Is linux mogelijk bij een multiboot van win 98 en win XP?

vbimport

Hallo,

Ik wil toch eens stoeien met Linux en dan wel met Linux Mandrake 9.0 . Op dit moment heb ik mijn systeem draaien met Win 98 en Win XP. Ik had eerst Win Xp erop staan en heb toen daarna Win 98 erop gezet en kwam erachter dat hij dan weer met win 98 startte i.p.v. eerst een multiboot te zien… Dus toen maar weer alles eraf gehaald en toen eerst win 98 en daarna Win XP erop gezet en maakte tijdens de install automatsch een multibootmenu aan met win 98 en win XP. Ok, … Maar nu wil ik graag dit zo houden en wil daar ook Linux in het menu krijgen. Ik weet dus niet wat mij te wachten staat als ik dit ga installeren want ik wil de boel niet door de war krijgen. Hoe doe ik dit? Ik kan nu dus win 98 en win XP via een multiboot opstarten en wil zo houden en Linux daarin integreren. Is dit mogelijk en zoja hoe doe ik dan? En wat is de beste manier?

Ok, bedankt alvast voor de diverse tips!

Thanks.

Greetings from here,

F.K.:wink:

:rolleyes: Niemand die me een antwoord hier op kan geven???
Iedereen heeft het over Linux maar die zullen toch wel naast Linux ook toch nog een Windows versie ernaast hebben draaien?
Enfin ik wacht geduldig af…:rolleyes:

hangt er vanaf of je 1 of meer hardeschijven hebt

Geduld is een schone zaak jongen. Je krijgt hier gratis service, dus al te veel klagen mag je niet :wink:

Goed, laten we terugkomen op je vraag. Je vraagt of het mogelijk is Linux te laten booten, terwijl er al een multiboot op je harde schijf staat.
Het antwoord daarop is simpelweg ja!

Ik heb dit zelf ook eens gedaan, C: win2k, D: WinXP en /dev/hda6 voor Redhat 8. Als bootmanager gebruikte ik de met Redhat meegeleverde bootloader Grub. Deze kan mooi alle bestaande bootsectoren aanspreken en is vrij configureerbaar.

Zou je niet weten hoe je met Grub om moet gaan (alhoewel de installer wel erg makkelijk werkt) zou ik je willen adviseren eens wat hierover te Googelen. Ook wil ik je adviseren alvorens te beginnen met het knutselen aan een bootloader, even een image (bijv met Norton Ghost) van je harde schijf te maken, zodat je in geval van nood of mislukking zonder problemen terug kunt naar de vorige situatie, waarin alles ok was!

Originally posted by Murphy23x
hangt er vanaf of je 1 of meer hardeschijven hebt

Wat weet jij meer dan mij? :wink:

Je kunt prima met Grub verwijzen naar een OS dat op een andere schijf staat, zolang de bootsector waarin grub staat maar op een primaire partitie van de eerste schijf staat…

Ook bij Suse Linux is dit met Grub prima te doen. Zorg voor een 10 Gb ongepartioneerde ruimte, maak je cd-rom bootable en alles wordt geregeld. Het opstartmenu in je bootscector is in je linux versie te berwerken als een tekstbestand.:cool:

En als het niet werkt hebben we altijd XOSL nog (www.xosl.org); dit werkt op ieder platform (voor zover ik het heb kunnen testen op mijn retesnelle P1) zonder enig probleem

Originally posted by Dee-ehn
voor zover ik het heb kunnen testen op mijn retesnelle P1

ja een echte snelheidsduivel ben je :stuck_out_tongue:

ff terug naar de vraag:
idd gaat dit maar onthoud wel dat je de ruimte die je toekent niet kan gebruiken in windows en omgekeerd. (kan wel maar moet je wat knutselen, standaard dus niet)

Originally posted by RaSta

ff terug naar de vraag:
idd gaat dit maar onthoud wel dat je de ruimte die je toekent niet kan gebruiken in windows en omgekeerd. (kan wel maar moet je wat knutselen, standaard dus niet)

Dit kun je redelijk makkelijk omzeilen:

Je maakt een partitie aan voor je Linux systeem (en natuurlijk een swap partitie), bijv de benodigde ruimte voor de installatie + 1gb en een swap (op deze manier verspil je nooit veel ruimte). Voor dataopslag die je zowel als in Winddoos als in Linux wilt gebruiken neem je een FAT32 partitie (Linux kan die lezen en schrijven); zodoende gaat er weinig tot geen ruimte verloren…

Mandrake 9? … Gewoon booten van cd en Mandrake doet de rest! (inclusief bootmenu waarin Win98, WinXP en Linux voorkomen)

PS Het is altijd verstandig je data te backuppen voordat je met bootsectors en partities gaat stoeien.

(Heb zelf net Mandrake in Vmware onder Win2000 draaien. In deze opzet is de installatie wat lastiger, maar werkt uiteindelijk perfekt! :cool: )

:stuck_out_tongue: Ok, jongens bedankt voor de reakties ik kon niet eerder reageren dit omdat ik net terug ben van een welverdiende vakantie. Ik kan de hele wereld weer aan. Ok, ik zal eens “googelen…” En ik heb al een image file van de 2 partities waarop Win98 en Win XP opstaat (C win '98 en D Win XP.) Alleen ik ben bang wanneer ik Linux erop zet dat ik dan de hele boel in soep draai… Ik heb al de eerste cd van Linux Mandrake 9.1 gebot maar dan komt hij met dingen waar ik nog nooit van gehoord heb… Ik wil Linux gewoon installeren op een daarvoor gereserveerde partitie Maar dit verdomd hij gewoon dor nog onbekende redenen. Hij geeft dan nog een andere mogelijk: alle partities verwijderen en dan Linux op de eerste partitie te instaleren. En dat is nu net mijn probleem: ik wil gewoon Linux Bijv. op g: hebben en doet hij niet en ik weet niet wat ik dan moet doen… Mischien dat mensen me een paar aanwijzingen kunnen geven? En daarnaast zal ik eens kijken op het net maar ben weinig tegengekomen wat betreft multibootmenu’s en Linux op een andere partitie te zetten dan op C:…
Ok, ik ga eens zoeken en ga nu slapen… Ik moet morgen weer een beetje scherp zijn…:wink:

Indien je voor een normale installatie gaat (ik ga ervanuit dat je geen technieken als Linux Loader for Dos etc wilt gebruiken) dan is het niet mogelijk op bijv je G: (een logisch station) Linux te installeren. Je kunt normalerwijs Linux niet op een FAT of NTFS station installeren; dit doe je op een Linux file system, zoals bijvoorbeeld EXT3.

In de installer wordt je vast en zeker gevraagd om partities aan te maken. Durf je dit niet goed aan (het kan voor een Windows gebruiker redelijk complex zijn) dan zou ik je willen aanraden gebruik te maken van een programma als Partition magic.

Wat te doen? Ten eerste dien je ruimte vrij te maken op je harde schijf. Splits bijvoorbeeld van een bestaande partitie 5Gb af. Maak daarna een Linux native en een Linux swap aan. Dit kun je prima met Partition magic te doen (dit wil ik je ook aanraden, als Linux beginner is dat niet zo fijn om dat in Linux te doen, aangezien je te maken krijgt met allerhande mountpoints etc).
Normalerwijs houd ik een swap van 1Gb aan, de grootte van de hoofdpartitie is de rest (in mijn voorbeeld 4Gb).
Als bestandssysteem wil ik je EXT3 aanraden. Waarom? Daar ga ik maar even niet op in, is te veel tiepwerk en heeft weinig nut :).

Goed, zodra je dit allemaal gedaan hebt mbv Partition Magic is het tijd te booten van de Linux CD. Je krijgt weer de keuze van het partitioneren voorgeschoteld. Mooi, als het goed is zie je nu 2 partities staan met de kenmerken Linux Ext3 en Linux Swap. Je ziet dat deze geen naam hebben zoals D:/E: etc maar /dev/hda<x>. Zo heten partities onder Linux en in deze map zijn ze dan ook terug te vinden.

Wat de bootloader betreft: gewoon installeren in de MBR van je primaire partitie. Maar daar staat toch Windows? Klopt, alleen de MBR wordt aangepast!
Jij bent echter op dit punt een geval apart, je hebt nl 2x Windows op je systeem. Alhoewel ik dit met GRUB nooit heb geprobeerd, zal het vast mogelijk zijn beiden Windows versies in je bootmenu op te nemen. LiLo kan het, dus waarom GRUB niet?

Zou dit echter niet werken, download dan eventjes XOSL van www.xosl.org en ga daarmee aan de slag, dit werkt zeker!

Veel succes, indien je vragen hebt horen we het wel!

Ok jongens ik heb denk ik genoeg tips gekregen om aan de slag te gaan. Dit zal echter niet eerder gebeuren dan het weekeind. Jongens bedankt en ik ga het gewoon proberen!:wink:

Originally posted by 81632
Ok jongens ik heb denk ik genoeg tips gekregen om aan de slag te gaan. Dit zal echter niet eerder gebeuren dan het weekeind. Jongens bedankt en ik ga het gewoon proberen!:wink:

Ok, prima, laat even weten hoe het verloopt he…

Er is redelijk weinig Linux aan boord van dit board, mbv threads als deze kunnen anderen makkelijk de weg naar een succesvolle linuxinstallatie vinden…