Invalid systemdisk

vbimport

Nadat mijn computer een aantal keer is vastgelopen geeft hij halverwege het opstarten de volgende melding

• Invalid system disk
    Replace the disk, and then press any key

Als ik de opstartdiskette van windows ME er in doe geeft hij

• DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

daarna kan ik windows opnieuw installeren (fabrieksinstellingen). Hierbij wordt de harde schijf echter gewist. Dit is dus niet de bedoeling.

Heeft iemand tips over hoe ik hiermee verder moet? En hoe ik de bestanden van de harde schijf kan redden?

Het lukt mij ook niet om in dos te komen.

www.bootdisk.com, booten met een win95 floppy (f5 methode) en dan

fdisk /mbr

wat houd de f5 methode in, en hoe boot ik precies…
en de regel: fdisk /mbr waar moet deze worden ingevoerd

heb hier niet zoveel ervaring mee… :wink:

Doen we het op de stappenplan manier :slight_smile:

1: Download een win95 bootflop image op www.bootdisk.com en zet deze op een floppy
2. Kijk in je bios/setup de bootvolgorde na. Zorg dat floppy drive als eerste boot device staat ingesteld
3. Start je pc op met de bootfloppy. Als de woorden “starting windows 95” komen, meteen op F5 drukken. Als het goed is komt nu de melding dat opstartbestanden worden overgeslagen
4. tik FDISK /MBR in als de a prompt verschijnt.

N.B.
Verschijnt er “bad command or filename”, herstart dan het systeem met de floppy zonder op F5 te drukken en negeer de windows 95 setup. Probeer dan FDISK /MBR opnieuw

1. verwijder floppy disk en herstart het systeem.

Bedankt voor het stappenplan! :slight_smile:

Ik heb het inmiddels gister geprobeerd, maar er kwam de melding ongeldige diskette, vervang diskette en druk op een toets

Misschien is de diskette niet goed?
Is het wel de bedoeling dat ik een win 95 bootdisk maak?? Ik heb zelf namelijk Windows ME.

En na stap 5… herstarten en dan doet het systeem het weer??

Het kan zijn dat de diskette niet goed is, maar dan kun je wel even een nieuwe maken of gewoon een bootable cdrom waar niks op staat behalve het bootimage (In nero kan dat handig).

En na stap 5… herstarten en dan doet het systeem het weer??

Jep, het Master Boot Record van de harddisk wordt opnieuw ingesteld. Daar komt die /mbr vandaan. Het is trouwens een ongedocumenteerde parameter van fdisk :slight_smile:

Ik ben deze fout ooit eens tegen gekomen met een USB-Stickje die als 1e opstart optie geselecteerd was

Helaas… het is nog niet gelukt… :frowning:

Nadat ik een nieuwe win 95 bootdisk erin heb gedaan verschijnt de melding:
NTLDR is missing
Press any key to restart the system

(dit laatste werkt dan trouwens ook niet meer)

Ik heb het booten ook geprobeerd met win ME en dos bootdiskettes, maar bij allen verschijnt deze melding.

PS als dit wel was gelukt/gaat lukken, zijn dan de bestanden van de harde schijf bewaard gebleven??

Ik heb dat probleem al 2x keer, NTDLR is missing. En tot 2x aan toe kon niemand me helpen. Ik hoop voor je dat je Windows in een C map heb gedaan en je programma’s/games in D, want ik vrees dat je net zoals mij Windows opnieuw moet installeren:(

Nee… :frowning: heb alles in C…

kan ik niet de harde schijf aan een ander comp hangen en dan de bestanden eraf halen??

Khoop dat iemand nog tips/ideen heeft!!
Mr Belvedere missch??

Hai,

Dat je de NTDLR mist komt als ik het goed heb omdat je boot.ini file corrupt is geraakt op de een of andere manier. Dit file zou de bestanden goed moeten aansturen door ze naar de juiste partitie te verwijzen van de juiste OS. Maar dat ff terzijde. Uiteraard zou je de HD ook aan een andere pc kunnen hangen. Let je daarbij wel even op dat je die schijf dan slave maakt en dat degene die er al in zit de master is? Dan heb ik misschien nog wel wat andere oplossingen voor je als dit niet mocht werken. Als ik het goed heb begrepen heb je Windows ME? Je kunt bij het opstarten waarschijnlijk kiezen om op te laten starten vanaf de CD. Als dat niet gaat kun je in de BIOS aangeven dat hij eerst naar de CD-rom moet kijken om op te starten en dan pas naar de rest( of helemaal niet naar de rest kijken) Als dat het geval is kun je windows opnieuw installeren door hem gewoon in een andere map te zetten. Je krijgt ergens de melding om windows in een map te zetten. c:/windows. Rename die map gewooon naar c:/windows2. Daarna kun je je bestanden veilig stellen en de gehele schijf formateren en alles er helemaal clean op te zetten. Kies uiteraard bij de tweede windows voor de minimale installatie dan duurt het ook niet zo lang. Mocht je Windows XP hebben kun je kijken of : “Een windows installatie repareren” wil helpen. Ik weet dat dit best wel een omslachtige manier is om het te doen, maar het is iig iets. Hopelijk heb je der iets aan.

mzzl Dunedaïn

Allen bedankt voor de reacties…!!

heb mn harde schijf inmiddels in een andere pc gestopt en kan de data nu lezen. :slight_smile:
Nu alleen nog overzetten naar een 512 mb usb stick (totaal moet ongev 10 GB overgezet worden!)

Heb wel een externe harde schijf waar ik de bestanden eerst op zou kunnen zetten, maar om een of andere reden herkent de pc waar ik die aan koppel hem niet

Verder nog adviezen? PC leeghalen, pc formatteren? windows (her)installeren en dan kan ik de data erweer opzetten?

Misschien weer eens partitioneren en een back-up plan maken (en uitvoeren).

adviesje misschien je harddisk op te splitsen in medere partities waarbij je tevens eens kan denken aan het maken van een ghost. wil het nog eens gebeuren dat je in zon situatie komt even met een ghost diskette je image terug zetten en je complete systeem is binnen aanzienbare tijd weer up