwoordelijkheid en wijsheid bijbrengen…

Dit is natuurlijk waanzin…
Mensen moeten meer hun eigen verantwoordelijkheid nemen en minder vertrouwen op dat iemand anders het probleem wel oplost voor ze (free rider gedrag).

En kijk jij maar eens hoeveel ouders niet eens omkijken naar het doen en laten van hun kind. Vooral in bepaalde (asociale?) kringen is dit vaak het geval… deze kinderen krijgen geen enkel voorbeeld of correctie van thuis uit…

[B]
Verbeter de wereld, begin bij jezelf!
De maatschappij dat ben jij!

maar ja…zal wel aan mijn idealistische karakter liggen denk ik [/B]

Euh je haalt me de woorden uit de mond je bent op dit punt heel erg idealistisch ja…

En over mezelf verbeteren? Neuh… ik heb totaal geen alchohol probleem om eerlijk te zijn… ik zeg niet dat ik nooit iets drink maar ik hou het prima in de hand en drink alleen wanneer mijn vrije tijd, verantwoordelijkheden en andere omstandigheden het toelaten…
Dit zal vast niet voor iedereen (en vooral studenten) gelden…

ps Tax niets persoonlijks hoor maar ik denk dat dit voor jou op sommige punten moeilijk te beoordelen omdat je zelf geheelonthouder op het gebied van alchoholhoudende dranken bent… het gevoel “en nu heb ik zin in een pils” zel je vast niet bekend voorkomen… (niets persoonlijks hoor :))…

ik drink nooit TE veel :wink: kan er alleen niet meer zo goed tegen als toen ik 17 was:p

Ik ben 16 jaar en drink af en toe ook een breezer.
Merk er niet echt veel van pas na de tweede wordt het wat duizelig.

Ik drink geen whisky’s of zo af en toe een klein beetje in mijn cola light.

Ik vindt dat het niet afhankelijk moet zijn van leeftijd maar je gesteldheid tegen alcohol.

Richtlijn is leuk maar controle is altijd moeilijk.

Originally posted by Sandra Bullock
[B]Ik ben 16 jaar en drink af en toe ook een breezer.
Merk er niet echt veel van pas na de tweede wordt het wat duizelig.

Ik drink geen whisky’s of zo af en toe een klein beetje in mijn cola light.

Ik vindt dat het niet afhankelijk moet zijn van leeftijd maar je gesteldheid tegen alcohol.

Richtlijn is leuk maar controle is altijd moeilijk.

[/B]

Euh om eerlijk te zijn: je merkt er best veel van als je na de tweede al duizelig wordt…

van de andere kant… je “bestendigheid” tegen alchohol is nogal afhankelijk van je gewicht, geslacht, lengte en wat je gewend bent…
Verder reageert je lichaam op bepaalde dranken eerder dan op andere dranken en zal het drinken van verschillende soorten dranken doorelkaar het erger maken dan maar 1 drank (homogeen en heterogeen drinken).
Dan hebben we ook nog andere factoren die meespelen. Denk eens aan vermoeidheid, temperatuur, wat je gegeten hebt en medicatie…

Nah, ik vind het al heel wat als ik 1 biertje op heb. Dan de 2e omdat de 1e ook goed ging. Maar aan de 3e ben ik, voorlopig, nog niet toegekomen. Das wat anders dan mijn moeder. Zij begon sigaren te roken. ‘‘Alleen op feestjes’’. Nou, dat is dus wat ik doe met een biertje. Helaas, voor mijn moeder, werdt het elke dag feest. nu rookt ze dus vrijwel elke dag een sigaartje. Gelukkig voor de rest van de huisbewoners, zijn het niet die grote. maar zon dunne.

Wat ik dus zeggen wil is dat je heel goed moet opassen als je zegt: alleen op feestjes. Het beste om te doen is, wat ik denk, om per week een max. te zetten op alcoholische dranken. En als je die hebt bereikt, dan is het klaar.
Dit vereist echter wel dat je streng bent op je zelf. Ik kan me voorstellen dat, wanneer je ouders nooit iets van je controleren (H-werk ed. zoals Woordjes overhoren) dat je dan niet leert om kritisch te zijn. Dan heb je de Overheid/politie nodig die je controleren.

