IP6v

Hai, ik heb ff een vraagje. Ik lees zo af en toe wel wat over IP6v en het waarom ervan. Ook weet ik dat het Windows XP al klaar is om het te gaan gebruiken want het is zo te installeren. Maar mijn vraag was heb ik er op dit moment al enig baat bij om het te doen? :confused: En wat zijn de eventuele voor dan wel nadelen van IP6v?

mzzl Dunedaïn

Zoals je wellicht weet is IPv6 ontwikkeld omdat het aantal IP adressen voor het internet een beetje op begint te raken. Doordat er met IPv6 veel meer verschillende IP adressen gemaakt kunnen worden, wordt dit probleem verholpen.

Heb je als thuisgebruiker er nu al iets aan? Ja en nee. Voor je lokale netwerk denk ik niet, aangezien je waarschijnlijk niet genoeg computers hebt om alle beschikbare IP adressen uit de IPv4 private ranges te bezetten (ik weet niet over hoeveel 10.000-tallen het gaat, maar heeeeeeel wat) ;)).
Heb je er op het internet wat aan? Misschien. Indien je provider IPv6 ondersteunt dan zou je er wat aan kunnen hebben. Ik las onlangs wat van een bepaalde dienst die alleen via IPv6 werkte. Ik weet niet meer wat het was, maar in dat geval zou je wat aan IPv6 gehad hebben. Momenteel is echter de ondersteuning voor IPv6 nog zeer summier te noemen, daar de noodzaak er nog niet echt is. Ik zou er ook voorlopig m’n handen vanaf houden; waarom moeilijk doen wanneer het makkelijk kan? Wanneer de tijd rijp is zal overschakelen een stuk makkelijker en vooral nuttiger zijn. Da’s althans mijn mening :slight_smile:

Hai

tnx 4 the reply en ik had ongeveer ook al wel dezelfde gedachten over het wel of niet gaan gebruiken. Maar ik vroeg me het dus gewoon even af.

mzzl Duendaïn