Intranet en startpagina

vbimport

Enkele vraagjes over intranet en webdesign.

Heb een aantal webpagina's in elkaar geknutseld. Zijn goed te bereiken vanaf mijn eigen computer. Wel ze alleen in mijn interne netwerk kunnen aanbieden aan andere gebruikers hier in huis.

1. Hoe roep ik deze pagina aan vanaf een andere computer. Heb een vast intern ip-adres. Zit wel een router tussen.

2. Is het mogelijk om deze pagina als startpagina in te stellen.

Heb geen 24/7 computer, dus pagina is niet altijd te bereiken.

1. Dus is er een mogelijkheid om bij geen bereik een alternatieve pagina weer te geven (google ofzo) i.p. van een foutmelding dat de pagina momenteel niet te bereiken is o.i.d.

Verder...

Webpagina's zijn in elkaar geknutselt met Web Studio. Is dit een voorbeeld van HTML onwaardig gekloot? Las namelijk ook ergens hier op de site een berichtje van een vd beheerders dat een HTML pagina gemaakt dient te worden in notepad of soortgelijke texteditor. Is dit dan puur C of C+ ofzo zonder grafische inbreng? Zeker meer voor de expert dan ipv de onwetende thuisgebruiker.

Je intranet is te bereiken op het ipadres van de pc die het host. Dus als deze ip 192.168.0.5 heeft bv dan tik je in: http://192.168.0.5 en dit adres kan je gewoon instellen als startpagina op de andere pc’s evt. Als het allemaal windowsbakken zijn dan kan je ook intikken http://computernaam, dan kom je er ook. Let wel even op dat de ‘webserver’ geen firewall heeft draaien die poort 80 niet open heeft staan. (mits je de website op die poort host uiteraard.

Hoe je de pagina kunt laten doorspringen op een alternatieve startpagina zou ik niet weten. Overigens weet ik niet op wat voor bak je dat intranet hebt draaien, maar als dit geen monster van een pc is dan zijn de kosten niet zo hoog om deze 24/7 te laten draaien; weet niet of dat de reden is waarom je em niet 24/7 laat draaien??

HTML is de basis van een webpagina. Dit is eigenlijk een textbestand dat vaak een .htm of een .html extensie heeft. In dit bestand staan allerlei tags die samen een webpagina opbouwen. Programma’s als Web Studio werken volgens het WYSIWYG principe (What You See Is What You Get) wat inhoud dat je kan schuiven en doen en dat het programma de html bestanden voor je aanmaakt.
Je kunt in Internet Explorer (6) de bron van een pagina opvragen door via Beeld -> Bron te gaan en dan krijg je dus de opbouw van een pagina voor je neus. Als je html bestanden op je harde schijf hebt staan en die wilt bekijken dan open je deze met bv Kladblok en dan zie je ook de html.
Mensen die HTML kunnen die zweren er bij, maar dit is denk ik alleen maar omdat ze de tijd die ze erin gestoken hebben om het te leren niet willen verspillen door volgens het WYSIWYG principe te gaan werken. (logisch ook)

:smiley:

Bedankt voor het antwoord.

Reden dat ik mijn “bak” geen 24/7 wil laten aanstaan is dat dat ding in de zelfde ruimte staat als waar ik leef en slaap, en een allemachtige pokkeherrie produceerd. Aan het stroomgebruik zal het niet liggen.

Rest alleen nog de vraag over een alternative startpagina.
Wanneer iemand weet hoe ik dit kan oplossen, graag nog ff reageren.

Indien iemand een webpagina die op jouw PC gehost wordt wilt zien en je computer op dat moment niet met het netwerk verbonden is (uitgeschakeld dus), is het niet mogelijk een andere pagina weer te geven. Je zou dit wel kunnen realiseren door een proxy server oid ervoor te zetten (maar dan zit je weer met een computer die aan moet staan).

Indien alleen de herrie van je systeem een probleem voor je is, is het natuurlijk een optie om gewoon te zorgen dat of je systeem stil wordt, of je een oud systeempje op de kop tikt (P1 is snel zat) en hierop de wegpagina host. Een P1 kun je perfect stil maken…

Originally posted by Dee-ehn
Een P1 kun je perfect stil maken…

Elk ander systeem ook wel hoor ( :bigsmile: )

Originally posted by Mr. Belvedere
Elk ander systeem ook wel hoor ( :bigsmile: )

Idd :wink: maar een P1 kun je vrijwel kostenloos stil maken (terwijl hij nog steeds functioneert :))

Jullie wekken mijn nieuwsgierigheid. Een Pentium 1 hé?

Pentium 166 MHz ofzoiets. Met … RAM geheugen en een … MB/GB HD?

Hoe bedoel je stil maken. Koeling eruit ofzo? Of beter isoleren? Want, wat maakt nou het geluid? Ventilator van voeding, processor of iets anders nog.

Kale installatie van Linux + Apache webserver. Is dat dan genoeg. Kan die ook na installatie zonder beeldscherm lopen., of is dat lastig. Heb anders misschien nog wel een scherm van een oude terminal. Monochroom, 15x20 of zoiets. Of werkt dat niet.

Hoe bedoel je stil maken. Koeling eruit ofzo? Of beter isoleren? Want, wat maakt nou het geluid? Ventilator van voeding, processor of iets anders nog.

Een p1 kan redelijk wat temperatuur hebben, dus kun je hier gebruik maken van passieve koeling. (Koelblokje).

Als je hierbij een fluisterstille voeding en harddisk bij hebt , heb je een computersysteem dat nagenoeg geen geluid meer maakt.

Punten van aandacht zijn :

• cpu
  • voeding
  • harddisk
  • cdrom speler
  • videokaart

Wanneer ik enkel en webserver draai, met een gebruikersmaximum van 4 personen. Enkel Linux en Apache draai. Heb ik dan een videokaart nodig? Op de server zelf gebeurd dan toch niets grafisch. Geïntegreerde VGA-kaart is dan toch voldoende voor een eenvoudige textmodus.

Koelblokje zit op mijn P1 processor. Daarop weer een ventilator. Dit vervangen door een groter koelblok?

Ventilator van voeding maakt gewoon herrie. Jammer. Hoe koel ik mijn hardeschijf? Ook dmv koelblokjes?

CD-romspeler heb ik niet nodig.

Verder nog aandachtpunten. Ja sorry hoor, maar ik vraag gewoon.

Ik heb zelf voor meer dan een jaar een P1 als webserver gehad. Omdat deze me ook wat veel lawaai maakte, heb ik de CPU van 200 naar 100Mhz geklokt (downclock dus). De hitte die deze CPU genereerde viel heel erg mee, dus heb ik het koelblokje van deze CPU verwijderd en er een groter exemplaar (uit een Compaq systeem) opgezet. Onder full load kwam de temperatuur zodoende niet boven de 35 graden. Netjes dus.

De voeding van dit systeem werd niet al te zwaar belast, dus heb ik de interne ventilator op 7V laten draaien. De temperatuur bleef binnen de perken en de computer was muisstil!

Deze PC was verder voorzien van een 800MB harddisk en 24MB intern geheugen. Perfect voor een minimaal webservertje! Zelfs met PHP en MySQL erop liep het systeem vloeiend!

Wat de hardwar van dit systeem betreft: (bijna) alle videokaarten vanaf pakweg 1992 zijn goed hiervoor. Text mode heeft idd niets tot zo goed als niets nodig. Je zou een geinstalleerd Linux systeem prima kunnen laten lopen zonder VGA kaart in de computer. Op afstand kun je je systeem prima beheren middels SSH, dus een monitor en een toetsenbord heb je ook niet nodig.