IRQ probleem in WIN 2000

Mijn USB, Netwerkkaart en geluidskaart zitten allemaal op IRQ 11. nou is dat normaal gesproken niet zo’n probleem. Maar laat ik nou ook nog eens een USB modem hebben. Wat dan het probleem is dat wanneer ik ga internetten de USB ongeveer binnen een minuut uitvalt. (Het is maar heel af en toe maar het is wel irritant) Het is ook specifiek de USB want mijn scanner doet het dan ook niet meer.
In het gunstigste geval kan ik de modem gewoon ff uit zetten en dan weer aan en dan is het goed. Maar met een beetje pech moet ik helemaal opnieuw opstarten.
Maar helaas kan ik de IRQ’s onder win 2000 niet veranderen om de één of andere reden. Ook de IRQ-instellingen is het Bios reageert ie niet op.
Ik heb al nieuwe drivers voor het moederbord geïnstalleerd, dat hielp wel wat want ik had minder vaak het probleem maar het is nog steeds niet opgelost.
Ik heb ook geprobeerd om de netwerkkaart en geluidskaart eruit te halen, software te verwijderen en opnieuw te installeren. Maar dit hielp ook niet. (Ik heb IRQ’s vrijgemaakt door mijn COM poorten uit te schakelen aangezien ik die toch niet gebruik.)

Ik hoop dat iemand hier het antwoord op weet.

tis niet zozeer een irq conflict… welk moederbord heb je (misschien een Abit?) ik heb namelijk zelf ook dat probleem gehad, een patch en drivers wil soms lukken (in mijn geval niet) met XP lukte het al een stuk beter… daarna is bij mij gebleken dat als ik de 4de IDE poort in gebruik heb (raid) en deze een copy van deze schijf naar IDE 3 de usb dan uitslaat… oplossing = 2 hdd’s op 1 poort (IDE3) maar goed, ik weet dus niet welk moederbord je hebt… tussen Intel en AMD zit ook een verschil (als het om usb gaat, AMD laat hierin wat steken vallen, las ik eerder)

DE oplossing is toch wel een powered USB-hubje, zeker als je NOG meer aparaten in dat gaatje propt…

IRQ’s zijn in Win2K of XP idd nie zelf te regelen. Dit wordt nm aangestuurd door het zogenaamde ACPI gedeelte. (Advanced Configuration and Power Interface) In het kort gezegd betekent dit dat ACPI de harware configuratie beheerd.
Je kan dit geloof ik voor de installatie van het OS wel uitzetten, maar dit is niet aan te raden. (weet ook nie hoe dat moet)

Je kan proberen om wat te wisselen met de kaarten die in je PCI sloten zitten. Dus je nic in een ander PCI slot douwen, je soundkaart en andere kaarten veranderen van PCI slot. (vergeet voor veranderen dan niet de apparaten te verwijderen in windows)

Soulshower

Ik heb een DFI moederbord en ik ook een AMD maar ik vraag me af of dat echt invloed heeft op dit probleem, aangezien het toch echt een IRQ- probleem is. En een powered USB hubje zal waarschijnlijk niet helpen want de modem en de scanner hebben beide hun eigen stroomvoorziening dus dat is volgens mij het probleem niet.

Wookie

Dat met het wisselen van die kaarten ga ik zo ff uitproberen ik hoop dat dat werkt.

wookie, op de MSI bord kan je dat vinden onder de Power Management en is idd ook niet echt nodig. :slight_smile:

siebeduin, ik had ook de scanner op een USB poort aangesloten en deze sloeg ook af als ik de hierboven omschreven handelingen uitvoerden, een zelf powered hub kan echt de oplossing zijn (eigen ervaring) wat je ook even kunt doen is de nieuwsgroepen bezoeken van je moederbord of de site raadplegen, misschien dat daar nog een patch te vinden is. Ook kan het idd wel eens helpen om de pci kaarten te wisselen, maar geef je weinig kans dat er irq’s worden veranderd hoor (ook weer eigen ervaring)

dit heb ik ook nog gevonden : http://boards.gamers.com/messages/message_view-topic.asp?name=VIAHardware&id=zyupk (zoek maar eens op USB)

en misschien ben je hier al geweest : http://sj.dfi.com.tw/support1/main.htm

Indien je ACPI wilt uitschakelen moet je alvorens Windows 2k/XP te installeren de ACPI functies van je bios uitschakelen.

Indien dit echt een IRQ probleem is kan het verwisselen van kaarten vaak helpen. Zorg dat zoveel mogelijk apparaten een eigen IRQ krijgen. Speel dus ook eens met de (eventueel aanwezige) bios-functie “Assign IRQ for USB”.
Een handigheidje dat je hierbij kan helpen is als volgt: stel in je bios in dat je alleen van FDD wilt booten. Duw een lege floppy in je drive en start je computer op. Hij blijft nu “hangen” aangezien hij niet kan booten, dus dan kun jij het getoonde lijstje met systeemapparaten en hun IRQ mooi bekijken! Zijn er apparaten met een geshared IRQ die problemen opleveren? Roteer die kaarten dan over de PCI sloten!

Veel suc6!

Ik keek zonet op de website van Microsoft er daar stond doodleuk dat ik mijn IRQ gewoon niet kan veranderen, dit i.v.m. ACPI. Dit is dus wel mogelijk uit te schakelen tijdens de install maar dat wordt afgeraden, en daar heb ik sowieso op dit moment niet zo’n zin in.
En ik kwam er ook achter dat het waarschijnlijk niet een IRQ probleem is, want toen ik mijn usb poorten had uitgeschakeld en weer ingeschakeld (gewoon computer aan laten staan) Toen kreeg ie IRQ 7 en had ie nog steeds hetzelfde probleem.
Dus dan weet ik het ook even niet meer, het lijkt toch een probleem van AMd want hiervoor had ik een intel en ook een DFI moederbord en toen had ik geen problemen.
Ik denk dat ik maar es ff aan mijn leverancier ga vragen of ik niet zo’n powered usb hub kan lenen om het uit te proberen of dat wel werkt.