*Wat mij echter heeft verbaasd is dat je niet dronken op de fiets mag zitten. Hoe moet je dan thuis komen:confused:

*Wat bij de VS een beetje mis is is dat je legaal een gun mag hebben. Ofwel, een kid die een gun heeft bedreigd iemand van 21 om een biertje voor hem te halen.

Ik ben daarom blij dat ik in NL woon, waar dingen zoals bier <16 en wijn <18 gedoogd wordt. Evenals softdrugs.
Ik ben dan (nog) niet aan de drugs en hoop het ook niet eraan te raken, Ik heb nog geen bier <16 gedronken. (Nah, mijn vader zegt dat, toen ik 4 was ofzo, wel eens een slokje had. Maar dat herinner ik me niet) Dus zo gezegd heb ik ook, zonder gedoogbeleid, de wet niet overtreden. Maar dan was wel het gevaar er geweest van de spanning en stiekumugheid. Zodat ik er misschien wel aan was geraakt.

Ook erg fijn is dus dat guns niet legaal zijn, terwijl bier dat dus <16 gedoogd wordt. Want met een gun kun je wel bier krijgen. door iemand te bedreigen enzo, terwijl je met bier geen gun kunt krijgen door iemand te bedreigen. Ik zie het al voor me. Je ziet zon gast met een bierflesje zwaaien of die ander maar even gauw zijn gun af wil geven… :slight_smile:

Originally posted by Totibbs
Nah, ik vind het al heel wat als ik 1 biertje op heb. Dan de 2e omdat de 1e ook goed ging. Maar aan de 3e ben ik, voorlopig, nog niet toegekomen. Das wat anders dan mijn moeder. Zij begon sigaren te roken. ‘‘Alleen op feestjes’’. Nou, dat is dus wat ik doe met een biertje. Helaas, voor mijn moeder, werdt het elke dag feest. nu rookt ze dus vrijwel elke dag een sigaartje. Gelukkig voor de rest van de huisbewoners, zijn het niet die grote. maar zon dunne.

Charmant een vrouw met sigaar :slight_smile:

Wat ik dus zeggen wil is dat je heel goed moet opassen als je zegt: alleen op feestjes. Het beste om te doen is, wat ik denk, om per week een max. te zetten op alcoholische dranken. En als je die hebt bereikt, dan is het klaar.
Dit vereist echter wel dat je streng bent op je zelf. Ik kan me voorstellen dat, wanneer je ouders nooit iets van je controleren (H-werk ed. zoals Woordjes overhoren) dat je dan niet leert om kritisch te zijn. Dan heb je de Overheid/politie nodig die je controleren.

Het moet idd vaak gedeeltelijk van je ouders komen om iets in te zien…

*Wat mij echter heeft verbaasd is dat je niet dronken op de fiets mag zitten. Hoe moet je dan thuis komen:confused:

Vreemd?? Euh ooit gehoord van de gevaren van alchohol in het verkeer? Er wordt vanuit gegaan dat je zelf verstandig genoeg bent om te zorgen dat je als je hebt gedronken nog steeds goed thuis kunt komen… als je met alchohol zou mogen fietsen dan zou je er ook mee mogen autorijden…
[/B][/QUOTE]
Als puntje bij paaltje komt mag je onder invloed niet eens met de fiets aan de hand lopen…

*Wat bij de VS een beetje mis is is dat je legaal een gun mag hebben. Ofwel, een kid die een gun heeft bedreigd iemand van 21 om een biertje voor hem te halen.

Staat tot staat verschillend maar wel vreemd…

Ik ben daarom blij dat ik in NL woon, waar dingen zoals bier <16 en wijn <18 gedoogd wordt. Evenals softdrugs.
Ik ben dan (nog) niet aan de drugs en hoop het ook niet eraan te raken, Ik heb nog geen bier <16 gedronken. (Nah, mijn vader zegt dat, toen ik 4 was ofzo, wel eens een slokje had. Maar dat herinner ik me niet) Dus zo gezegd heb ik ook, zonder gedoogbeleid, de wet niet overtreden. Maar dan was wel het gevaar er geweest van de spanning en stiekumugheid. Zodat ik er misschien wel aan was geraakt.

Als je niet aan de drugs wilt raken dan raak je er ook niet aan. En als je je mee laat slepen ben je een zwakkeling IMHO :).

Ook erg fijn is dus dat guns niet legaal zijn, terwijl bier dat dus <16 gedoogd wordt. Want met een gun kun je wel bier krijgen. door iemand te bedreigen enzo, terwijl je met bier geen gun kunt krijgen door iemand te bedreigen. Ik zie het al voor me. Je ziet zon gast met een bierflesje zwaaien of die ander maar even gauw zijn gun af wil geven… :slight_smile:

LOL :slight_smile:

Je word dan verondersteld om alternatief vervoer te voorzien. Een kennis die je voert, een taxi … of gewoon blijven slapen (zoals ik meestal doe) bij iemand die in de buurt woont.

**Wat bij de VS een beetje mis is is dat je legaal een gun mag hebben. Ofwel, een kid die een gun heeft bedreigd iemand van 21 om een biertje voor hem te halen.

Dat past dan weer volledig in hun traditie. Amerikanen willen zich blijkbaar steeds veilig voelen. Dus als iedereen een wapen heeft, kan ie zichzelf ook verdedigen. Drank heeft een zeer slechte invloed op je, wat betreft je motoriek. Je reactievermogen wordt serieus aangetast. Stel je eens voor als je dan eens met een geweer jezelf moet verdedigen … tegen de roze olifantjes …

In deze discussie ben ik ook van mening dat mensen onder de 16 jaar nog geen alcohol mogen drinken. Deze tieners hebben nog niet het verstand om goed met drank om te gaan, hoewel dit voor sommigen die ouder zijn ook nog niet het geval is. Een verslaving is snel aangeleerd, maar het afkicken is meestal een lange en moeilijke strijd. Daarbij komen ook nog de negatieve gevolgen voor het lichaam …

In feite vind ik drank een van de slechtse uitvindingen, maar ik kan er zo slecht vanaf blijven als ik op café ga :stuck_out_tongue:

Pas op met teveel drinken.

In Berkel is vannacht een jongen van 21 ladderzat de vijver ingereden van mijn buurman.

Een vis was platgeslagen op de ruit van de woonkamer van mijn buurman.

Dus je ziet maar dronken achter het stuur is levensgevaarlijk.

Originally posted by Sandra Bullock
[B]Pas op met teveel drinken.

In Berkel is vannacht een jongen van 21 ladderzat de vijver ingereden van mijn buurman.

Een vis was platgeslagen op de ruit van de woonkamer van mijn buurman.

Dus je ziet maar dronken achter het stuur is levensgevaarlijk. [/B]

Vannacht!? Stond dat vanochtend al in jullie krant dan ofzo?! :wink:

Platgeslagen vis zal overigens wel door die gast komen die dacht even de ramen te zemen ofzo! hehe! :stuck_out_tongue:

Persoonlijk vind ik het niet verantwoord om dronken te gaan rijden. Hoewel ik van mezelf heus wel weet dat ik nog wel kan autorijden doe ik het nooit. (als ik gedronken heb bedoel ik dan hè!)
Fiesten… mag dus ook nie als je gedronken hebt hè! Aangezien ik geen fiets bezit zal dat voor mij dus nie zo snel problemen opleveren. Wisten jullie dat het dus ook nie toegestaan is om als voetganger dronken over straat te lopen!? Mag echt waar ook niet! :cool:

Jummy al die mixen :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue:

drank kan je nooit teveel drinken :stuck_out_tongue: