Is dit mogelijk?

vbimport

beste freakers ( op uitzonderingen na)
ze weten we wie

ik heb in mijn pc 1 harde schijf van 15 GB
met windows 98 ( en de hele bazaar op)

ik heb nog GEEN ghost image gemlaakt ( nooit)
formateren en alles opnieuw eropzetten is véél werk
maar …
nu weet ik niet of het volgende mogelijk is

1. mijn harde schijf opsplitsen in c: en d ( beide 7.5gb)
    zodat mijn gegevens nog op c: blijven staan
    en d: ( 7.5gb vrij dus)

2. windows 98 op d: installeren
    alle programma’s enz erbij

en indien alles terug werkt… de c( 7.5gb) formateren
en dan mijn partitie weer gewoon zetten ( 15gb)
zonder de nieuwe geinstalleerde windows te verwijderen

( zls je een beetje kan volgen ?)

graag had ik ook geweten
met welk soort programma’s je zoiets doet

en daarna ghost eroplos laten
ben dat geinstalleer kots beu :slight_smile:

Carlo,

Dat kan!

Is dat niet fijn om te weten? :wink:

Wat je nodig hebt is Powerquest Partition Magic (in combinatie met Bootmagic, zit erbij). Op onderstaande link kun je meer informatie vinden over Partition Magic:
http://www.powerquest.com/partitionmagic/

Je kunt dan partities aanmaken, verplaatsen, verwijderen en aanpassen in grootte, ook als je er al gegevens op hebt staan. Met Bootmagic kun je er dan relatief eenvoudig een multiboot systeem van maken zodat je bij het opstarten een menuutje krijgt waar je kunt aangeven waarmee je wilt opstarten.

Ik zou zeggen, check die pagina, zoek eens hier op het forum (er is hier ook wel het een en ander over gezegd) en je weet vast wel een plekje waar je het kunt downloaden…

Misschien moet je eerst defragmenteren en zorgen dat je onder de 7,5 gb blijft. Anders krijg je een deel op c, en een deel op d.

Waarom je moet defragmenteren? Dan zet windows alle data (groepen) ten eerste bij elkaar wat zorgt voor snellere pc, en ten tweede, anders kan het zijn dat je bijvoorbeeld in cluster 1 data hebt (bijvoorbeeld zeg ik hè!) en in cluster 9999 data. Als je dan zou gaan splitsen met partitionmagic wordt dat ook gesplitst dacht ik.

defragmenteren is absoluut niet nodig als je een disk in tweeen deelt met PQMagic : daar is het programma zelf slim genoeg voor !!!

Verder is het slim niet een c: en een d: aan te maken maar twee keer een (primaire) c: schijf. Dan kun je ze onafhankelijk van elkaar bedrijven en anders worden de bootbestanden van de installatie op d: toch op c: gezet (en dus overschreven !!!) omdat Win98 nu eenmaal (net als ALLE ander OS’en van M$) alleen van de eerste primaire partitie van de eerste harddisk kan booten.

Als je nu ook nog BootMagic installeert (op de eerste partitie waar Win98 al op staat) kun je nu bij het opstarten kiezen tussen beide primaire partities en wordt de ander onzichtbaar. Als je data tussen de twee wilt uitwisselen moet je nog een logische partitie (d:) aanmaken.

ps. PowerQuest (van PQMagic en BootMagic dus) heeft ook een (beter) alternatief voor Ghost : DriveImage Pro

:wink: Eric

Originally posted by EricsMp3Cds
[B] ps. PowerQuest (van PQMagic en BootMagic dus) heeft ook een (beter) alternatief voor Ghost : DriveImage Pro

:wink: Eric
[/B]

Ik heb zelf ook eens die DriveImage gebruikt en vond Ghost toch handiger, ik zou zeggen probeer ze allebei gewoon even en kijk wat jij het makkelijkst vind werken! :wink: